کد خبر ۳۳۷۰۰ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۷

اینجا قم؛ قطعه‌ای از بهشت ...

امروز قم به میزبانی از دختری برمی‌خیزد که برای دیدار امامش قصد سفر کرده است، امروز قمی‌ها به استقبال می‌روند دیدار کسی را که بیماری، دیدار برادر را مجالش نداد، اما برکات ورود و حضورش به قم روح و جانی تازه به این شهر بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)،  امروز سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم بوده، شهری که نور وجودش را از بارگاه ملکوتی دختر امام موسی بن جعفر (ع) گرفته است. شهری که یکی از درب‌های بهشت را به روی مردم ایران گشوده و این امر میسر نیست مگر به لطف وجود بارگاه حضرت معصومه (س) ...


*شرحی از نحوه ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم
حضرت فاطمه معصومه (س) بنت موسی‌ بن جعفر (ع) در مدینه منوره در روز اول ذی‌القعده سال 173 قمری چشم به جهان گشودند؛ ایشان خواهر امام رضا (ع) است و در سال 201 قمری زمانی که امام رضا (ع) به زور و اجبار به خراسان منتقل شدند پس از تحمل یکسال دوری تصمیم گرفتند به نزد برادر بزرگوارشان بروند؛ از این روی از مدینه منوره به سوی خراسان حرکت کردند.

از آنجایی که حضرت معصومه (س) ادامه دهنده راه پدر بزرگوارشان بودند و با دشمنان زمانشان مبارزه می‌کردند در بین راه و در شهر ساوه مورد حمله عوامل حکومتی بنی‌عباس قرار گرفتند و همه همراهان ایشان به شهادت رسیده و طبق گفته شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) آن حضرت نیز توسط عمال بنی عباس مسموم شدند و پس از بیماری فرمودند که او را به شهر قم که مرکز شیعیان است، منتقل کنند. ایشان پس از ورود به شهر قم مورد استقبال جمع زیادی از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار گرفتند و پس از اقامت 17 روزه در بیت موسی‌بن‌خزرج که به بیت‌النور معروف شد در دهم ربیع‌الثانی سال 201 هجری از دنیا رفتند و در باغ بابلان، بارگاه کنونی دفن شدند.



*فضیلت زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س)
احادیث فراوانی در خصوص اهمیت و ثواب زیارت این بارگاه مطهر نقل و بر آن تاکید شده است. امام صادق (ع) در این باب فرموده‌اند: خدای را حرمی بوده و آن مکه است و پیغمبر (ص) را حرمی بوده و آن مدینه است و امیرالمؤمنین (ع) را حرمی بوده و آن کوفه است و ما را حرمی بوده و آن قم است و زنی از فرزندانم در آن دفن شود به نام فاطمه (س) که هر کس او را زیارت کند، بهشت او را واجب شود.

مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره بر فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) گفت: امام رضا‌ (ع) فرموده‌اند «کسی که خواهرم معصومه (س) را در قم زیارت کند، مرا زیارت کرده است» که این امر نشان از جایگاه والای حضرت معصومه (س) دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم اوحدی با بیان اینکه حضرت معصومه (س) از علمی خدادادی برخوردار بودند، ادامه داد: از جمله ویژگی‌های آن حضرت محدثه بودن و عالمه غیر معلمه بودن است و ایشان توانستند در سنین پایین به درجه‌ای از عصمت دست یابند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه (س) از عظمتی معنوی برخوردار بودند و پدر ایشان مکرراً لفظ «فداها ابوها» را در خصوص ایشان استفاده کرده‌اند، افزود: حضرت معصومه (س) به فاطمه ثانی نیز معروف هستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه زندگی حضرت معصومه (س) سراسر درس زندگی و پندهای آموزنده است، تصریح کرد: عابد بودن، صداقت و راستی و کلام نافذ از جمله ویژگی‌هایی است که باید مورد توجه و الگو قرار گیرد.

اوحدی ادامه داد: در برخی روایات ذکر شده است که در روز قیامت شفاعت این حضرت قبل از شفاعت حضرت فاطمه (س) است و ایشان در بین 20 خواهر خود از والاترین مقام و درجه برخوردار بوده‌اند.

