کد خبر ۳۲۸۳۷ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۴
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

رسانه‌ها عظمت سنت حسنه وقف را به مردم گوشزد کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: گاهی برخی از افراد می‌خواهند قسمتی از اموالشان را وقف کنند اما دچار وسوسه امروز و فردا می‌شوند که در اینجا رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ این سنت حسنه عظمت وقف را به آنها گوشزد کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس دانشی سه‌شنبه‌ شب در همایش وقف و رسانه که در سالن همایش‌های امامزاده سید علی برگزار شد، گفت: وقف به عنوان یک سنت دینی مشترک بین تمام ادیان الهی مورد احترام همه اندیشه‌هاست به همین دلیل می‌بینیم عمر برخی از موقوفات به هزار سال می‌رسد.

وی تأکید کرد: صدقه، نذر، قربانی کردن و زکات همگی جایگاه بالایی در اسلام دارند اما وقف سرآمد همه آنهاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به نقش وقف در حفظ ماجرای عاشورا گفت: در زمان‌هایی که رسانه‌هایی همچون مطبوعات و رادیو و تلویزیون نبود موقوفه‌ها به عنوان یک زیرساخت و زیربنای قدرتمند پیام‌های حماسه کربلا را نسل به نسل منتقل کرده‌اند.

وی ادامه داد: موقوفه‌هایی که از زمان خود واقعه شکل گرفتند ظرف ارزشمندی بودند که انقلاب کربلا را سینه به سینه منتقل کردند بنابراین می‌توانیم بگوییم که سنت عزاداری برآمده از سنت وقف است.

دانشی تاکید کرد: حکومت‌های ظالم برای به فراموشی سپردن عاشورا در تاریخ تلاش‌های بسیاری کردند اما به برکت وجود وقف و مجاهدت‌های واقفان اکنون ما از جزئی‌ترین اتفاقات واقعه کربلا آگاه هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف را مورد توجه قرار داد و گفت: رسانه‌ها اگر بخواهند کاری در شأن وقف انجام دهند وظیفه سنگینی خواهند داشت.

وی افزود: در مقابل وسوسه‌های شیطانی که صاحبان اموال را به ثروت اندوزی فرا می‌خواند رسانه‌ها می‌توانند مجاهدتی رحمانی در راستای احیای این سنت کنند.

دانشی با بیان اینکه همه واقفان ثروتمند نبودند اظهار کرد: آیت الله مرعشی نجفی با نماز و روزه استیجاری پول تهیه کتاب فراهم کرده و آنها را وقف می‌کرد بنابراین وقف یک امر مخصوص ثروتمندان نیست.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی با تلاش در عرصه وقف میراثی که قرار بود در بازارهای اروپا به فروش برسد را به یک مرکز بزرگ اسلامی تبدیل کرد و با جمع آوری ارزشمندترین کتاب‌ها یک گنجینه عظیم پدید آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: گاهی برخی از افراد می‌خواهند قسمتی از اموالشان را وقف کنند اما دچار وسوسه امروز و فردا می‌شوند که در اینجا رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ این سنت حسنه عظمت وقف را به آنها گوشزد کنند.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com