کد خبر ۳۳۷۶۳ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۷
توسط شورای شهر قم :

تصمیم تاریخی برای جرائم تخلفات ساختمانی گرفته شد/خنثی‌شدن توطئه

شورای شهر قم تخفیفات جرائم تخلفات کمیسیون ماده 100 را حذف کرد تا رئیس کمیسیون خدمات شهری را پس از هشت سال به آرزوی خود برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، لایحه دو فوریتی تخفیفات عوارض و بهای خدمات شهرداری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر شامگاه یک‌شنبه در صد و شصت و دومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم مطرح و بحث‌هایی فراوانی را به دنبال داشت.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم در این خصوص گفت: این لایحه در دو بخش عوارض و بهای خدمات و جرائم تنظیم شده که هر کدام از بخش‌ها به تفکیک به رأی گذاشته می‌شود.

 

سپس پیشنهاد شهرداری تخفیف 30 درصدی عوارض و بهای خدمات به رأی گذاشته شد که در ادامه اعضای شورا به اظهار نظر در خصوص آن پرداختند.

 

محسن عابدینی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه با استقبال از افزایش تخفیف در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط رکود اقتصادی قرار داریم و شهرداری به نقدینگی نیاز دارد اعمال تخفیفات ضروری است و باید برای مردم مشوق ایجاد کنیم.

 

زین‌العابدین قراچورلوی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با تخفیفات موافق هستم، بر ضرورت اصلاح این رویه تأکید کرد و گفت: همواره مردم منتظر دهه فجر هستند تا برای پرداخت عوارض بیایند و باعث می‌شود ابتدای سال همیشه دستمان از پول نقد خالی باشد.

 

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز ابراز کرد: مردم با توجه به افزایش تعرفه‌ها در سال بعد، در دهه فجر برای پرداخت عوارض می‌آیند و باید ما پولی که در این ایام به دستمان می‌رسد مدیریت کنیم تا خوب استفاده شود.

 

محمدرضا ملکی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت هم با بیان اینکه 30 درصد تخفیف به مردم از پرداخت 35 درصد سود به بانک بهتر است، ابراز کرد: با توجه به اینکه امسال با رکود شدید مواجه هستیم می‌توانیم به این وسیله بخشی از دیون را از مردم دریافت کرده و به جای پرداخت سود به بانک این ثروت در بین مردم تقسیم کنیم.

 

رئیس کمیسیون امور زیربنایی نیز در کنار حذف تخفیفات ماده 100، افزایش 5 درصدی تخفیفات عوارض و بهای خدمات را منطقی دانست.

 

در ادامه لایحه شهرداری مبنی بر 30 درصد تخفیف عوارض و بهای خدمات به مناسبت دهه فجر به تصویب رسید.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه بخش دوم این لایحه مبنی بر پیشنهاد شهرداری برای تخفیف 15 درصدی جرائم ماده 100 را مطرح کرد.

 

* مخالفتی که 8 ساله شد

رئیس کمیسیون خدمات شهری با مخالفت با این بخش از لایحه گفت: برای هشتمین سال متوالی با تخفیفات جرائم ماده 100 مخالفت می‌کنم و بر روی مخالفت خود اصرار دارم.

 

وی با بیان اینکه باید رفتار مردم را اصلاح کنیم، تصریح کرد: با اعمال تخفیفات، به مردم پیام می‌دهیم تخلف کنید و در دهه فجر جرائم تخلف را با 20 درصد تخفیف پرداخت کنید.

 

محسن عابدینی پور که از موافقان تخفیفات جرائم ماده 100 بود با بیان اینکه در برخی از موارد قانون ترمز ما را کشیده است، با طعنه به رئیس کمیسیون خدمات شهری که نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شده و مخالف تخفیفات جرائم ماده صد است اظهار کرد: رفتید مجلس قوانین را آنجا اصلاح کنید.

 

محمدرضا ملکی هم یادآور شد: اگر تخفیف نباشد مردم برای پرداخت نمی‌آیند که در این صورت ما به جای مردم، شهرداری را تنبیه کردیم.

 

مصطفی سعادت‌طلب نیز ضمن مخالفت با تخفیف به جرائم ماده 100 ابراز کرد: اگر جرائم پرداخت نشود شهرداری ابزار قانونی برای فشار دارد یعنی می‌تواند حکم جریمه را به کمیسیون برده و تخریب بگیرد.

 

* حذف تخفیف تخلفات افتخار شوراست

وی تأکید کرد: اگر اعضای شورا به صفر درصد تخلفات رأی دهند افتخاری برای شورا است زیرا بر اساس یک سیاست صحیح گام برداشته و آن را اثبات کرده است.

 

رئیس کمیسیون امور زیربنایی تخفیف به جرائم ماده 100 را رفتاری غلط دانست و بر لزوم اصلاح آن تأکید کرد.

 

سعادت‌طلب با بیان اینکه ظرفیت تراکمی شهر قم حداقل 1.5 برابر شده است، گفت: اگر تخفیفات جرائم ماده 100 صفر شود این دندان لق کنده می‌شود و مردم دیگر برای تخفیفات منتظر دهه فجر، 22 بهمن و عید فطر نمی‌مانند.

 

وی یادآور شد: تخفیفات جرائم ماده 100 تبعات فرهنگی، زیربنایی و ضوابطی دارد و ما به عنوان عقلای شهر باید تصمیم بلندنظرانه‌ای برای آن بگیریم.

 

در نهایت این بخش از لایحه دوفوریتی تخفیفات به مناسبت دهه فجر با 9 رأی موافق، دو رأی مخالف و شش رأی ممتنع به تصویب رسید.

 

با وجود تصویب عدم تخفیف به جرائم کمیسیون ماده 100 همچنان بحث‌ها در شورا پیرامون این موضوع بین موافقان و مخالفان ادامه داشت.

 

عابدینی‌پور پیشنهادهای شهرداری در خصوص لایحه تخفیفات به مناسبت دهه فجر را بسیار پخته و حساب شده و بر اساس واقعیت روز دانست و گفت: مملکت در رکود است و همه کارها خوابیده و تعطیل شده و راهی جز اینکه به مردم مشوق بدهیم نداریم.

 

سعادت‌طلب نیز با بیان اینکه همه در شهر تخلف می‌کنند، ابراز کرد: تخلفات ساختمانی برای همه سود دارد اما زیان‌های آن بعداً مشخص می‌شود.

 

وی عدم تخفیف به جرائم ماده صد را تصمیم تاریخی برای مقابله با تخلفات ساختمانی دانست.

 

* توطئه‌ای برای تخلف

رئیس کمیسیون امور زیربنایی با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در خصوص تخفیفات جرائم ماده صد اظهار کرد: برای تخلفات توطئه می‌کنید و اگر من زنده باشم اجازه نمی‌دهم.

 

در ادامه این جلسه پرداخت عوارض و بهای خدمات تا 30 درصد نقد و مابقی در اقساط هشت‌ماهه با 20 درصد تخفیف و 10 درصد تخفیف در ماده 100 به تصویب رسید.

 

5 درصد تخفیف به چک‌های برگشتی، اجازه به شهرداری برای تمدید مهلت اعمال تخفیفات تا پایان بهمن‌ماه در صورت استقبال مردم و ... از دیگر مصوبات این جلسه بود.

 

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com