کد خبر ۳۳۴۶۹ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۹
آیت الله نوری همدانی:

آموزش و پرورش دانش‌آموزان را آگاه به اوضاع زمانه تربیت کند

مرجع تقلید شیعیان گفت: فرزندان را باید به گونه‌ای تربیت کرد که هر کدام یک مجاهد باشند، در این سنگر تعلیم و تربیت باید افرادی تربیت شوند که با اوضاع زمان آشنا باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با کارمندان آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد مسلمانان اظهارداشت: کار شما مهم‌ترین، مشکل‌ترین و مقدس‌ترین کار‌ها است و پیامبران خدا دعوت خود را از فرهنگ تعلیم و تربیت آغاز کردند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه تزکیه‌‌ همان تعلیم و تربیت مورد تاکید در قرآن است افزود: سه موضوع در تعلیم و تربیت مهم است که یکی از آن‌ها برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت کنندگان و عوامل تربیت از جمله اساتید و مربیان از موارد مهم در تعلیم تربیت هستند، خاطر نشان کرد: نهج البلاغه یکی از کتب بسیار مهم ما است امام خمینی (ره) مرقوم کردند که نهج البلاغه دارای احکام فقهی بسیاری است. در نهج البلاغه آمده است برای اصلاح دیگران ابتدا باید خودمان را اصلاح کنیم و کسی که خود را اصلاح نکرده باشد در دیگران اثر نخواهد داشت و کسی که خود را اصلاح کرده در جامعه موثر‌تر است.

وی با اشاره به اینکه اول مبانی و کتب تعلیم و تربیت، دوم معلمان و سوم تربیت پذیری شاگردان دارای اهمیت است گفت: ما باید یک به یک شاگردان خود را بشناسیم. انسان‌ها متفاوت بوده و مانند یکدیگر نیستند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه درتعلیم و تربیت باید کسانی که تحت تعلیم هستند را بشناسیم افزود: اگر می‌خواهیم خوب افراد را تربیت کنیم باید آن‌ها را کامل بشناسیم و بر اساس این شناخت آموزش دهیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه باید معلمان بدانند خدا انسان‌ها را چگونه آفریده است خاطر نشان کرد: انسان ذات و فطرت پاک دارد. باید برای بازگشت انسان به این فطرت پاک تلاش شود.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بر اساس روایات خداوند هر نوزادی را متمایل به نیکی‌ها خلق کرده است و خانواده هستند که او را تربیت می‌کنند افزود: خداوند همه انسان‌ها را با فطرت پاک آفریده بنابر این زمینه تعلیم و تربیت این است که بدانیم همه پاک هستند و به عنوان امانتی به دست شما رسیده اند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش با کودکانی که با فطرت پاک به شما سپرده شده‌اند در ارتباط هستید گفت: کار شما هم مقدس و هم بسیار مشکل است. خداوند فرموده است احیای یک نفر مانند این است که همه جهان را احیا کرده‌اید و این نشانه اهمیت شغل شما است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه نهضت سواد آموزی موضوع مهمی است تصریح کرد: قبل از انقلاب مردم در جهل به سر می‌بردند. پیامبر اکرم (ص) فرموده بودند که آشنایی با علم از ملزومات است اما این مطلب در اثر زمان فراموش شده بود. پیش از انقلاب آمار با سوادان بسیار پایین بود. ان شاالله با فعالیت شما باسوادان بیشتر می‌شوند و بی‌سوادی منقرض می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه تعجب می‌کنم این میزان در راویات آخر زمان در مورد جایگاه قم سخن به میان آمده است افزود: روایات ما قم را حرم اهل بیت (ع) معرفی می‌کند و صدای اسلام ناب از قم به جهان می‌رسد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه این فرهنگ انقلاب ما است و بر اساس این بینش باید گام برداریم گفت: در کشور ما پیوند قلبی میان مردم و رهبری وجود دارد.

وی با اشاره به سالروز 9 دی ماه به عنوان یکی از نمادهای همراهی مردم با انقلاب گفت: در نه دی ماه 88 دشمن نقشه‌های زیادی کشیده بود. آن‌ها اصول انقلاب مورد را هتک حرمت قرار داده بودند اما مردم با خشم مقدس خود به میدان آمدند بنابر این 9 دی باید سال به سال پررنگ‌تر برگزار شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه در عرصه جهانی تعلیم، تربیت، عبادت، تقوا و شناساندن دشمنان انقلاب به فرزندان در این زمان اهمیت دارد گفت: فرزندان را باید به گونه‌ای تربیت کرد که هر کدام یک مجاهد باشند، در این سنگر تعلیم و تربیت باید افرادی تربیت شوند که با اوضاع زمان آشنا باشند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه دشمنان با شقاوت و تجهیزات به جنگ اسلام آمده‌اند تصریح کرد: داعش و تکفیری‌ها از نتایج کار دشمنان است، زندگی در چنین دنیایی نیاز به بینش مقدسی دارد، باید افراد را دشمن‌شناس تربیت کرد تا این امانت انقلاب اسلامی را حفظ کنیم.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com