کد خبر ۳۳۴۹۳ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
رئیس سازمان دیانت ترکیه:

تفکرات تکفیری‌ها کاملا خلاف اسلام است

رئیس سازمان دیانت ترکیه گفت: تکفیری‌ها با استفاده از استنتاج‌های بدون استدلال فاجعه‌آفرینی می‌کنند و با این اقدامات در پی منحرف کردن اسلام از مسیر اصلی خود هستند.

محمد گورمز شامگاه دوشنبه در دیدار اعضای سازمان دیانت ترکیه با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امروز یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام نداشتن شناخت و درک درست از فقه است.
وی افزود: بر این باوریم که فقه و اصول فقه واسطه ایجاد ارتباط درست بین دین و مردم است بنابراین اگر فقه را با زندگی مردم عجین کنیم مشکلات دنیای اسلام حل می‌شوند.
گورمز به دیدار اخیرش با آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار گفت: جهان اسلام حکمت را از دست داده و به همین دلیل فقه را نیز از دست داده است و این مشکلات فاجعه‌بار به وجود آمده‌اند.
وی افزود: مشکل دنیای اسلام کم‌توجهی به اصول فقه است و ما خدا را شاکریم که شما و علمای شیعه عمر خود را صرف اصول فقه می‌کنید.
رئیس سازمان دیانت ترکیه با انتقاد شدید از عملکرد گروه‌های تکفیری گفت: تکفیری‌ها با استفاده از استنتاج‌های بدون استدلال فاجعه‌آفرینی می‌کنند و دیدگاه‌هایی کاملا خلاف اسلام دارند.
وی تصریح کرد: دیدگاه‌های تکفیری‌ها خود به خود ایجاد نشده‌اند بلکه حاصل کج‌فهمی از دین هستند.
گورمز اشاره به لزوم استفاده از منطق و استدلال در برابر تکفیری‌ها بیان کرد: در مقابله با تکفیری‌ها استفاده تنها از قدرت نظامی کارساز نیست بلکه باید علاوه بر آن از منطق و استدلال نیز بهره گرفت.
وی اضافه کرد: همه علمای جهان اسلام چه شیعه و چه سنی باید دست به دست هم بدهند و این خنجر زهرآلود را از کمر اسلام دربیاورند.
گورمز تاکید کرد: نگرانی ما از این است که تفکرات و دیدگاه‌های تکفیری‌ها به مراکز دینی رسوخ کرده‌اند.
رئیس سازمان دیانت ترکیه تصریح کرد: امروزه جوانان به دلیل وجود جنگ در کشورهای اسلامی مورد تربیت صحیح قرار نمی‌گیرند.
وی ابراز کرد: تکفیری‌ها به جای اینکه اسلام را مولد مدنیت کنند اسلامی فاقد مدنیت ایجاد کرده‌اند.
گورمز اندیشه‌های تکفیری را قدیمی توصیف کرد و گفت: این اندیشه‌ها جدید نیستند بلکه امپراطوری عثمانی به دلیل همین تفکرات از هم پاشید.
وی با بیان اینکه تمدن‌های بزرگ اسلامی توسط تکفیری‌ها در حال نابودی هستند، تاکید کرد: تمدن‌های عراق، سوریه، لیبی، یمن و بسیاری از کشورهای اسلامی توسط تکفیری‌ها در حال نابودی هستند و ما وظیفه داریم که مسلمانان را از این وضعیت برهانیم.
رئیس سازمان دیانت ترکیه با اشاره به هدف اصلی تکفیری‌ها ابراز کرد: آن‌ها با این اقدامات در پی آن هستند که اسلام را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.
وی افزود: امروزه مسلمانان در کشورهای غیر‌اسلامی به صورت سر به زیر راه می‌روند و از این وقایع و جنایات که به اسم اسلام انجام می‌شوند سرافکنده‌اند.
وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان دیانت ترکیه خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های دینی کشور ترکیه زیر نظر این سازمان انجام می‌شوند و ما 120 هزار نفر پرسنل داریم که در 95 هزار مسجد این کشور به برگزاری نماز و مراسمات دینی می‌پردازند.
رئیس سازمان دیانت ترکیه برگزاری نماز جمعه در ترکیه را مورد توجه قرار داد و گفت: افتخار می‌کنیم که همچون برادران ایرانی هرگز نماز جمعه را از دست نمی‌دهیم.
وی اذعان کرد: بیش از 100 دانشکده الهیات داریم که بر اساس سیستم آموزشی ما علوم طبیعی نیز در کنار علوم دینی به دانشجویان این رشته تدریس می‌شوند.
گورمز قلب مردم ترکیه را سرشار از مهر اهل بیت توصیف کرد و گفت: مطمئن باشید که همه مردم اهل سنت ترکیه دل‌هایی سرشار از مهر و محبت اهل بیت دارند و به ویژه در ایام محرم خطبای نماز جمعه به مباحث مربوط به حماسه عاشورا و امام حسین می‌پردازند و به اندازه برادران شیعه عزادار هستند.
وی با دعوت آیت‌الله مکارم شیرازی به ترکیه ابراز کرد: سفر شما به ترکیه سبب شادی و هیجان ما خواهد بود.
آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار به درخواست رئیس سازمان دیانت ترکیه مبنی بر صدور فتوای جایز بودن عضویت و فعالیت روحانیون شیعه این کشور در سازمان دیانت پاسخ مثبت داد.
منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com