وی گفت: رحلت این بانوی بزرگوار تنها در راه افزایش جایگاه علمی و معنوی ایشان با حضور نزد برادرشان است که باید مورد توجه نسل جوان قرار گیرد و با الگوبرداری از عفت و پاکدامنی این بانوی کرامت زندگی خود را بیمه کنند.



*قم متبرک از حضور فاطمه معصومه (س)
ورود این بانوی کریمه در شهر قم از همان ابتدای ورود سبب خیر و برکت بوده است و در روایتی نیز آمده است امام صادق )ع) روزی با اشاره به عیسی بن عبدالله قمی فرمودند: «سلام بر مردم قم! خداوند شهرهای آنان را با باران سیراب کند و برکت‌ها را بر آنان نازل کند و بدی‌های آنان را به خوبی مبدل گرداند؛ آن‌ها اهل رکوع، سجود، قیام و قعودند. آنان فقیه و دانشمند و اهل درک حقایق و روایت و عبادت نیکو هستند.»

کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برکات حضور این بارگاه ملکوتی در قم گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بزرگوار و گنجینه‌ای الهی بوده که حضورش در قم مایه برکت و حیات طیبه است.

حجت‌الاسلام حسین کاشانی با بیان اینکه پس از ورود حضرت معصومه (س) به قم این شهر به عنوان مبدأ علمی جهان تشیع شناخته شد، ادامه داد: در شهر قم امامزادگان فراوانی وجود دارد که وجود آنها همه به برکت حضور حرم مطهر حضرت‌ معصومه (س‌) است و از این رو است که از این شهر به عنوان عش آل محمد (ص) یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز قم به برکت وجود این بانوی عظیم‌الشأن مرکز علوم دینی و فقهی دنیا به حساب می‌آید، اضافه کرد: امروز اندیشمندان بسیاری از تمام کشورها به قم سفر می‌کنند و بر سر کلاس‌های علمای شیعی حاضر می‌شوند؛ این یعنی گسترش فرهنگ شیعی و معارف الهی که همه از برکت وجود این بارگاه مطهر نشأت می‌گیرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه شکل‌گیری و توسعه حوزه‌های علمیه بسته به وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم است، گفت: اکنون این مکان الهی خانه نور و دانش بوده و حضور طلاب داخلی و خارجی در این مکان شریف مایه خرسندی و امید است.

پژوهشگر و کارشناس امور مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم به تاریخ گذشته قم قبل از ورود حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: قبل از اسلام قم به صورت چند قلعه‌ای بوده است و زرتشتیان و یهودیان در آن سکونت داشتند که با ورود اسلام و حضور اشعری‌ها که شیعی و یمنی تبار بودند این شهر گسترش یافت.

حجت‌الاسلام محمدنبی شریفی با بیان اینکه عبدالله احوص، عبدالله بن سعد و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعرى  از جمله اشعری‌ها بودند که به قم وارد شدند، افزود: با ورود آنها شیعیان علوی با قم ارتباط پیدا کردند و این شهر به مکان و مأمنی برای شیعیان تبدیل شد.

وی ادامه داد: آشنایی مردم قم با مذهب شیعه و گرویدن به آن موجب خشم و انزجار خلفای زمان شد، اما با این وجود مردم از ایمان و اعتقادی بالا برخوردار بودند؛ از این رو زمینه برای گسترش دین و مذهب در این شهر فراهم بود.

شریفی افزود: همین ویژگی نیز سبب شد که حضرت معصومه (س) پس از مسمومیت خواهان حضور در شهر قم شوند و این شهر را به عنوان مکانی برای اقامت خود انتخاب کنند.

در نهایت باید گفت شهر قم به برکت حضور این بانوی بزرگوار شأن و شخصیتی ویژه یافته است و چه از نظر معنوی و علمی و چه از نظر اقتصادی توانسته است به وضعیت مطلوبی دست یابد؛ امروز نیز در سالروز ورود این بانوی بزرگوار قم یکسره در جشن و سرور و شادی است که وصف آن در کلمات نمی‌گنجد.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com