کد خبر ۳۳۳۸۲ انتشار : ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
آیت‌الله نوری‌همدانی مطرح کرد

اهمیت انتشار مباحث مربوط به اخلاق صنفی و عمومی

یکی از مراجع تقلید قم گفت: اخلاق صنفی و عمومی وجود دارد که در این زمینه اخلاق خاصی را از ما انتظار دارند،‌ بنابراین باید اخلاق مربوط به زمان را از آموزه‌های اسلام دریافت کرده و منتشر کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار با معاونان تهذیب مدارس حوزه علمیه قم اظهار کرد: کار شما بسیار مهم و تاثیرگذار است،‌ زیرا مسئله اخلاق در زندگی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اساس اسلام به سه بخش اعتقاد، اخلاق و عمل تقسیم می‌شود که بر این اساس بخشی از معارف اسلام اعتقادی است که در علم کلام از آن بحث می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت ایمان و اعتقادات گفت: هر مسلمانی بر اساس باور، ایمان و اعتقاد موظف است، گام بردارد و به تقویت و تحکیم ایمان و عقیده خود نسبت به خدا بپردازد تا یقین حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق مربوط به ملکات روحی است، روح انسان دارای ملکات پسندیده و ناپسند است، تکبر و غرور از جمله عوامل ناپسند است که باید از وجود انسان ریشه‌کن شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه اخلاق یکی از آموزه‌های مهم اسلامی است، گفت: انسان باید ملکات و روحیات ناپسند را از خود دور کند و ملکات پسندیده را در وجود خود ایجاد کند که در این راه باید به تحمل سختی‌ها و مشقات بپردازد.

وی تصریح کرد: پس از اینکه انسان در راه معارف اعتقادی گام برداشت و کامل شد و اخلاق نیک را زنده کرد،‌ در گام بعدی باید به عمل خود توجه داشته باشد، که واجبات، محرمات و توجه به آنها در گام سوم است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید با اخلاق نیکو آشنا باشیم تا بتوانیم تاثیرگذار باشیم، عنوان کرد:‌ شما توفیق دارید و در راه احیای اخلاق گام برمی‌دارید، بنابراین باید در زمینه افراد مختلف به شناخت کامل دست پیدا کنید، زیرا همه افراد یکسان نیستند.

وی تاکید کرد: باید فعالیت‌هایی در زمینه شناخت اشخاص و احیای اخلاق صورت گیرد، مسئله نظم نیز بسیار مهم است، باید منظم باشید و مردم نیز نظم را از شما بیاموزند، زیرا کسانی که در زندگی خود نظم ندارند، موفق نیستند.

آیت‌الله نوری‌همدانی مسئله مدیریت زمان را مورد توجه قرار داد و افزود: از ابتدا اوقات و زمان‌ را تنظیم کنید، وقت خود را هدر ندهید و برای هر زمانی برنامه‌ای تعیین کنید، بخشی از زمان خود را برای مناجات و خلوت با پروردگار قرار دهید، زیرا این امر سبب نورانیت در قلب انسان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان باید بخشی دیگر از زمان خود را برای کار کردن و معاشرت با نزدیکان قرار دهد، هر کس باید بر اساس شرایط زندگی خود به تهیه برنامه بپردازد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شما سرمایه‌های فراوانی برای کار خود در اختیار دارید، گفت: علما یکی از این سرمایه‌ها هستند که در رفتار و گفتار علما نکات و آموزه‌های فراوانی وجود دارد.

وی یادآور شد: نهج‌البلاغه از سرمایه‌های دیگر است که مطالب اخلاقی در آن در قالب خطبه‌ها‌، نامه‌ها و کلمات ذکر شده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به اهمیت عقل در زندگی انسان گفت: انسان در زمینه عقل امتحان می‌شود و اشخاص از این نظر تشخیص داده می‌شوند، بنابراین اخلاق و عقل معیاری برای انتخاب اشخاص است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مواد خام در اختیار شما قرار دارد، بنابراین ارائه خدمات شما در جایگاه بالایی قرار دارد، محتاج اخلاق هستیم، باید نمونه‌هایی در فرهنگ اهل بیت(ع) دریافت کرده و سپس آنها را منتشر کنیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد:‌ اخلاق صنفی و عمومی وجود دارد که در این زمینه اخلاق خاصی را از ما انتظار دارند، بنابراین باید اخلاق مربوط به زمان را از آموزه‌های اسلام دریافت کرده و منتشر کنیم.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com