کد خبر ۳۱۸۴۱ انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم:

نماهای ریاکارانه جایگزین نما‌های سنتی شده‌اند

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم گفت: نماهای امروزی جنبه ظاهری و ریاکارانه دارد در حالی که در معماری اسلامی صرفا به کار کرد توجه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم  به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مصطفی سعادت‌طلب با اشاره به نمای مناسب با اقلیم شهر قم گفت: برای کسب اطلاعات در زمینه مناسب‌ترین نما برای اقلیم گرم و خشک قم باید به بررسی گذشته پرداخت و دید که چه نماهایی برای ساختمان‌ها به کارگرفته می‌شدند.

عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم افزود: اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم که نمایی مناسب با آب و هوا در نظر گرفته می‌شود و قدیمی‌ترها این مهم را مورد توجه قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه در راستای توجه به نمای مناسب اقدامات لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این حوزه برنامه‌ریزی و تدوین ضوابط سیما و منظر شهری طراحی و یک سال است که ابلاغ شده و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

سعادت‌طلب به بحث نماسازی در شهر قم اشاره کرد و گفت: بحث نما در قم جایگاه مناسبی ندارد، چه در اجرا، طراحی و چه در بخش مصالح آن طور که باید به استاندارد‌ها توجه نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: رفتار مردم نتیجه همه امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در شهر است و همه این‌ها فرهنگ عمومی نام دارد و در حوزه معماری و شهرسازی این فرهنگ از بقیه موضوعات تاثیر می‌گیرد.

وی در خصوص مقایسه نما‌های امروزی و نماهای قدیمی تصریح کرد: نماهای امروزی جنبه ظاهری و ریاکارانه دارد در حالی که در معماری اسلامی صرفا به کار کرد توجه می‌شود نه ریا و در آثار قدیمی هیچ اثری از ریا و تجمل‌گرایی وجود ندارد.

سعادت طلب عنوان کرد: در گذشته امامزاده‌ها، مساجد، آب انبارها و حسینیه‌ها با نمای سنتی کار می‌شدند و توجه عموم در آن بود چون برای شخص خاصی نبود و در داخل منازل نیز به طراحی نمایی مناسب می‌پرداختند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com