کد خبر ۳۲۰۲۷ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۱
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم خبر داد

راه‌اندازی فاز نخست مترو قم تا میدان شهید مطهری

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: فاز نخست پروژه مترو قم از محل دپو در بلوار قلعه کامکار تا نزدیک حرم مطهر شامل سه ایستگاه راه‌اندازی خواهد شد و اعتباری که در حال حاضر داریم برای این بخش کافی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا قاری‌قرآن در خصوص روند اجرای پروژه مترو قم بیان کرد: سازمان قطار شهری قم متولی اجرای پروژه مترو است و پروژه‌های مترو دولتی و شهری بوده و در همه شهرهای کشور در بخش تامین اعتبارات 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداری‌ها است و منابع مالی شهرداری‌ها به رفع معارضات و سایر موارد اختصاص می‌یابد و بخش ساخت به منابع دولتی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه پروژه مترو هزینه‌بر بوده و نیازمند زیرساخت سنگین است گفت: پروژه مترو با میزان اعتباراتی که توسط دولت و شهرداری‌ها تخصیص داده می‌شود در مدت زمان کوتاه قابل اجرا نیست و یکی از دلایل اصلی طولانی شدن این پروژه‌ها مسائل اعتباری است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به روند اجرای پروژه مترو قم بیان کرد: تونل این پروژه از سمت قلعه کامکار تا میدان مطهری که امکان حفاری روباز نیست به وسیله دستگاه TBM حفاری شده است و از سمت مسجد جمکران که امکان حفاری روباز یا روش‌های دیگر و به اصطلاح دستی صورت می‌گیرد نیز کار دنبال می‌شود ولی سرعت پیشرفت کمتر از روش حفاری با دستگاه است.

وی گفت: البته در کنار حفاری تونل ساخت ایستگاه‌ها، ارتباط تونل با روی زمین، تهیه و نصب تاسیسات نیز دارای شرایط خاص خود است و البته به اعتبارات قابل توجهی نیز نیاز دارد.

قاری‌قرآن با بیان اینکه پروژه مترو قم به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: در حال حاضر از محل فروش اوراق مشارکت 330 میلیارد تومان تامین اعتبار شده و سهم آورده شهرداری نیز به صورت املاک و تملک بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی فاز نخست این پروژه گفت: فاز نخست پروژه مترو قم از محل دپو در قلعه کامکار تا نزدیک حرم مطهر شامل سه ایستگاه راه‌اندازی خواهد شد و اعتباری که در حال حاضر داریم برای این میزان کافی است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: جلسات هیئت مدیره قطار شهری در یک ماه و نیم گذشته هر دو هفته یک بار تشکیل شده و سیاست‌گذاری صورت گرفته است که فاز نخست را تکمیل کنیم.

وی گفت: در حال حاضر تونل تا میدان مطهری آماده است و در ادامه ایجاد ایستگاه‌ها را خواهیم داشت که البته کار پیچیده‌ای است و مباحث فنی و تاسیساتی خاص خود را دارد.

قاری‌قرآن با بیان اینکه کارگاه این پروژه فعال بوده و عوامل اجرایی در پروژه مشغول بودند گفت: البته توقف دستگاه TBM را داشتیم که این مسئله به معنای توقف پروژه مترو نیست.

وی تصریح کرد: پروژه مترو به دلیل آثاری که بر روی ترافیک شهر دارد دارای حساسیت‌های خاص خود است و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم پروژه مترو را به یکی از پروژه‌های مهم و به روز قم تبدیل کنیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر اتفاق نظر خوبی دارند و همه بر روند مطلوب پروژه تاکید کرده‌اند، گفت: باید پروژه را به سمت خودگردانی ببریم و از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر هم تزریق صورت گیرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com