کد خبر ۳۲۲۷۵ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
از اداره کل ارشاد قم دیگر انتظار نمی‌رفت؛

تابلوی ورود ممنوع جلوی خبرنگاران قم

پنجشنبه هفته گذشته دو تن از وزرای دولت یازدهم با سفر به قم به دیدار بزرگان و علمای قم رفتند که اکثر این دیدار ها که پیش از این زمان آنها به اطلاع خبرنگاران رسیده و درخواست پوشش خبری ارایه شده بود ولی در کمال تعجب به صورت خصوصی انجام گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، روزهای پنجشنبه در استان قم ترددها بیشتر از روزهای دیگر هفته است یکی از دلایل آن وجود مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (س) است که در کنار مرکزیت استان قم عامل سفرهای زیارتی به استان قم است.

اما یکی دیگر از دلایل شلوغی قم را در رفت‌وآمدهای رجال سیاسی به استان باید دنبال کرد جایی که از وزیر گرفته تا مدیرکل برای دیدار با مراجع عظام تقلید روز پنجشنبه را غنیمت می‌شمارند و به قم سفر می‌کنند.

البته در ایام هفته هم برخی از مسئولین در دیدارهای جداگانه‌ای با مراجع و علما به قم سفر می‌کنند ولی روزهای پنجشنبه برای این رفت‌وآمدها به نظر دیگر عرف شده است.

 پنجشنبه هفته گذشته نیز دو تن از وزرای دولت یازدهم با سفر به قم به دیدار بزرگان و علمای قم رفتند، محمدجواد ظریف و علی جنتی در این سفر یک‌روزه با تنی چند از مراجع تقلید دیدار و در کنار آن برنامه‌های دیگری نیز برگزار کردند.

ظریف هدف از سفر به قم را این‌چنین بیان می‌دارد: در سفر به قم علاوه بر زیارت حرم مطهر بانوی کرامت، خدمت مراجع عظام شرفیاب شدیم تا در مورد روند اجرای برجام و تحولات منطقه گزارشی ارائه کنیم و همچنین از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم، دیدارهای خوبی بود و از تعالیم عالیه اهل‌بیت (ع) توسط مراجع عظام بهره‌مند شدیم و همه ما از آن‌ها استفاده کردیم.

وی ادامه داد: فرصتی هم بود که مباحثی را در مورد آخرین تحولات در مورد منطقه و پیگیری‌ها در مورد فاجعه منا و سلامت حجاج در سال‌های آینده مطرح کنیم.

جنتی هم در این دیدارها با ارائه گزارشی از فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش به برخی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشت و به برخی پرسش‌های مراجع در مورد مقوله فرهنگ، کمبودهای و بعضی از اقدامات خلاف عرف در جامعه فرهنگی کشور پاسخگو بود.

اما یکی از نکات اساسی در اکثر این ترددهای سیاسی به استان قم برگزاری محافل خصوصی بدون حضور خبرنگاران است به نحوی که دیدارهای وزیر خارجه که کاملاً بدون حضور خبرنگاران انجام شد و متأسفانه در دیدارهای وزیر فرهنگ نیز برخی یا خصوصی برگزار شد یا خبرنگاران را از محل دیدار بیرون کردند.

در خصوص دیدارهای ظریف قبل از حضور وی عنوان‌شده بود این دیدارها به صورت خصوصی برگزار خواهد شد و در پایان این دیدارها وی در کنفرانسی خبری به پرسش‌های خبرنگاران قمی پاسخگو خواهد بود که البته در این مراسم هم از ورود برخی از خبرنگاران به محل مصاحبه خبری جلوگیری شد.

اما نکته مهم در دیدارهای وزیر ارشاد به وقوع پیوست جایی که از روز قبل اداره کل ارشاد قم ضمن اعلام برنامه‌های دیدار وی با مراجع از خبرنگاران برای پوشش این دیدارها دعوت به عمل آورده بود ولی در کمال تعجب اکثر دیدارهای وزیر خصوصی برگزار شد.

از وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی امور صنفی و ساماندهی خبرنگاران انتظار بیشتری می‌رفت تا بیشتر به خبرنگاران بومی استان احترام بگذارد.

این در حالی است که خبرنگاران به عنوان چشمان بینای جامعه علاوه برداشتن رسالت مهم در بخش اطلاع‌رسانی به عنوان مطالبه گران حقوق مردم در هر جامعه و کشوری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است ولی متأسفانه در کشور و استان قم از آن جایگاه واقعی خود کمی فاصله گرفته است.

این انتظار حداقل از اداره کل ارشاد قم می‌رود که به ارتقای خبرنگاران قمی کمک کند چراکه شرایط استان قم مانند برخی از استان‌ها نیست و بار خبری این استان بعد از تهران در رده دوم قرار دارد لذا این توقع ایجادشده بود که حداقل در دیدارهای وزیر ارشاد به جایگاه خبرنگاران توجه بیشتری شود.

البته بیان این نکته هم خالی از لطف نیست که شاید خود وزارتخانه تصمیم به برگزاری خصوصی این دیدارها کرده باشد که این هم عذر بدتر از گناه خواهد بود.

در انتها این پایه غلطی است که برخی مسئولین بنا گذاشته‌اند و این دیدارها را خصوصی برگزار می‌کنند چراکه مردم دنبال کننده نقطه نظرات بزرگان دین خود هستند و به خروجی این جلسات امید دارند.

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com