کد خبر ۳۳۵۰۵ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
سرپرست معاونت صنایع دستی قم:

فعالیت ۱۲۰۰ کارگاه صنعت منبت چوب در استان قم

سرپرست معاونت صنایع دستی قم گفت: در زمینه صنعت منبت چوب بیش از ۱۲۰۰ کارگاه در سطح استان قم فعال هستند و در هر کارگاهی سه الی چهار نفر فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حسن بحرینی با اشاره به اینکه صنعت چوب شامل زیر مجموعه‌های مختلف معرق چوب، منبت چوب، مشبک و خراطی می‌شود، اظهار داشت: بیشترین تعداد هنرمندانی که در استان قم در زمینه صنعت چوب فعال هستند در رشته منبت چوب کار می‌کنند.

سرپرست معاونت صنایع دستی قم افزود: نزدیک به نیمی از کارگاه‌های چوب استان قم در رشته منبت چوب هستند که کارگاه‌های فعال در رشته منبت استان قم بعد از استان همدان حائز رتبه دوم کشوری است.

بحرینی با بیان اینکه بیشترین فعالیت رشته‌های منبت چوب استان در زمینه مبلمان چوب و سرویسهای خواب است، گفت: کارگاه‌های چوب استان به صورت گروهی بوده و یک سری از کارگاه‌ها هم انفرادی هستند که زیرمجموعه‌های سفارش دهنده عمده‌های چوب به این افراد سفارش می‌دهند و کارهای تکمیلی در جای دیگر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از کارگاه‌ها نیز که قدرت مالی و تولیدی دارند عرصه کامل تولید چوب را خودشان به عهده می‌گیرند، افزود: در زمینه صنعت منبت چوب بیش از 1200 کارگاه در سطح استان قم فعال هستند که در هر کارگاهی سه الی چهار نفر فعالیت می‌کنند.

سرپرست معاونت صنایع دستی قم با اشاره به اینکه کارگاه‌های منبت استان قم در چند سال اخیر محدود به تولیدات مبلمان شده‌اند، گفت: این مسئله سبب شده که رشته هنری منبت وابسته به درودگری و سفارشگران آن‌ها باشند و آن‌ها را تبدیل به کارگرهای وابسته کرده‌اند.

بحرینی خاطرنشان کرد: تولید کننده‌های درودگر به سمت دستگاه‌های جدید‌تر رفته‌اند و این مسائل سبب شده که دستمزد کارگران و منبت گران افت نازل کرده و پایین بیایند و در بسیاری از رشته‌ها در معرض خطر قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکل بیمه فعالان عرصه صنعت چوب، گفت: بیمه صنایع دستی که از سال 89 برقرار شده بود تا آذر ماه 93 بیمه می‌شده‌اند اما از این تاریخ به بعد این سهمیه بودجه قطع شده است و تنها کسانی که از قبل بوده‌اند برنامه بیمه‌ای آن‌ها ادامه می‌یابد.

سرپرست معاونت صنایع دستی قم دلیل قطع بیمه فعالان عرصه صنعت چوب را نبود بودجه بیان و خاطر نشان کرد: بودجه‌ای که از طرف تأمین اجتماعی اعلام می‌شده و سهمیه‌ای که بیمه شدگان داشتند مبلغ بسیار زیادی می‌شده و قادر به تأمین آن نشدند سبب قطع بیمه شدگان شد.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com