کد خبر ۳۳۶۹۲ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷

دریچه‌ای از نور که تنها با قلم گشوده می‌شود

چه زیباست آن‌ دم که قلم را با دستان پر از لرزشش بر سپیدی صفحه کاغذ می‌فشارد تا بتواند تنها براین خواسته پروردگارش مهر عمل بکوبد که «هَلْ یَستَوِى الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ».

چه زیباست آنگاه که قلم بر دست می‌گیرد و با امید و شوری بسیار بر صفحه کاغذش نقشی از نام خدا را می‌بندد، چه زیباست آن‌دم که قلم را با دستان پر از لرزشش بر سپیدی صفحه کاغذ می‌فشارد تا بتواند تنها براین خواسته پروردگارش مهر عمل بکوبد که «هَلْ یَستَوِى الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ«آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند برابرند؟»

 

 همگان واقفند که تشکیل نهضت سوادآموزی یکی از فرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) بود، فرمانی که می‌توان آن را یکی از مدبرانه‌ترین و حکیمانه‌ترین دستورات در نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد.

 

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت سواد آموزی می‌فرمایند: «آن وقتی که در دنیا خبری از علم و سواد و درس و مشق و نشانه‌‌های تعلیم و تعلم وجود نداشت، اسلام و قرآن، با اقرأ شروع کرد و به قلم و نوشته سوگند خورد و اسیر جنگی را در مقابل یاد دادن چند کلمه آزاد کرد. این متعلق به 14 قرن پیش است. همان کارهای اسلام و نبی مکرّم ما صلی الله علیه و آله و سلم موجب شد که جامعه امّی عرب در زمانی که اروپای امروز هیچ خبری از علم و دانش نداشتند، دارنده بزرگترین دانشگاه‌ها و بزرگترین دانشمندان و فارابی‌‌ها و ابن سیناها و محمّد بن زکریاها و ابوریحان‌‌ها و دیگران و دیگران شود؛ یعنی در صدر اسلام مبارزه با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه دنیای متمدن آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم. مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این جا رسید. ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سرکار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد».

 

قابل ذکر است که توجه به این مهم که بسیار مد نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است و در دین نیز مورد تاکید جدی قرار گرفته در استان قم مورد توجه واقع  شده و عمل و حرکت در این راستا از جمله وظایف مهم برای مسئولان متولی تعریف شده است.

 

طبق گفته مسئولان از زمان ایجاد نهضت سوادآموزی در استان 370 هزار نفر زیرپوشش برنامه‌های نهضت سوادآموزی قرار گرفته‌اند که حتی برخی از این افراد نیز توانسته‌اند با ادامه تحصیل به مراکز حوزوی، دینی و دانشگاهی راه یابند. از ابتدای امسال نیز 7 هزار و 150 نفر در دوره‌‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد حضور یافتند که تمام این آمارها مایه خرسندی و امیدواری است.

 

در همین خصوص حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری نهضت سوادآموزی اشتغال برای 1100 نفر را فراهم کرده و به 7 هزار و 150 نفر آموزش ارائه داده که از این تعداد نفرات 6 هزار و 182 نفر را بانوان و 968 نفر را آقایان شامل می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 90 طبق آمار تعداد بی‌سوادان در قم در ردیف سنی 10 تا 49 سال، 44 هزار و 66 نفر بوده و میزان درصد باسوادان نیز 94 درصد بوده است که از متوسط کشوری دو درصد بالاتر است.

 

حجت‌الاسلام قاسمی‌نیا ادامه داد: در ردیف سنی بیشتر از 6 سال میزان بی‌سوادان 87 درصد است که در استان قم این مقدار از متوسط کشوری در همین گروه سنی 1.5 درصد بیشتر است.

 

وی با اشاره به اینکه قم استانی مهاجرپذیر است و تعداد بی‌شماری از اتباع افغانی در آن سکنی گزیده‌اند افزود: تعداد بی‌سوادان اتباع استان در بین گروه سنی 10 تا 40 سال، 13 هزار و 800 نفر است که اتباع افغانی بیشترین آنها را شامل می‌شوند.

 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم اضافه کرد: در این استان دو هزار و 767 نفر از اتباع افغانی زیرپوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

 

وی توجه به آموزش همگانی برای ریشه کنی بی‌سوادی را ضروری عنوان کرد و از مسئولان امر خواست برنامه ریزی‌‌های خود را در این مسیر متمرکز کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمد نصیری مدرس حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه دین اسلام توجه زیادی نسبت به امر سوادآموزی دارد، گفت: نهضت سوادآموزی از جمله اموری است که در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی از برکاتی ویژه و عظیم برخوردار است.

 

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری متمدن و بافرهنگ غنی است گفت: در چنین کشوری نباید بی‌سوادی وجود داشته باشته و باید به طور کامل ریشه‌کن شود.

 

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه نهضت سوادآموزی در بین نهادهای جامعه مغفول مانده است گفت: این در حالی است که این نهاد اثرگذار به بخش محروم جامعه خدمت‌رسانی می‌کند و این خود افتخاری بزرگ است و توجه ویژه را می‌طلبد.

 

نصیری با بیان اینکه علوم اسلامی باید محور آموزش قرار گیرد ادامه داد: اصلی‌ترین علوم، علوم دینی هستند که باید نسبت به آن توجه ویژه شود و پایه و اساس تعلیمات بر این علوم متمرکز شود.

 

محمد عبداللهی از جمله مربیان در نهضت سوادآموزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه این نهضت با توجه به فرمان امام خمینی (ره) در کشور تشکیل شد گفت: افزایش بصیرت، آگاهی و دانش تقوا از جمله علل اهمیت تشکیل این نهاد بود.

 

وی با تاکید بر اهمیت سوادآموزی گفت: این مهم یک امر فرهنگی است که می‌تواند توسعه را به دنبال داشته باشد ازین رو هیچ فردی نباید از تحصیل محروم شود.

 

وی آموزش را از جمله رسالت‌های اصلی انبیا خواند و افزود: توجه و رسیدگی به این مهم نباید تنها بر عهده یک نهاد باشد بلکه تحقق آن و رفع مشکلات موجود در این عرصه همکاری دیگر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

 

عبداللهی سواد را پنجره‌ای برای ورود به دنیای دانش، روشنایی و موفقیت عنوان کرد و گفت: در جامعه‌ای که افراد آن با بصیرت و دانش باشند همیشه نظمی خاص برقرار است و ارائه خدمات با کیفیتی عالی به مردم صورت می‌گیرد.

 

براین اساس باید ذکر کرد از آنجایی که شهر قم مهد علما ، فضلا و قشر روحانی است و بسیاری از مراکز آموزش عالی دینی و حوزوی در این شهر قرار دارد بنا بر این واجب است که به امر سوادآموزی در این شهر بسیار توجه شود و با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای آموزش و تعلیم قشر بی‌سواد  با سرعت بیشتر گام برداشته شود تا بتواند این استان پیش از دیگر استان‌ها برغول سیاه غلبه کند و در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی گام بردارد.

 

 

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com