کد خبر ۳۳۳۵۶ انتشار : ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۷
در اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری مطرح شد

هشدار آیت‌الله شاهرودی نسبت به گسترش افکار تکفیری در جهان اسلام

نائب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری نسبت به گسترش افکار تکفیری در جهان اسلام هشدار داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله سید‌محمود هاشمی‌شاهرودی که صبح امروز در اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در گذشته این انتخابات به شکل خاص خودش برگزار می‌شد و شاکله اسلامی و روحانیتی این مجلس رعایت می‌شد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: این نخستین بار است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری با انتخابات مجلس همزمان شده و شرایط تبلیغات و کیفیت انتخابات مجلس با شاکله روحانی انتخابات خبرگان تفاوت دارد؛ من نگرانم که جوِ انتخابات مجلس بر انتخابات خبرگان اثر بگذارد.

وی تأکید کرد: نباید روحانیت این انتخابات تحت تأثیر قرار گیرد؛ البته همزمانی دو انتخابات به‌دلیل کم‌ِشدن هزینه و صرفه‌جویی در وقت است و امیدواریم این آسیب‌ها در نخستین همزمانی این دو انتخابات، وجود نداشته باشد.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با اشاره به فتنه‌های اخیر در جهان اسلام گفت: اخیراً این فتنهِ موجود در جهان اسلام وسعت و شعب آن گسترش می‌یابد و این ائتلاف‌های مطرح شده از عربستان‌سعودی و آمریکا، مسئله خطرناکی است که باید به آن توجه ویژه شود.

نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقطه اصلی مقابله با این فتنه است؛ باید ماهیت این فتنه را درک کنیم. برخی ممکن است فکر کنند که این گروه‌های متعددِ تکفیری و مشکلات متعلق به کشورهای دیگر است و در ایران تأثیری ندارد اما اینطور نیست و اگر در شام و عراق و دیگر کشور‌ها با این فتنه توسط نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی مقابله نمی‌شد، این فتنه الان در بغل گوش ما بود.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی افزود: ائتلاف‌هایی که به اسم مبارزه با تروریسم شکل می‌گیرد برای مقابله با جمهوری اسلامی است و مصوباتی که در مجلس آمریکا انجام می‌شود یا کشتاری که برای شیعیان نیجریه و شیخ زکزاکی طراحی شد و بعد به رئیس جمهور و ژنرالِ عامل آن تبریک گفتند، همه با این هدف طراحی شده است.

وی تصریح کرد: عامه مردم کمتر از این خطر آگاه هستند و در این مورد غفلت صورت گرفته و طوری تبلیغ می‌کنند که کارهای آن‌ها درست است.

نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: فتنه تکفیر پشتوانه فکری دارد و باید به تلاش‌های نظام سعودی در 30 سال اخیر توجه کرد؛ من دیده‌ام که در کتاب موسوعة الاسلامیة و در جزءهای اخیر، اکثرا فتواهای ابن تیمیه و ابن قیم ذکر شده و فکر آن‌ها در اداره جامعه و حکومت مطرح شده است و به شکلی پیش می‌رود که با این کتاب‌ها و روش‌های آموزشی، مولوی‌های 10 سال دیگر، با امروزی‌ها فرق خواهند کرد و براساس وهابیت بار می‌آیند که این مسئله حتی مخالف خود اهل سنت است و تنها به شیعه مربوط نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این مسئله بیشتر از آنکه علیه شیعه باشد، علیه اهل‌سنت است و اگر می‌خواهند تسنن خود را حفظ کنند، باید با این جریان‌ها مقابله کنند؛ کشتاری که در بین اهل سنت و گروه‌های تکفیری صورت گرفته بسیار وسیع است زیرا هنگامی که با هم اختلاف دارند، به سرعت فتوای تکفیر و مباح بودن خون می‌دهند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی افزود: این تهدید‌ها متوجه کشور ما نیز هست و‌‌ همان مبلغانی که توسط آل‌سعود تربیت شدند و به اروپا فرستاده شده و با مساجدی به نام ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب، ممکن است در کشور ما نیز تأثیر بگذارند و باید به این مسئله دقت شود.

وی به کنفرانس وحدت اسلامی که در پیش است، اشاره کرد و گفت: این اجلاس‌ها خوب است اما نباید به آن‌ها اکتفا شود و باید به اهل‌سنت گفته شود که به جای فکر ابن تیمیه و عبدالوهاب، مذاهب چهارگانه اسلامی ترویج شود.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: باید با این فکر مبارزه شود زیرا جوانی که از اروپا حرکت می‌کند، ذهنش مورد شست و شو قرار گرفته و می‌خواهد جهاد کند و به بهشت برود و باید برای مقابله با این زمینه‌های فکری مقابله شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com