کد خبر ۳۱۹۷۹ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
مشاور كميسيون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم خبر داد:

آلودگي صوتی در قم بيش از حد مجاز است

فهیمی اظهار داشت: در بسياري از نقاط شهر آلودگي صوتي بيش از حد مجاز يعني ۵۵ دسي بل است ، وسايل نقليه موتوري از مهم‌ترين منابع آلودگي صوتي در شهرهاي بزرگ هستند و پس از آن دستفروشان، ساخت و ساز شهري و لوازم صوتي داخل خانه‌ها را مي‌توان نام برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمد فهيمي با اشاره به معضلات زيست محيطي شهر قم، مشاركت ضعيف مردم را يكي از دلايل وضع موجود دانست.

وي افزود: صدا و سيماي قم هم در اين عرصه وظيفه خود را به خوبي انجام نمي‌دهد، در حالي كه نسبت به فرهنگ عمومي مردم مسئوليتي به عهده اين نهاد گذاشته شده كه انكارناپذير است.

اين استاد دانشگاه ابراز داشت: آلودگي هوا، كمبود آب، عقب‌ماندگي در مساله فاضلاب، عقب‌ماندگي‌ها در زمينه پسماند، مشاغل مزاحم شهري، منظر شهري بد در ورودي‌هاي شهر، فضاي سبز، كمربند سبز، استفاده‌نكردن از انرژي‌هاي نو و... از جمله مشكلات زيست محيطي شهر قم هستند.

وي به آلودگي صوتي به عنوان يكي از مظاهر آلودگي اشاره كرد و گفت: كاهش شنوايي، خستگي، اثرات روحي، اثرات بر سلامت جنين و... از جمله عوارض آلودگي صوتي هستند.

فهيمي ابراز داشت: وسايل نقليه موتوري از مهم‌ترين منابع آلودگي صوتي در شهرهاي بزرگ هستند و پس از آن دستفروشان، ساخت و ساز شهري و لوازم صوتي داخل خانه‌ها را مي‌توان نام برد.

مشاور كميسيون خدمات شهري شوراي شهر قم با اشاره به سنجش آلودگي صوتي شهر قم در چند نوبت اضافه كرد: بالاترين آلودگي صوتي در ميدان مطهري ۸۵ دسي بل است كه تقريبا مساوي است با كارگاه‌هاي صنعتي.

وي با اشاره به اينكه مطالعات اخير آلودگي صوتي در سال ۹۱ اتفاق افتاد ادامه داد: اين مطالعات نشان داد در بسياري از نقاط شهر آلودگي صوتي بيش از حد مجاز يعني ۵۵ دسي بل است.

فهيمي با اشاره به راهكارهاي اين موضوع افزود: طرح جامع كنترل آلودگي صوتي در قم مساله مهمي است، در حالي كه حتي براي آلودگي هوا هم هنوز طرح جامع مصوب نداريم. نبود ايستگاه‌هاي پايش آلودگي در سطح شهر ضعف ديگري است كه بايد برطرف شود.

وي اظهار داشت: وقتي بخواهيم از راهكارهاي مقابله با آلودگي صوتي صحبت كنيم مساله فرهنگ‌سازي يكي از نخستين راهكارهاست. ديوارهاي حائل، فضاي سبز، نوع روكش آسفالت كه صداي خودرو را كم مي‌كند، توسعه و ساخت راه‌هاي جديد از مواردي است كه مي‌تواند وضعيت آلودگي صوتي در شهر را ساماندهي كند.

توجه به برگشت صدا در معماري و شهرسازي، ممنوعيت رفت و آمد وسايل نقليه پر سر و صدا، توسعه ناوگان شهري و توسعه دوچرخه سواري از ديگر راهكارهايي بود كه اين كارشناس محيط زيست براي كاهش آلودگي صوتي در شهر قم ارائه داد.

منبع: همشهری

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com