کد خبر ۳۳۱۷۵ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۵

شب یلدای متفاوت و ویژه در قم

خانواده های قمی طبق ایین قدیمی در منزل بزرگترهای فامیل جمع می شوند و بلندترین شب سال را با گرفتن فال از جمله فال حافظ و خوردن تنقلاتی که از قبل تدارک دیده شده از جمله سوهان وگندم برشته و کشمش، کنجد، شاهدانه می گذرانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، شب چله در استان قم مانند دیگر مناطق ایران،میان خانواده هااز اهمیت زیادی برخوردار است و مردم نیز از هفته قبل در تدارک میهمانی هر چند کوچک و خرید مایحتاج و تنقلات مخصوص این شب هستند.

همواره مراسمات ملی و مذهبی در استان قم رنگ و بویی متفاوت و معنوی دارد، در ایام نوروز که یک آیین ملی است مردم قم از دیرباز هنگام تحویل سال نو در اماکن مقدس از جمله حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می کنند به نیت اینکه تا اخر سال همواره زیارت روزیشان باشد.

شب یلدای یا همان شب چله امسال در قم رنگ و بویی متفاوت خواهد، همزمانی طولانی ترین شب سال با آغاز امامت حضرت مهدی(عج) بهانه خوبی شده تا مردم قم برای سپری کردن این شب در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کنند و برای پایان یافتن طولانی ترین انتظار دست به دعا بردارند، به همین منظور پیش بینی می شود امسال بسیاری از هموطنان برای گذراندن بلندترین شب سال مهمان قمی ها در مسجد مقدس جمکران باشند.

به همین مناسبت از روزها قبل کمپین اجتماعی عاشقان حضرت ولی‌عصر(عج) این روزها با هشتگ #یلدای-مهدوی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

همچنین قرار شده به مناسبت سالروز امامت امام زمان(عج) که با طولانی ترین شب سال همزمان شده، ندای «لبیک یا مهدی» در عتبه سامرا همزمان با مسجد مقدس جمکران طنین‌انداز می‌شود، ندای «لبیک یا مهدی» در شب 9 ربیع الأول پس از نماز مغرب و عشاء در صحن و سرای مسجد مقدس جمکران طنین‌انداز می‌شود؛

خانواده های قمی طبق ایین قدیمی در منزل بزرگترهای فامیل جمع می شوند و بلندترین شب سال را با گرفتن فال از جمله فال حافظ و خوردن تنقلاتی که از قبل تدارک دیده شده از جمله سوهان وگندم برشته و کشمش، کنجد، شاهدانه می گذرانند.

آجیل، گندم برشته، میوه‌های فصلی در کنار هندوانه و انواع تخمه و بادام‌ زمینی، شیرینی، انار، سوهان و پشمک از جمله تنقلات قمی ها در شب یلدا می باشد، یکی از رسم های قمی ها که تقریبا با اقوام دیگر مشترک است بردن هدیه به تازه داماد و یا تازه عروس خانواده است که این هدیه در کنار میوه و اجیل تزئین شده به منزل پدری عروس و یا داماد برده می شود.

درسالهای نه چندان دور اوایل شب یلدا بعضی از پسر بچه‌ها به بالای پشت بام منازل رفته و ریسمانی را به یک شال بزرگ بسته به پایین و به طرف درب خانه‌ها می‌‌فرستادند و شعر می‌خواندند و سپس صاحب‌خانه مقداری آجیل و میوه و شیرینی در شال آن‌ها می‌گذاشت و بچه‌ها از صاحب‌خانه تشکر می‌کردند.

در آیین سنت قاشق‌زنی که تقریبا در همه مناطق کشور رایج است افراد با پوشاندن سر و صورت خود به درب منازل رفته و با به صدا در آوردن قاشق صاحب خانه را از حضور خود آگاه می‌کردند.

در این هنگام صاحب خانه نیز به میمنت این شب مقداری از تنقلات و شیرینی خانگی را در ظرف آنان می‌ریخت، که این ایین در قم هم انحام می شد اما سالهاست که این سنت نیز تنها به تاریخ پیوسته است.

منبع: ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com