کد خبر ۳۲۹۰۷ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
در شورای اسلامی شهر قم تصویب شد؛

واگذاری ۳۰ میلیارد تومان تراکم به پیمانکار متروی قم

شورای اسلامی شهر قم به لایحه واگذاری ۳۰ میلیارد تومان تراکم به موسسه حراء به عنوان پیمانکار پروژه متروی قم رأی داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، یکی از لوایح جلسه یکشنبه‌ شب شورای اسلامی شهر قم به تأمین اعتبار لازم برای پروژه متروی قم از طریق واگذاری تراکم به پیمانکار اختصاص داشت.

ناصر رعیت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امور زیربنایی در غیاب رئیس این کمیسیون این لایحه را قرائت کرد و توضیح داد که این ۳۰ میلیارد تومان تراکم به مترو تزریق می‌شود تا طرح با قوت به کار خود ادامه دهد.

وی همچنین با اشاره به متن لایحه که تراکم را شناور شرح داده بود، افزود: از آنجا که تراکم شناور مورد تأیید فرمانداری قرار نمی‌گیرد، نظر کمیسیون بر این بود که تراکم بر اساس املاکی که معرفی می‌شود واگذار شود.

محمدرضا ملکی، یکی از اعضای شورای شهر با شاره به دریافت ۳۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت قطار شهری قم، از شهردار بابت ضرورت واگذاری این ۳۰ میلیارد تومان توضیح خواست.

مترو به پشتوانه نیاز دارد

سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم در توضیح این موضوع گفت: قرار بوده پرداخت به پروژه مترو ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد تهاتری باشد.

وی با اشاره به تغییرات موجود در وضعیت اقتصادی کشور از زمان عقد قرارداد مترو ادامه داد: آخرین توافقی که قرارگاه کرده این است که ۳۰ درصد تهاتری باشد.

شهردار قم اضافه کرد: در این شرایط این ۳۳۰ میلیارد تومان کافی نیست و تا آخر کار نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.

وی گفت: همین الان حدود ۷۰ میلیارد تومان قرارگاه طلبکار است و به این دلیل که قرارداد تجدید نشده این بدهی خود را نشان نمی‌دهد و اگر قیمت‌ها به روز شود این مبلغ را بدهکار می‌شویم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به لزوم ایجاد منابع اعتباری مختلف برای مترو اضافه کرد: هر قدر برای قطار شهری پشتوانه درست کنیم باز کم است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم هم با اشاره به بررسی این موضوع در این کمیسیون اضافه کرد: ما هم دو شرط برای این موضوع داشتیم یکی اینکه مبنای محاسبه سال ۹۴ باشد و دیگر اینکه مصوبه تا ۹۵ اعتبار داشته باشد.

در نهایت این لایحه با شرایط دو کمیسیون امور زیربنایی و برنامه و بودجه تصویب شد.

لایحه دیگری که نائب رئیس کمیسیون امور زیربنایی مطرح کرد به واگذار کردن یک پلاک زمین خارج از محدوده برای ساخت یک ورزشگاه اختصاص داشت. عده‌ای از اعضای شورا درباره قراردادی که در این زمینه تنظیم شده بود تردیدهایی داشتند.

حمایت شهرداری از ورزش

شهردار قم در توضیح خود برای رفع این تردیدها گفت: باید در نظر داشته باشیم که این پروژه سرمایه‌گذاری نیست.

وی افزود: در کارهای فرهنگی و ورزشی قاعده بر این است که کاری مشترک انجام می‌دهند و بعد هیئت امنایی آن را اداره می‌کند. بیشتر هم به صورت انتفاعی به این موضوع توجه نمی‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به رفت و آمدهای مکرر سرمایه گذار در شهرداری و شورا گفت: روح موضوع این است که یک مجموعه ورزشی در اختیار مردم در منطقه محروم قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این قرارداد محکم است و تمام حواس من جمع بوده که حق شهرداری در این قسمت ضایع نشود. حتی پیش‌بینی شده که سه سال به سه سال قیمت زمین کارشناسی شده و قرارداد تجدید شود.

این لایحه هم برای واگذاری یک زمین برای ایجاد یک ورزشگاه به وسیله بخش خصوصی تصویب شد.

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین لوایح مربوط به خود را مطرح کرد که یکی از آنها مربوط به تمدید مدت اجاره زمین‌های خالی سطح شهر برای برپایی نمایشگاه گل و گیاه در عرصه های شخصی به مدت سه سال بود که تصویب شد.

لایحه دیگر به اتوبوس‌رانی مربوط می‌شد. به گفته عباس ذاکریان، تعدادی از اتوبوس‌هایی که به بخش خصوصی در شهر قم واگذار شده از نوعی است که با اقلیم قم سازگار نیست و هزینه‌های بسیاری را به شرکت‌ها و رانندگان تحمیل کرده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری اضافه کرد: این موضوع را در کمیسیون بررسی کردیم و سازمان اتوبوسرانی به این نتیجه رسید که این اتوبوس‌ها پرهزینه است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی ۱۷ و نیم درصد از بهای این اتوبوس‌ها را پرداخته و بقیه یارانه دولت بوده که تعهدی برای اتوبوس‌ها ایجاد می‌کند که در قم خدمت کنند، اظهار داشت: قرار شد اتوبوس‌ها کارشناسی شود و قیمت‌ها استخراج شود و میزان یارانه دولت محاسبه شد. باقیمانده تعهدات استخراج شد. به طور میانگین این رانندگان ۳۰ میلیون تومان باید برای باقیمانده تعهداتشان بپردازند.

خروج ایویکو از قم

ذاکریان افزود: در نهایت کمیسیون تصمیم گرفت در صورت پرداخت نقدی باقیمانده تعهد شامل ۳۵ درصد تخفیف شوند. اگر بخواهند قسطی در ۴ ماه بدهند ۲۵ درصد و اگر در هشت ماه بدهند ۱۵ درصد تخفیف خواهند گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم عقیده داشت این رانندگان توان پرداخت ۳۰ میلیون تومان را ندارند و وضعیت مالی‌شان چندان خوب نیست.

نعمت‌الله عواطف رستمی گفت: گاهی دیده می‌شود این رانندگان اندازه پول گازوئیل‌شان درآمد ندارند و باید از نظر مالی با این افراد مراعات کرد.

محسن عابدینی‌پور، دیگر عضو شورای شهر قم درباره این لایحه ابراز داشت: این اتوبوس‌ها اگر مناسب اقلیم قم نبودند این هفت سال را چطور کار کردند.

وی ادامه داد: بیشترین سرویس‌های خصوصی را در شهر قم همین اتوبوس‌ها می‌دهند چون لوکس‌تر هستند. این ۲۰ اتوبوس در سطح شهر به اندازه تمام اتوبوس‌های بنز بروز و ظهور دارند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم درباره این لایحه گفت: مشکل این اتوبوس‌ها از همان یکی دو سال اول به‌تدریج خودش را نشان داد.

حسن بختیاری افزود: بیشترین تعمیرات مربوط به همین اتوبوس‌های ایویکو هستند و این نظر کارشناسی اتوبوسرانی است که برای اقلیم شهر قم مناسب نیست.

در نهایت این لایحه هم تصویب شد تا اتوبوس‌های ایویکو از چرخه حمل و نقل عمومی شهر قم خارج شوند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com