کد خبر ۳۲۸۵۹ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۱
با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی

نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی در قم برگزار می‌شود

دبیر علمی نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی از برگزاری نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام‌ حمید پارسانیا پیش از ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی که در محل شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اشاره به برگزاری نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی در قم اظهار کرد: این همایش روز پنجشنبه 26 آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی مکان برگزاری همایش را مورد اشاره قرار داد و افزود: این همایش در آستانه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم وحیانی معارج واقع در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار خواهد شد.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فعالیت این شورا فعالیتی تخصصی است، بیان کرد: جایگاه این شورا اقتضا می‌کند تا در زمینه‌های فرهنگی فعالیت مستمر و چشم‌گیری داشته باشد و برگزاری این همایش نیز در همین راستا صورت گرفته است.

پارسانیا با ابراز اینکه دیدگاه شورای تخصصی حوزه به فرهنگ دیدگاهی دینی است، گفت: این شورا نسبت میان دین و نظریه‌های فرهنگی، دین و فرهنگ و مطالعه دین در چارچوب نظریات فرهنگی را بررسی می‌کند و مد نظر دارد.

وی اضافه کرد: این همایش مباحث نظری فرهنگ را مورد تأمل قرار داده و با نظر به زمینه‌های معرفتی و علمی درون حوزه‌های علمیه تکوین و تدوین نظریات علمی و بومی را در پی خواهد داشت.

دبیر علمی نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی ادامه داد: فعال کردن توانمندی‌های معرفتی، فلسفی، کلامی و فقهی درون حوزه‌ها در تعامل با ادبیات شکل گرفته در حوزه نظریه‌های فرهنگی از ثمرات این همایش خواهد بود.

پارسانیا در ادامه با بیان اینکه بیش از 17 پیش‌همایش تاکنون برگزار شده است، افزود: این پیش‌همایش‌ها در مراکز همکار با همایش از جمله دانشگاه اصفهان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه باقر‌العلوم و ... برگزار شده است.

وی با اشاره به عناوین برخی از پیش‌همایش‌های برگزار شده اضافه کرد: چیستی فلسفه و فرهنگ، نوآوری و اجتهاد و راهبردهای فرهنگی در جهان معاصر، حکمت و فرهنگ در چشم‌انداز صدرایی، روش‌شناسی نظریه فرهنگی صدرایی، هستی و چیستی جامعه از منظر حکمت صدرا، مبانی فرهنگی از منظر علامه محمدتقی جعفری و متافیزیک فرهنگ و حکمت متعالیه از جمله عناوین پیش‌همایش‌های برگزار شده بود.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه 14 مجموعه علمی پژوهشی در برگزاری این همایش مشارکت دارند، اظهار کرد: حوزه علمیه قم، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه باقر‌العلوم، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه تهران از جمله این مراکز هستند.

پارسانیا، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، مرکز مدیریت حوزه خواهران و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه را از دیگر مراکزی ذکر کرد که در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه این همایش در 6 محور برگزار می‌شود، افزود: فلسفه فرهنگ، نظریه فرهنگی دینی، انقلاب اسلامی و نظریه فرهنگی، نظریه‌های فرهنگی و موضوعات و مسائل فرهنگی، بازخوانی نظریه‌های فرهنگی و نظریه فرهنگی و سایر حوزه‌ها عناوین این همایش را تشکیل می‌دهند.

دبیر علمی نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی با اشاره به زمان آغاز فراخوان همایش اظهار کرد: برنامه‌ریزی اولیه برای همایش از نیمه اسفند سال 93 انجام و فراخوان همایش نیز از فروردین 94 اعلام رسمی شد.

پارسانیا زمان پایان فراخوان همایش را نیمه خرداد ماه سال جاری ذکر کرد و گفت: در این مدت حدود 200 مقاله به دبیرخانه همایش رسید.

وی یادآور شد: در بررسی‌های اولیه 150 مقاله به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرده و 50 مقاله دیگر حذف شدند.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: از مجموع 150 اثر نیز تعداد 60 مقاله برای شرکت در همایش پذیرفته شدند.

پارسانیا با اعلام اینکه در روز همایش 15 مقاله برتر مورد تقدیر قرار می‌گیرند، گفت: مقالات برگزیده در چند بخش مختلف در روز همایش ارائه خواهند شد.

وی همچنین از انجام 15 مصاحبه با استادان مطرح در حوزه‌های نظریه فرهنگی خبر داد و گفت: این مجموعه در روز همایش منتشر می‌شود و در اختیار شرکت‌کنندگان در همایش قرار خواهد گرفت.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com