کد خبر ۳۲۵۲۷ انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
رضا وکیلی خبر داد :

تولید 32 هزار تن انار در استان قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از تولید 32 هزار تن انار در استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ، رضا وکیلی اظهار داشت: سطح زیر کشت انار در استان قم دو هزار و 800 هکتار می باشد که از این میزان سطح زیر کشت در سال 94 حدود 32 هزار تن انار برداشت شده است.
وی در ادامه، ضمن تبیین برنامه مدیریت باغبانی در سال 94، اولویت استان را محصولات با نیازی آبی کمتر و مقاوم به شوری آب دانست و افزود: این مدیریت در سال جاری نسبت به گسترش کشت محصولاتی مانند پسته در سطح یکهزار و 500 هکتار اقدام کرده است.
وی سطح باغ های استان قم را بیش از 18 هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: در استان قم در سال 93 بیش از دو هزار تن پسته تولید شده است.
وکیل در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برنامه مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم پرداخت و با اشاره به اینکه بیش از 49 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان قم وجود دارد گفت: کشت گیاه جو به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در برنامه الگوی کشت استان قم اهمیت ویژه ای دارد.
وی با اشاره به اینکه این گیاه از آستانه تحمل بالایی در استان قم برخوردار است، خاطر نشان کرد: در برنامه زراعت این سازمان به جهت محدودیت منابع آبی برنامه توسعه کشت نداریم، اما برنامه های کیفی و بالا بردن عملکرد در واحد سطح از طریق تولید و تکثیر و توزیع بذرهای اصلاح شده و ارقام جدید و توسعه ترویج و انتقال دانش فنی در اصول به زراعی در مزارع از برنامه های این سازمان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: پنبه یکی دیگر از گیاهان مقاوم در برابر شوری است و به جهت بالا بردن راندمان تولید در محصول پنبه، استفاده از بذرهای جدید در زراعت پنبه، توسعه مکانیزاسیون و ترویج و انتقال دانش فنی از دیگر برنامه های سازمان در افزایش عملکرد پنبه است.
وکیل ادامه داد: همچنین در استفاده از روش های نوین آبیاری برای نخستین بار در استان در سال زراعی گذشته در زراعت پنبه به روش آبیاری تیپ در سطح 20 هکتار کشت انجام شد.
وی گفت: این برنامه در سال زراعی جاری نیز با جدیت بیشتری تداوم دارد و پیش بینی می کنیم بیش از 100 هکتار با این روش در مزارع پنبه استان داشته باشیم.
وکیل با اشاره به اینکه استفاده از روش آبیاری تیپ غیر از اعمال مدیریت آبیاری و تغذیه گیاهی سبب صرفه جویی بیش از 50 درصد آب زراعی می شود، خاطر نشان کرد: در زراعت جو هم در سال زراعی جاری در سطح 30 هکتار برای نخستین بار با روش نوار آبیاری تیپ کشت شده است که این برنامه در سال زراعی آتی بیش از 500 هکتار است.
وی با اشاره به اولویت های مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی در استان قم، اظهار داشت: محصول جو، گندم، کلزا، علوفه شامل یونجه و ذرت و پنبه جزء اولویت های این مدیریت برای کشت در استان قم به شمار می آید.
وکیل با اشاره به اینکه سطح زیر کشت یونجه هشت هزار و هفت هکتار بوده که میزان تولید آن حدود 10 تن در هکتار می باشد، گفت: در خصوص کاهش سطح زیر کشت یونجه از سال زراعی 93 – 92 کشاورزان جهت کاهش سطح به میزان 15درصد از سطح فعلی ترغیب شدند که با وجود افزایش قیمت یونجه سطح کاشت این زراعت در سال 94 – 93 حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده و به سطح فعلی که هشت هزار و هفت هکتار می باشد رسید.
وی خاطرنشان کرد: همچنین جهت صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری توسعه روش آبیاری کم فشار در اراضی یونجه کاری از برنامه های این سازمان است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com