کد خبر ۳۳۰۳۶ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
در حاشیه همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا صورت گرفت

تقدیر بسیج حقوقدانان استان قم از دادستان کل کشور

سازمان بسیج حقوقدانان سپاه استان قم در حاشیه همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا از خانواده شهید حجت‌الاسلام محمدحسن ابراهیمی حقوقدان بسیجی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا امشب به همت سازمان بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) و مشارکت جامعة المصطفی‌ العالمیه در سالن همایش غدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد و در حاشیه این همایش از حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و خانواده شهید حجت‌الاسلام محمدحسن ابراهیمی تقدیر شد.

در ابتدای این همایش رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه طی سخنانی با بیان اینکه امت اسلامی نیازمند تفکر واحدی است که بر دیگر نظام‌های آموزشی و تربیتی سایه افکنده باشد عنوان کرد: نظام اسلامی تعاریف مناسبی دارد که می‌تواند با تکیه بر آن‌ها در عرصه‌های مختلف جایگاه‌های مشخصی داشته باشد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی با اشاره به فعالیت جریان تندرو آل‌سعود در منطقه تصریح کرد: این رژیم مانعی برای شکل‌گیری نظامی واحد در میان کشورهای مختلف اسلامی است؛ اگر جهان اسلام بخواهد به سمت انسجام و وحدت حرکت کند باید پایه‌های فکری و معرفتی مناسبی داشته باشد اما غده سرطانی که تکفیر و تروریست را تقویت می‌کند مانع اصلی این حرکت است.

همچنین دادستان کل کشور در این مراسم با تاکید بر اینکه فیلم‌های حادثه منا طی چند روز در فضای مجازی به صورت گسترده انتشار یافته است مطرح کرد: با نفوذ ثروت و قدرت ‌آل‌سعود در فضای مجازی بسیاری از این فیلم‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده است به همین علت به ندرت می‌توان این اسناد را مشاهده کرد و اکنون اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی برای نابودی اسناد فاجعه منا تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: با اراده اصحاب رسانه‌های دنیا و قدرت نظام سلطه در امپراطوری خبری دنیا از پرداختن به فاجعه منا جلوگیری می‌شود و کشورهای مختلف در این رابطه سکوت معناداری دارند.

در ادامه این همایش معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت پیگیری حقوقی فاجعه منا را یک درخواست بین‌المللی دانست و ابراز کرد: دولت سعودی به دنبال این بود که پیگیری این فاجعه را در پوششی سیاسی فقط به ایران اسلامی تحمیل و اسناد این فاجعه را نابود کند اما نظام اسلامی برای جمع‌آوری اسناد تاکنون اقدامات بسیاری انجام داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدطه مرقاتی با تأکید بر اینکه دریافت حقوق حجاج فاجعه منا یک خواسته انسانی است اظهار کرد: تاکنون فقط ایران اسلامی برای دریافت حقوق حجاج درخواست خود را اعلام کرده است و امیدواریم با نشست‌های علمی و بین‌المللی کشورهای دیگری نیز در این راه ایران اسلامی را همراهی کنند.

رئیس گروه فقه قضایی جامعة المصطفی‌ العالمیه خاطرنشان کرد: از نظر بین‌المللی گردشگران به ویژه گردشگران زیارتی حقوق مشخصی دارند اما این حقوق در مراسم حج دولت عربستان رعایت نشده است به همین علت خانواده‌های حجاج در سال‌های آینده نسبت به شرکت در این مراسم معنوی تردید خواهند داشت در صورتی که تامین امنیت حرم الهی مورد تاکید قرآن کریم قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری به اهمیت بررسی فاجعه منا در ابعاد قضایی و عمومی تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم مسئولان کشورهای دیگر که حجاج خود را در فاجعه منا از دست داده‌اند در روشن‌سازی ابعاد این فاجعه مشارکت داشته باشند.

در پایان این مراسم مسئول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) از مشارکت جامعة المصطفی‌ العالمیه در راستای برگزاری این همایش تقدیر کرد و گفت: امیدواریم دیگر بخش‌های علمی و پژوهشی استان با این سازمان مشارکت‌های مناسبی داشته باشند تا بتوانیم این نشست‌ها را به صورت مستمر ادامه دهیم.

ابراهیم سانی‌خانی یادآور شد: تاکنون حقوقدانان بسیجی سپاه استان قم طرح‌ها و نظرات بسیاری را برای پیگیری حقوقی فاجعه منا به قوه قضاییه انتقال داده‌اند که با بررسی مسئولان و کارشناسان مورد نظر برترین‌ها به مرحله عملیاتی شدن می‌رسد.

شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابراهیمی حقوقدان بسیجی در اردیبهشت سال 1393 به عنوان یک مبلغ دینی و فرهنگی در منطقه گویان آمریکای لاتین مشغول فعالیت بود که به دست سرویس‌های امنیتی بیگانه به شهادت رسیده است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com