کد خبر ۳۲۳۴۸ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

پایداری دین در گرو توجه به قلم فرهیختگان و نویسندگان جامعه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فرهیختگان و نویسندگان و آثار آن‌ها می‌تواند حافظ جامعه باشد، افزود: اگر پایداری دین و گوارایی زندگی را می‌خواهیم باید به قلم و هنر نویسندگان و فرهیختگان چشم بدوزیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق که ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) و ائمه اسلام مفسران واقعی قرآن هستند، اظهار داشت: پایداری جامعه و ماندگاری آن‌ها بستگی به قلم و تراوش قلم دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فرهیختگان و نویسندگان و آثار آن‌ها می‌تواند حافظ جامعه باشد، افزود: اگر پایداری دین و گوارایی زندگی را می‌خواهیم باید به قلم و هنر نویسندگان و فرهیختگان چشم بدوزیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علوم فرار هستند، افزود: هر جا نوشته‌ها و علم را ثبت کرده‌ایم به اثری ماندگار تبدیل شده است و اما آنچه را ثبت نکرده‌ایم از دست رفته است.

وی با بیان اینکه سال‌ها خطبه‌ها را نمی‌نوشتیم و آنها در گذر زمان از بین رفته اند، تصریح کرد: امروز تمام خطبه‌ها و منبر‌ها را ثبت می‌کنیم تا در طول زمان حفظ شود و گذر زمان آن را از بین نبرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نویسنده تنها برای خود نمی‌نویسد، گفت: نویسنده چیره دست می‌تواند در ثبت تاریخ و انقلاب‌ها اثر گذار باشد و هیچ انقلابی را پیدا نمی‌کنیم که نویسندگان در صف اول آن نباشند و این تاثیر شگرف قلم را نشان می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه به‌‌‌ همان اندازه که آثار خوب ماندگار است آثار بد هم می‌توان تاثیر منفی داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید هوشیار بود که هر کتابی قابل خواندن نیست و برخی از کتاب‌ها تنها قابلیت سوختن دارد و حتی بعد از سوختن هم چشم را آزار می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برخی مواقع مردم مجذوب ظواهر یک کتاب می‌شوندو آن را مطالعه می‌کنند غافل از اینکه هیچ ارزشی به آن‌ها اضافه نمی‌کند، تصریح کرد: برای کتاب خوب باید مراسم رونمایی گذاشت وآن را تبلیغ کرد تا باعث تشویق نویسندگان شود و کتاب بد را باید سوزاند.

وی با اشاره به اینکه اگر زمان زیادی را صرف مطالعه و نوشتن یک کتاب شود اثرگزار خواهد بود، افزود: اگر کار خوب ارائه شود بازخورد مناسب هم دریافت می‌کند و این مراسم تبلیغ و ترویج آثار خوب می‌تواند عبادت محسوب شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه کتاب ماخذ‌شناسی قواعد فقهی کتاب بسیار بزرگی است و اثری ارزشمند در این حوزه است، خاطرنشان کرد: وقتی با این کتاب مواجه شدم آن را کاری ژرف و عمیق و درخور تحسین یافتم و خدمتی بزرگی برای محققان، پژوهشگران و محدثان است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه کتاب منابع ادله علم اصول فقه نیز از آثار ارزشمند این پژوهشگاه است، افزود: این اثر به این نتیجه رسیده که منابع و ادله اصول فقه یا عقلی و یا نقلی است و آن‌ها را معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه ادوار مسئله اصول در کتاب دانشنامه اصولیان شیعه به طور کامل و جامعه ذکر شده است، تصریح کرد: به این دو جلد نمی‌توان برای این کتاب بسنده کرد و هنوز کار زیادی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دانشنامه اصولیان شیعه یک دایره المعارف بسیار ارزشمندی است که هر فرد اصولی به آن نیاز دارد، خاطرنشان کرد: تاریخ‌مند کردن علم اصول ابتکاری است که این کتاب پایه گذار آن است.

وی با اشاره به اینکه قبلا بر این اعتقاد داشتم که دفتر تبلیغات باید تنها به کار تبلیغی بپردازد، افزود: امروز با این تعداد آثار و اعضای هیئت علمی و آثار برجسته کار دفتر تبلیغات حقیقتا تحسین برانگیز است.

منبع : تسنیم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com