کد خبر ۳۱۸۲۷ انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
مدیرکل بهزیستی قم :

امسال 56 هزار کودک قمی مورد ارزیابی بینایی‌سنجی قرار می‌گیرند

مدیرکل بهزیستی قم گفت: امسال 56 هزار کودک 3 تا 6 سال قمی مورد ارزیابی بینایی قرار گیرند و تلاش می‌شود 100 درصد کودکان 3 تا 6 سال معاینه شده و از والدین درخواست می‌شود حتماً به مراکز بینایی‌سنجی برای ارزیابی بینایی کودکان مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، رضا سلیقه از شروع طرح پیشگیری تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال خبر داد و اظهار داشت: در تمام مهدهای کودک، مراکز پیش‌دبستانی، مراکز بهداشتی و سایر پایگاه‌ها در شهر و روستا غربالگری کودکان انجام می شود و والدین با مراجعه به موقع و انجام بینایی سنجی کودکانشان می‌توانند از مشکلات بعدی ناشی از تنبلی چشم پیشگیری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه تنبلی چشم اختلالی فاقد علامت است و فقط از طریق انجام بینایی سنجی قابل تشخیص است افزود: با تشخیص به موقع اختلالی است که به راحتی درمان می‌شود. سن طلایی انجام مداخله و درمان تنبلی چشم برای پیشگیری از نابینایی تا قبل از 6 سالگی است.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال 56 هزار کودک 3 تا 6 سال قمی مورد ارزیابی بینایی قرار گیرند و تلاش می‌شود 100 درصد کودکان 3 تا 6 سال معاینه شده و از والدین درخواست می‌شود حتماً به مراکز بینایی سنجی برای ارزیابی بینایی کودکانشان مراجعه کنند.

سلیقه بیان کرد: علاوه بر پایگاه غیر دایمی که از اول آبان فعال هستند دو مرکز دایمی بینایی سنجی درشهر قم وجود دارد یکی درمانگاه حضرت ابوالفضل (ع) واقع در خیابان امامزاده ابراهیم و دیگری در مجتمع مسبح بهزیستی واقع در خیابان دورشهر، جنب پزشکی قانونی در طول سال فعالیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی قم گفت: نزدیک به 100 پایگاه (مهدهای کودک –مکتب القرآن- مراکز پیش دبستانی و درمانگاه یا بیمارستان) در سطح شهرستان، 8 بینایی سنج (اپتومتریست) و 2 چشم پزشک در این طرح همکاری می‌کنند.

وی گفت: تعرفی پرداختی خانواده‌ها در سطح یک: سنجش بینایی با تابلوی E در این طرح هزار تومان و تعرفه سنجش بینایی با دستگاه 2 هزار تومان است.

سلیقه افزود: در صورتی که پس از معاینه در سطح یک تشخیص داده شود که کودک باید به سطح 2 (یعنی بینایی سنجی) و یا احیاناً" سطح 3 (یعنی چشم پزشک) مراجعه کند، معاینه در سطح 2 و 3 رایگان است.

وی گفت: در صورتی که در سطح 2 بینایی سنج کودک را به چشم پزشک ارجاع دهد در این مرحله نیز معاینه رایگان است.

سلیقه گفت: با توجه به شایع بودن بیماری تنبلی چشم و لزوم تشخیص آن تا قبل از 6 سالگی طرح بینایی سنجی در حال انجام است، زیرا در صورتی که قبل از 6 سالگی تنبلی تشخیص داده نشود دیگر نمی‌توان آن را درمان کرد، بنابر این لازم است خانواده‌ها هرساله تا قبل از شش سالگی به پایگاه‌های سنجش بینایی مراجعه کرده و به سنجش بینایی کودکانشان بپردازند.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com