کد خبر ۳۳۰۷۷ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۵
آیت‌الله جوادی آملی فرمودند :

عقل مهم‌ترین فرهنگ دینی است

مفسر قرآن کریم گفت: هیچ نعمتی بالاتر از عقل که قطب فرهنگی انسان است، نیست، بنابراین دین از انسان خواسته یا عاقل باشد یا محققانه تقلید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان که در موسسه آموزشی پژوهشی اسرا برگزار شد، گفت: از آنجایی که ما در برابر دین خدا مسئولیم، باید آن را بشناسیم و بدانیم چه فرهنگی را عرضه کرده تا بتوانیم وظیفه خود را تشخیص و انجام دهیم.

وی انسان‌ها را از نظر فکری و رفتاری به سه دسته تقسیم کرد و گفت: انسان‌ها در سه نوع متفاوت دسته‌بندی می‌شوند و برخی از آنها تا پایان عمر در دسته خودشان باقی می‌مانند و برخی پیشرفت می‌کنند.

مفسر قرآن کریم افزود: برخی از انسان‌ها نه کاری به معنویات دارند و نه کاری به مادیات و حقایق جهان و تنها به فکر گذراندن روزهای زندگی و سپری کردن عمرشان هستند.

وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که کاری به معنویات ندارند، اما پا را فراتر از دسته نخست گذاشته و با تحصیل و تحقیق در علومی همچون فیزیک و شیمی و کیهان شناسی تلاش کردند که ماده و جهان را بشناسند.

آیت‌الله جوادی آملی در تبیین ویژگی‌های دسته سوم تصریح کرد: این‌ها کسانی هستند که پیام‌های الهی را دریافت کردند و هرچند همچون دسته‌های اول و دوم به زندگی و کسب علم پرداختند، اما از آخرت غافل نشدند و به انجام دستورات الهی پرداختند.

وی با اشاره به ویژگی‌های آخرت ابراز کرد: در دنیا همه چیز و هرکاری مبتنی بر روابط و ضوابط است، اما در قیامت انسان فقط میهمان اعمال خویش است و بس؛ بنا بر این هرکاری که به درد ابدیت انسان نمی‌خورد و او را در آنجا یاری نمی‌کند، بیهوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید از عمر خود حداکثر استفاده را کند، تاکید کرد: اگر کسی ساعتی در جایی بنشیند، سخنی عالمانه نگوید یا نشوند، عمرش را تلف کرده است، بنابراین اگر انسان می‌خواهد سخنی بگوید، هم باید منظم و با محور و موضوع مشخص بوده و هم عالمانه و با قصد قربت باشد.

وی با تبیین علت خلیفة الله بودن انسان اظهار کرد: غیر انسان تمام موجودات بین راهی هستند چون یا همچون جانوران از صفر شروع می‌کنند و به هیچ کمالی نمی‌رسند، یا همچون فرشتگان از همان ابتدا به کمال رسیده‌اند و تلاشی برای رسیدن به جایگاهشان نکرده‌اند، اما انسان به این دلیل خلیفه خدا شده که از صفر شروع می‌کند و با تلاش خود سفر طولانی لقاءالله را می‌پیماید و به کمال می‌رسد، بنابراین اشرف مخلوقات است و ویژه‌ترین جایگاه را دارد.

آیت‌الله جوادی آملی خرد را قطب فرهنگی انسان دانست و گفت: اگر جامعه خردمند نباشد، فریب شرق و غرب را می‌خورد و نمی‌تواند متکی به خود باشد.

وی به معنای واژه عقل اشاره کرد و گفت: واژه عقل از عقال به معنای زانوبند شتر چموش گرفته شده است، چون انسان تا وقتی که شهوت، غضب و توهمات خود را عقال نکند، نمی‌تواند اندیشه‌اش را رشد دهد.

مفسر قرآن کریم عقل را مشابه سیم خاردار دانست و اذعان کرد: عقل همچون سیم خارداری است که انسان را از رفتن به بیراهه باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه انسان برای هرکاری باید دلیل داشته باشد، تاکید کرد: انسان هرکاری می‌کند باید از روی دلیل و برهان باشد، چون در روز قیامت بابت هر کاری که انجام داده، از او سئوال می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم عقل را مهم‌ترین فرهنگ دینی توصیف کرد و گفت: هیچ نعمتی بالاتر از عقل نیست و دین از انسان خواسته یا عاقل باشد یا محققانه تقلید کند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com