کد خبر ۳۲۹۰۳ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم تأکید کرد

لزوم پرهیز از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در قم

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم بر پرهیز از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، نصرت‌الله لطفی پیش از ظهر امروز در گردهمایی اعضای هیئت‌های نظارت استان، شهرستان و بخش‌های تابعه قم که در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به مشاهده برخی موارد تبلیغاتی در سطوح مختلف گفت: مواردی که امروزه مشاهده می‌شود مصداق بارز تبلیغات زودهنگام است.

وی ادامه داد: مشاهده شده است که برخی از خبرگزاری‌ها به صورت کامل فردی را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کرده‌اند و یا تصاویر، نوشته و جرایدی در این زمینه‌ها منتشر شده که این مسئله در هر شکل و صورتی که باشد نادیده گرفتن قانون است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم با بیان اینکه نظام به دنبال گرم کردن تنور انتخابات است، اضافه کرد: باید برای برگزاری هر چه شکوهمندتر انتخابات تلاش کنیم، اما نباید به این منظور قانون را زیر پا بگذاریم.

لطفی تصریح کرد: اگر شخصی احساس تکلیف کرده و به میدان انتخابات وارد می‌شود باید مطابق با موازین قانونی عمل کند؛ چگونه این فرد می‌تواند ادعای اصلح بودن در قانونگذاری را داشته باشد در حالی که صراحتاً قانون را نقض می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آغاز زمان ثبت‌نام برای مجلس خبرگان از 26 آذرماه و ثبت‌نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 28 آذرماه خواهد بود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم یادآور شد: هیچ فردی تا زمانی که تأیید صلاحیت نشده باشد حق انجام تبلیغات در هر شکل و صورتی را ندارد.

لطفی زمان آغاز تبلیغات را یک هفته قبل از برگزاری انتخابات و اخذ آرا دانست و تاکید کرد: تنها در صورتی که نامزدها تأیید صلاحیت شده باشند می‌توانند با رعایت شرایط و قوانین در موعد مقرر به تبلیغات بپردازند.

وی با بیان اینکه بیشترین تبلیغات امروزه در فضای مجازی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در قالب ستاد پیشگیری ملاک ما بر اطلاع‌رسانی است و در مرحله نخست موارد قانونی را برای جامعه تبیین و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم با بیان اینکه قم قطب چاپ برای کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از نامزدها برای چاپ بروشورهای تبلیغاتی خود به قم می‌آیند و در این راستا با مدیرکل ارشاد جلسه‌ای داشتیم تا چارچوب قانونی چاپ پوستر را برای چاپخانه‌داران تبیین کنند تا نامزدها نیز متحمل هزینه‌های زیادی نشوند.

لطفی در خصوص برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه اضافه کرد: آنچه تا به حال توسط وزارت کشور ارائه شده یک دستگاه با قطعات چینی است که اگر شورای نگهبان آن را تأیید کند سفارش تولید داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این مهم در دست بررسی است، افزود: هرگز با برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه مخالف نیستیم، اما آنچه در اجرای این امر مهم است و باید به آن توجه شود این است که این شیوه سهولت برگزاری، اعتماد مردم، رعایت امانتداری در آرای مردم و کاهش ازدحام را تضمین می‌کند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم با یادآوری اینکه هنوز در این زمینه اجماعی صورت نگرفته است، گفت: در صورتی که نرم‌افزار و سخت‌افزار این دستگاه به تأیید شورای نگهبان برسد انتخابات در چند نقطه به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

لطفی تصریح کرد: در حال حاضر امکان برگزاری انتخابات مکانیزه به شکل گسترده و سراسری غیرممکن بوده، زیرا زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

وی برگزاری همزمان دو انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: نخستین‌بار است که نظارت همزمان دو انتخابات را بر عهده داریم و امیدواریم بتوانیم امانتدار خوبی برای مردم بصیر و فهیم استان قم باشیم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قم با اشاره به اینکه در همه امور قانون فصل‌الخطاب است، تاکید کرد: بحث چگونگی نظارت و نوع نظارت و فعالیت‌های مختلف در زمینه انتخابات مهم است و در این زمینه فقط باید به قانون توجه شود.

لطفی گفت: در نهایت صمیمیت، همدلی و مودت در چارچوب قانون و با پایبندی به اخلاق و رعایت موازین شرعی انتخابات آتی را مانند سایر انتخابات برگزار می‌کنیم و از این شرایط عدول نخواهیم کرد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۵

به سایت ها تذکر بدهید، کاندیداها چه تقصیری دارند. رزومه افراد در وبسایت ها و صفحات شخصی وجود دارد. اگر صرف درج اعلام نام افراد و رزومه قرار باشد رد صلاحیت کنید، کسی در لیست نمی ماند. کافی است به لیست های کاندیداهای محتمل احزاب در سایت های قم مراجعه کنید.

پاسخ