کد خبر ۳۳۷۷۷ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸
در سایه روند سریع توسعه شهرنشینی؛

سایه‌روشن‌های پیشرفت حمل‌ونقل عمومی در شهر قم

حمل‌ونقل عمومی در هر سطحی و برای هر شهری در دنیای امروز بدون شک از مهم‌ترین موضوعات است که روند سریع توسعه شهرنشینی، سرمایه‌گذاری و پرداختن به آن را در دنیای امروز بااهمیت‌تر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، در کشور ما با توجه به شرایط موجود تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون‌شهری حجم گسترده‌ای از مسافران را در طول روز در داخل شهرها جابجا می‌کنند و این موضوع در کلان‌شهرها به‌صورت ویژه‌تری قابل‌مشاهده است زیرابه دلیل شرایط خاص این شهرها راه‌اندازی خط‌های brt یا تردد اتوبوس‌های تندرو باعث شده است که سرعت انتقال مسافران حتی بالاتر رود. به همین دلیل می‌توان گفت بخش عظیمی از مسافران در طول روز با همین وسایل نقلیه در داخل شهرهای ایران جابجا می‌شوند.



البته با پیشرفت‌هایی که در دهه‌های گذشته به وجود آمده سیستم‌های حمل‌ونقل نیز تغییرات اساسی را به خود دیده‌اند و تحولات بسیاری در این زمینه رخ‌داده است، به‌عنوان‌مثال مترو یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل شهری است که در قرن بیست و یکم تأثیر فوق‌العاده بالایی در جابجایی مسافران داخل شهری داشته و در دنیا بر حمل‌ونقل ریلی هزینه‌هایی بسیار بالایی می‌شود و حتی از این سیستم به‌عنوان ستوان فقرات حمل‌ونقل یاد می‌شود.



در ایران کلان‌شهرهایی مانند تهران، مشهد و ... به این سیستم حمل‌ونقل مجهز هستند و روزانه هزاران مسافر با استفاده از آن در سطح شهر جابجا می‌شوند، در شهر قم نیز در سال‌های اخیر تحولات ویژه‌ای رخ‌داده و این شهر مذهبی از قافله عقب نمانده است و مسئولان تا جایی که توانسته‌اند سعی کرده‌اند با توجه به شرایط‌  موجود قدم‌های بزرگی را بردارند.



شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین این اقدام‌ها که هنوز هم به مرحله اجرا نرسیده و در صورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن می‌توان شاهد تحولی بزرگ بود، مترو قم است که با توجه به شرایط قم بسیار می‌تواند مؤثر باشد، البته در کنار این طرح‌ها پروژه منوریل قم نیز وجود دارد که کارشناسان معتقد هستند که چندان نمی‌تواند در حمل‌ونقل شهری تأثیرگذار باشد.



از طرفی علاوه بر این موضوعات در ماه‌های اخیر سیستم اتوبوس‌های تندرو در قم نیز راه‌اندازی شده است که بر طبق نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده مردم نیز تا حدودی رضایت داشته‌اند البته در کنار این موضوع طرح تحول اتوبوسرانی در بسیاری از مسیرهای قم انجام‌شده که درصورتی‌که منظم انجام شود و در مناطق حاشیه‌ای نیز اطلاع‌رسانی‌ها به‌صورت کافی باشد بسیار اثربخش خواهد بود.


از طرفی به دلیل اهمیت این حوزه ، شهرداری قم در تلاش است تا با برنامه‌ریزی‌های مناسب اقدامات مؤثری را انجام دهد، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در این خصوص می‌گوید: 75 درصد هزینه‌های شهرداری به حوزه حمل‌ونقل مربوط می‌شود و اموری همچون خیابان‌ها، پل‌ها، زیرگذرها و وسایل حمل‌ونقل این رقم بالا را به خود اختصاص داده‌اند.


وی ادامه می‌دهد: ابعاد نرم‌افزاری حمل‌ونقل گسترده‌تر از ابعاد سخت‌افزاری آن است بنابراین باید به فرهنگ حمل‌ونقل توجه ویژه‌ای کرد، مهندسی حمل‌ونقل، قوانین و ضوابط و آموزش و فرهنگ‌سازی ازجمله مواردی هستند که به این حوزه ارتباط دارند.



درحالی‌که 72 درصد عوامل آلودگی هوا به حوزه حمل‌ونقل مربوط می‌شود نیاز به فرهنگ‌سازی استفاده از وسائل عمومی و همچنین در موازات آن گسترش و پیشرفت وسایل نقلیه می به‌شدت احساس می‌شود زیرا در دنیای امر آلودگی هوا در کلان‌شهرها به موضوعی بدل شده که مدیران و مسئولان مربوطه را به چالشی عظیم درگیر کرده است.



بااینکه در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به حوزه حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای داده‌شده و اولویتِ بخشِ ریلی در توسعهٔ حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن‌یکی از بندهای مهم این سیاست‌ها است باید دید آیا دولت نیز در راستای اجرای این سیاست‌های کلی تا چه حد موفق خواهد بود تا با گسترش حمل‌ونقل عمومی یکی از معضلات امروز شهرها یعنی آلودگی هوا که این روزها دامن کلان‌شهرها را گرفته است حل کند.

 

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com