کد خبر ۳۲۱۶۱ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
در اولین تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه مطرح شد

جریان‌های مختلف حوزه نجف نامکشوف مانده است

با توجه به اینکه موضوع تاریخ شفاهی اهمیت بسیار زیادی برای نویسندگان و پژوهشگران دارد اما این نوع تاریخ‌نگاری در خصوص حوزه‌های علمیه مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی تاریخ شِفاهیِ حوزه‌های علمیه، با رویکرد حوزه علمیه قم و نجف اشرف با حضور حجج اسلام محمدهادی یوسفی غروی مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، فلاح‌زاده مدیر علمی گروه تاریخ مرکز ملی  پاسخگویی به سؤالات دینی و نعمت‌الله صفری فروشانی در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.

 

در این نشست که صفری فروشانی به عنوان دبیر جلسه حضور داشت، حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی غروی، راوی رویدادهای این دو حوزه علمیه بود.

 

صفری فروشانی، ضمن ارائه توضیحاتی درباره موضوع تاریخ شفاهی با اشاره به جایگاه مغفول این سبک تاریخی، در تاریخ نگاری معاصر گفت: این نوع تاریخ نگاری اهمیت بسیار زیادی برای نویسندگان و پژوهشگران دارد.

 

وی در ادامه به بیان برخی از سوابق زندگی و ویژگی‌های علمی حجت‌الاسلام یوسفی غروی پرداخت.

 

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی غروی، به بیان رویدادهای سال‌های آغازین ورودشان به حوزه علمیه نجف پرداخت و وقایع پیش از رحلت آیت‌الله بروجردی را مورد اشاره قرار داد.

 

وی با بیان ویژگی‌های شیوه تدریس و متون ادبی مدارس نجف گفت: در مدارس نجف جریان‌های مختلف ادبی و علمی فعال بودند که هر کدام متناسب با دو جایگاه خاص طلاب عرب زبان و غیر عرب زبان طراحی شده بود.

 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به تاریخچه ورود کتاب‌های درسی ادبیاتی در حوزه علمیه، به شأن علمی عبدالرحمن سیوطی و همگرایی او با امامیه اشاره کرد و خلاصه گویی او را نیز از دلایل ورود کتابش به حوزه‌های شیعی دانست.

 

وی با اشاره به دسته بندی مدارس و چگونگی مراتب تحصیل و تدریس و پیشینه کتاب‌های مطرح حوزه ادبیات در مدارس مخلتف نجف،‌اظهار داشت: شیوه‌های متفاوت تدریس در حوزه نجف که همزمان با رویدادهای تاریخی بود نیز در نوع خود جالب و قابل استفاده است، تا جایی که برخی از کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه، از سوی همین جریان‌ها مورد تأیید قرار گرفت و در حوزه‌ها رونق گرفت.

 

وی در ادامه به استاد مدرس افغانی از چهره‌های ادبیاتی در حوزه علمیه و نقش او در تاریخ ادبیات حوزه‌های علمیه اشاره کرد و تاریخچه کتاب جامع المقدمات را مورد بررسی قرار داد.

 

در ابتدای این نشست نیز حجت‌الاسلام فلاح‌زاده مدیر علمی گروه تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ارتقای سطح علمی پاسخگویان این مرکز عنوان کرد.

منبع : دانشجو

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com