کد خبر ۳۳۶۲۲ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
آیت‌الله علوی گرگانی:

مراقب باشیم در انتخاب گرفتار جهل نشویم

یکی از مراجع تقلید انتخابات پیش رو را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع به علم نیاز دارد تا در انتخاب خود دچار جهل نشویم و اگر علم داشته باشیم گرفتار ناهنجاری نمی‌شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی امروز در دیدار با جمعی از اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی استان قم با اشاره به اهمیت موضوع سواد و بی‌سوادی اظهار داشت: از مسائل مهمی که صاحبان خرد و اندیشه بر آن حاکم هستند و داوری می‌کنند مسئله علم و جهل است.

وی با اشاره به برخی آیات قرآن در این زمینه اظهار کرد: ذات حق‌تعالی در این ارتباط تعابیر مختلفی دارد و در این زمینه مسائل را به صورت استفهام انکاری مطرح می‌کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: زمانی که این اتفاق روی بدهد مطرح کردن سئوال از باب طلب فهم نیست بلکه مقصود آن است که تفاوت‌ها توسط ما بندگان درک شود و این نوع پرسش در قرآن برای اقرار گرفتن و آگاهی دادن به ما بندگان است.

آیت‌الله علوی گرگانی آیات مختلف در زمینه علم و جهل را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: خداوند در آیات مختلفی بندگان را با عباراتی چون آیا تاریکی و نور برابر است، آیا روشنی آفتاب با سایه برابر است و ... مورد پرسش قرار می‌دهد و هدفش از این کار این است تا بندگان تفاوت این موضوعات را مورد اندیشه قرار دهند.

وی تصریح کرد: هر انسانی که دارای عقل و قدرت تمیز است این موضوع را به خوبی درک می‌کند بنابراین باید این موضوع را مد نظر داشته باشد که نباید خود را در جهل محدود کند و باید به دنبال کسب علم برود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند علم را نور دانسته و خود را به عنوان نور آسمان‌ها و زمین معرفی می‌کند، ا کرد: تنها با کسب علم است که می‌توانیم به نتیجه مطلوب در زندگی دست پیدا کنیم.

آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه انسان باید خودش نور را احساس کند و به دنبال حقیقت برود اضافه کرد: عبادتی که در آن فهم نباشد به هیچ کاری نمی‌آید و فایده‌ای برای انسان ندارد.

وی با اشاره به آزار پیامبر در زمان رسالتش اظهار کرد: در آن زمان پیامبر (ص) برای کسانی که ایشان را مورد آزار قرار می‌دادند طلب هدایت می‌کرد و می‌فرمود اگر اینها من را به خوبی می‌شناختند و می‌فهمیدند که من برای آنان چه موهبتی هستم هرگز دست به این اعمال نمی‌زدند.

این مرجع تقلید ادامه داد: فردی مثل سلمان هرگز به پیامبر تعدی نکرد زیرا قدر پیامبر را می‌شناخت و این در حالی بود که افرادی مانند ابولهب ایشان را بسیار آزار می‌کردند و همه کارهایشان در جهلشان ریشه داشت.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس نهضت سوادآموزی ابراز کرد: امام دستور تاسیس نهضت سوادآموزی را با هدف از بین بردن بی‌سوادی صادر کردند.

وی انتخابات پیش رو را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع به علم نیاز دارد تا در انتخاب خود دچار جهل نشویم و اگر علم داشته باشیم گرفتار ناهنجاری نمی‌شویم.

این مرجع تقلید یادآور شد: اگر پیرو هوای نفس باشیم قطعا از حقیقت دور می‌شویم زیرا هوای نفس ظلمت است که جلوی حقیقت را سد می‌کند پس باید اغراض را کنار بزنیم تا بتوانیم نور پروردگار را مشاهده کنیم.

آیت‌الله علوی گرگانی جهل و علم را دو موضوع بسیار حساس دانست و تاکید کرد: مسئله علم‌آموزی دو بعد دارد که باید توسط آموزش‌دهندگان و همه دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به ابعاد علم‌آموزی ابراز کرد: یک بعد تعلیم و تعلم است و بعد دیگر نیز مفاد آن چیزی است که مورد آموزش قرار می‌گیرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آنچه تعلیم داده می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است گفت: پروردگار عالمیان نیز قرآن را به گونه‌ای نازل کرد که برای بشر قابل فهم و درک باشد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی تاکید کرد: در تعلیمات خود از عبارات ساده و قابل فهم استفاده کنید و از به کار بردن کلمات و عبارات سنگین که فهم آن برای مخاطبانتان سخت باشد پرهیز کنید تا بهترین بازده آموزش را داشته باشید.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com