کد خبر ۳۳۶۷۴ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶

معاون استاندار: هیچ واحد صنعتی بدون بررسی کارشناسی در قم مستقر نشود

معاون امور عمرانی استانداری قم گفت: استقرار هر واحد صنعتی و نیروگاهی در این استان، باید با نگاه کارشناسی به بُعدهای اقتصادی، اشتغال و زیست محیطی توجیه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، محسن بهشتی روز یکشنبه در همایش «بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم»، عدم نگاه آمایش سرزمینی را از جمله مشکلات کنونی دانست و افزود: آمایش سرزمینی از سال 1352 به طور عملی وارد مقوله برنامه ریزی کشور شد ولی در بسیاری موارد اجرایی نشد.


وی اضافه کرد: زمانی که برخی فعالیت ها از جمله استقرار صنایع، سرمایه گذاری، حمل و نقل و سکونت را با آمایش سرزمینی تطبیق می دهیم، متوجه می شویم که بسیاری از این اقدام ها منطبق با آمایش سرزمینی نبوده است.


وی ادامه داد: در گذشته برای استقرار واحدهای صنعتی یک برگه توجیه زیست محیطی از نظر مکان یابی و کارشناسی وجود نداشت و باعث مشکلاتی شده که اکنون گریبان گیر کشور است.


بهشتی در ادامه، ریزگردها را از جمله معضلات زیست محیطی عنوان کرد و افزود: این معضل به صورت منطقه ای و فراملی باید پیگیری شود و نباید به اقدام های کوتاه مدت مثل تعطیلی مدرسه و محدودیت در تردد خودروها اکتفا شود.


معاون عمرانی استاندار قم گفت: 17 استان کشور به صورت مستقیم با این معضل مواجه هستند و بسیاری از مکان هایی که در گذشته درگیر نبودند، امروز این مشکل گریبانگیر آن ها شده است.


بهشتی تاکید کرد: به طور حتم باید راهکارهای اساسی در این خصوص داشته باشیم تا نسل آینده را از این بحرانی که عرصه زندگی را تنگ می کند، نجات دهیم.


وی با بیان اینکه با به هم خوردن تعادل زیست محیطی، نظام سکونت و اقتصاد مختل می شود، افزود: مهاجرت هایی با منشاء زیست محیطی به دلیل بحران های زیست محیطی در کشور داریم که تاکنون مهاجرتی با این رویکرد در دنیا نداشتیم.


بهشتی با بیان اینکه کارهای خوبی در دولت تدبیر و امید در دستور کار است، بیان کرد: تعامل و هماهنگی خوبی بین دستگاه های اجرایی در راستای مقابله با تهدیدات زیست محیطی به وجود آمده است.


همایش «بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم» در سالن همایش های اداره کل محیط زیست قم برگزار شد.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com