کد خبر ۳۲۵۶۷ انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۱
مدیرکل بهزیستی استان قم:

1600 کودک خیابانی در قم جمع‌آوری شدند

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: در مدت 7 سال وضعیت کودکانی خیابانی در قم رصد شده است که در این مدت تعداد هزار و 686 نفر کودک از سطح خیابان‌های قم جمع‌آوری شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  رضا سلیقه ظهر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی که به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار قم برگزار شد اظهار کرد: در تعریف آسیب‌های اجتماعی به افرادی که زیر سن 18 سال هستند و در خیابان مشغول به تکدی‌گری و کار هستند کودکان خیابانی گفته می‌شود.

وی افزود: باید در راستای حمایت از این افراد و سالم سازی محیط زندگی آنها تلاش‌های زیادی انجام شود که تاکنون بهزیستی استان قم در این راستا اقدامات متعددی را انجام داده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: در مدت هفت سال وضعیت کودکانی خیابانی در قم رصد شده است که در این مدت تعداد هزار و 686 نفر کودک از سطح خیابان‌های قم جمع‌آوری شدند.

وی عنوان کرد: به طور میانگین سالانه 200 تا 300 کودک از خیابان‌های قم جمع‌آوری شده است و این کودکان در تنها مرکزی که در قم وجود دارد پذیرش شده‌اند.

رضا سلیقه تصریح کرد: 48 درصد از این کودکان در سنین بین 12 تا 14 سال قرار داشتند که از این تعداد 21 درصد غیر ایرانی و مابقی ایرانی هستند.

وی بیان کرد: طبق آمار به‌دست آمده یازده درصد از کودکان کار در قم برای سایر استان‌ها هستند و 89 درصد نیز بومی هستند که بیشتر این افراد برای مناطق نیروگاه و شهر قائم بودند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: افراد با سواد در موضوع کودکان کار و خیابانی کمتر هستند و طبق آمارهای به‌دست آمده 38 درصد از این افراد دارای تحصیلات ابتدایی بودند و 16 درصد نیز بی‌سواد بودند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در شناسایی و جمع‌آوری این کودکان در قم شهرداری و پلیس کمک‌های خوبی را با بهزیستی داشته‌اند.

سلیقه به تفاوت کودکان خیابانی و کودکان کار اشاره کرد و ادامه داد: کودکان کار به کسانی اطلاق می‌شود که در کنار خانواده خود به دست فروشی مشغول هستند اما کودکان خیابانی افرادی هستند که تکدی‌گری می‌کنند و عده‌ای هم بدون سر پناه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: یکی از دلایلی که موجب می‌شود کودکان کار و یا خیابانی به وجود آیند محیط خانواده است که طبق آمار 19 درصد از این افراد کودکان طلاق هستند و 13 درصد بی‌سرپرست و هشت درصد هم با نامادری زندگی می‌کردند.

وی به رشد جنایت و جرم در این افراد آسیب پذیر جامعه نیز اشاره کرد و افزود: 13 درصد افرادی که در طی این هفت سال توسط مامورین شهرداری و پلیس استان جمع‌آوری شدند سابقه مصرف مواد مخدر داشتند و چهار درصد نیز سابقه کیفری در پرونده خود داشتند.

سلیقه عنوان کرد: متاسفانه در قم ما فقط یک مرکز نگهداری از این افراد را داریم و آن هم مختص پسران است که امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود هر چه زودتر یک مرکز بزرگ و استاندارد برای خدمت رسانی به این افراد در قم ساخته شود.

وی به نقش موثر نهادهای استان در بازپروری این افراد تاکید کرد و گفت: عده‌ای از این افراد که بی‌سواد بودند برای کسب علم و دانش به آموزش و پرورش معرفی شدند و از دیگر اقدامات بهزیستی استان طرح بیمه سرپایی برای این افراد بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان کرد: ایجاد اشتغال برای کودکان کار و معرفی اعضای خانواده آنان به فنی و حرفه‌ای برای فراگیری فن مناسب از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

وی ابراز کرد: امیدواریم با برنامه‌هایی که در دست اقدام داریم بتوانیم با رشد کودکان کار و خیابانی مقابله کنیم.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com