کد خبر ۳۲۴۷۵ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
حوزه علمیه استان قم :

بسیج در کلام اندیشمندان حوزوی ، اساتید و رزمندگان دوران دفاع مقدس

برخی شخصیت های دینی و علمی، اساتید و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس همزمان با هفته بسیج در گفت و گو با ایرنا دیدگاه خود را پیرامون بسیج و بسیجی بیان و بر تقویت این شجره طیبه انقلاب تاکید ورزیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، بسیج مستضعفین با فرمان حضرت امام خمینی (ره) در پنجم آذرماه 1358 تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی 1359 فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرد، در تقویم رسمی از 29 آبان ماه تا پنج آذر به نام هفته بسیج نامگذاری شده است.

نگاهی به دیدگاه شخصیت ها، اساتید و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مورد بسیح

**آیت الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بسیج یعنی مغز خودجوشی که درون آن همت و غیرت ذاتی نهفته است و این غیرت و همت تحت یک هدایت معقول به حرکت در می آید و خلق حماسه می کند، ما امروز بسیج داریم و هدایتگر ما نیز رهبر معظم انقلاب است.

**حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: بسیج نه به عنوان یک شغل، نه مخصوص به قشر، گروه و طائفه خاص بلکه یک فرهنگ و ایدئولوژی است که همه کسانی که دارای اعتقادات اسلامی و همراه با پیروی از ولی زمان و عمل تکلیف باشند را در برمی گیرد. فرد بسیجی با احساس مسوولیت و با نشاط تمام در هر موقعیتی که احساس نیاز به او باشد در صحنه حاضر است بدون اینکه هیچ توقعی هم از کسی داشته باشد.

**محمد صادقی سرایانی استاد دانشگاه و از جانبازان 70درصد دوران دفاع مقدس نیز گفت: بسیج خیمه و سایبان امنیت ایران و نیروی امید بخشی برای جهان است، بسیجیان کسانی هستند که زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) هستند و امام راحل که خود موسس بسیج بودند فرمودند' خدایا من را در قیامت با آنها محشور کن'، بنابراین اهمیت بسیج فوق العاده است.

**محمدرضا یزدیان عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان قم نیز اظهار داشت: بسیج جز افتخارات جمهوری اسلامی و یادگار ماندگار امام راحل و ضرورت امروز جهان اسلام بویژه منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی است. هر کشوری که امروز از بسیج الگو گرفته موفق است، نیروی مردمی با الگوگیری از بسیج در برخی کشورهای منطقه معادلات را به هم زدند. بسیج تغییر دهنده معادله قدرت و جنگ به نفع مستضعین است.

**حجت الاسلام و المسلمین احمد عظیمی استاد حوزه و دانشگاه نیز بر این باور است: بسیج مصداق گره گشایی در سخت ترین مشکلات و گرفتاری هاست و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

**حجت الاسلام والمسلمین سید ریاض حکیم رئیس دفتر آیت الله سید عبدالسعید حکیم از مراجع تقلید عراقی نیز بر این باور است: بسیجی شدن مسوولیت است نه امتیاز، چون بسیج باید ایثارگر باشد و ایثارگر وقتی در کسی عنوان پیدا کند دیگر انسان مربوط به خود نیست بلکه یک تفکر است که باید از آن محافظت کند.

*حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه نیز گفت: به تعبیر امام راحل، بسیج مدرسه عشق است، یعنی اگر همه چیز از روی عشق ایجاد شود پایدار خواهد ماند و تا زمانی که بسیج در مسیر حب خداوند و اهل بیت (ع) حرکت کند، پایدار خواهد بود، همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در این مسیر بوده و پایدار مانده است. بنابراین معنای حقیقی بسیج عشق به خدا و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

**ناصر شریفی همرزم شهیدان زین الدین و جعفر حیدریان و مسوول سازماندهی لشکر 17 علی ابن ابیطالب قم بعد از عملیات فتح المبین نیز گفت: بسیج یعنی ایثار و از خودگذشتگی، بسیجی یعنی کسانی که امام حسین (ع) را ندیده بودند ولی حسین وار تن به ذلت نداده و تا آخرین قطره خود خود جنگیدند تا به شهادت رسیدند، نمونه هایی از بسیجیان داریم که در خط مقدم، تیر به گلوی آنها اصابت کرده ولی عقب نشینی نمی کردند تا در کارب حضرت امام خمینی (ره) و به تاسی از یاران امام حسین(ع) مقاومت کنند.

**حجت الاسلام والمسلمین یونس موسوی سرچشمه از اساتید حوزه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بسیج درخت تنومندی است که به دست رسول خدا (ص) به زمین زده شده است، بسیج روح ملت ایران است که در قالب بسیج مردمی در دفاع از ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی و مکتب اسلام قد آراسته کرده است. وی ادامه داد: نیروهایی که در خدمت پیامبر اسلام در جنگ ها شرکت می کردند، حتی یاران حضرت علی(ع) در جنگ صفین و نهروان و یاران امام حسین (ع) در کربلا، همه نیروهای بسیجی بودند، ولی بعد از عاشورا تا انقلاب اسلامی این تفکر فراموش شد و در جنگ تحمیلی امام راحل آن سنت حسنه رسول اکرم(ص) را زنده و دستور بسیج 20 میلیونی را صادر کردند. این نیروی مردمی چنان حضوری در جبهه وخط مقدم داشته که ارتش منظم دنیا با آن قدرت، علم و فناوری همه در برابر بسیج مردم ایران در جنگ ساله متعجب شدند. انگشت تعجب به دندان گرفتند.

**سید مهدی محدث مدیرکل شاهد و ایثارگر دانشگاه حضرت معصومه قم وعضو انجمن ژئوپلیتیک ایران نیز گفت: بسیج یعنی حضور همیشگی در همه زمان ها، مکان ها وصحنه ها برای دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی، بسیج در ارتباط بین آحاد جامعه با ولایت تحقق پیدا می کند.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com