کد خبر ۳۳۷۷۸ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲
در آستانه ورود حضرت معصومه س و دهه بصیرت

قم میزبان سیصدمین نشست کتابخوان کشور شد

چهارمین نشست استانی «کتاب‌خوان» در قم، با معرفی 10 کتاب و با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه، اساتید کتابداری و فعالین حوزه کتاب در تالار اجتماعات کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای قم برگزارشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، عصر سه شنبه 15 دی ماه سیصدمین نشست کتابخوان کشور و چهارمین نشست کتاب‌خوان قم ویژه کتابداران با مدیرکل کتابخانه های عمومی حجت الاسلام و المسلمین امیرعطاءاله جباری، کتابداران، اهالی قلم و اصحاب رسانه و شماری از علاقمندان در سالن همایش های کتابخانه آیت الله العظمی خامنه ای برگزار شد.


در این نشست افراد به معرفی کتاب‌های خوانده شده پرداختند:

رقیه زارعی کتابدار، معرفی کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» نوشته سارا عرفان

«پنجشنبه فیروزه‌ای» با یک داستان سریع آغاز میشود. با روایتی از یک دانشجو؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. رمان پس از این پیش درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده اند.در این رمان رعایت جنبه های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می برد که  در این سفر همراهند.

 

مهدی محمدی استاد دانشگاه (کتابداری)، معرفی کتاب «گذری و نظری بر کتابداری و اطلاع رسانی در ایران» نوشته رحمت الله فتاحی

گذری و نظری بر گذشته، حال و آینده کتابداری و اطلاع رسانی در ایران نگاهی به شکل گیری، دستاوردها و چالش های توسعه علم اطلاعات و دانش شناسی دارد. از ویژگی های دیگر این کتاب می توان به ارائه اطلاعات نسبتاً دقیقی از فعالیت‌ها، تلاش‌های صورت گرفته و وضعیت کنونی نهادها و سازمان‌های کتابخانه‌ای بزرگ، انواع کتابخانه‌ها (عمومی، دانشگاهی، تخصصی، آموزشگاهی، روستایی، زندان و ....) و همچنین برخی از مهمترین فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه‌های سنتی و نوین رشته اشاره کرد که طبیعی است تهیه این حجم از اطلاعات و مستند کردن آنها نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی از سوی نویسندگان این اثر بوده است.در این کتاب سعی شده است اخلاق پژوهش به‌طور کامل رعایت شود. از این رو تلاش شده است تا منبع اصلی اطلاعات گوناگون استخراج شده (به ویژه اطلاعات ارائه شده در پیوست‌ های کتاب) به طور کامل در متن و یا در پانویس مشخص و ارائه شود.


نیره جعفری پژوهشگر و محقق، معرفی کتاب «پروتکل های مبادله اطلاعات در کتابخانه های دیجیتالی» نوشته یعقوب نوروزی

کتاب به معرفی کلیات مبحث مطرح شده از قبیل عناصر دخیل در مبادله اطلاعات، جایگاه تفاهم نامه ها درمبادله اطلاعات، استانداردها و تفاهم نامه های مبادله اطلاعات، استانداردها و تفاهم نامه ها در کتابخانه های دیجیتالی، تفاهم نامه های استاندارد مبادله اطلاعات در کتابخانه های دیجیتالی، استاندارد زد۵۰/۳۹، تفاهم نامه آرشیوهای باز(او.ای.آی)، استاندارد خدمات متقابل مدیریت محتوا، مدل های مبادله اطلاعات در کتابخانه های دیجیتالی، مدل جستجوی همزمان و مدل برداشت اطلاعات پرداخته است.

 

ندا کلهرنژاد کتابدار کتابخانه ایثار، معرفی کتاب «نامیرا» نوشته صادق کرمیار

پیش از هر چیز اسم کتاب است که خواننده را مشغول می‌کند؛ ابتدا به ذهن می‌رسد «نامیرا» فقط اسمی هنری است که برای جلب مخاطب انتخاب شده و یا ناشر و نویسنده خواسته‌اند ابهام داستان را زیاد کنند. اما کتاب را که تا انتها بخوانی معلوم می‌شود «نامیرا» ریشه در مفهوم «کل یوم‌ عاشورا و کل ارض کربلا» دارد. مفهومی که می‌گوید پهنه‌ی سرزمین کربلا به اندازه‌ی کل زمین وسعت پیدا کرده و عاشورا همیشه نامیراست.

 

مرضیه نفری نویسنده و کارشناس فرهنگی اداره کل،معرفی کتاب «شاید عشق باشد، شاید عادت» نوشته مرضیه نفری

در این کتاب داستان‌های کوتاهی با مضامین اجتماعی از زندگی و باورهای اجتماعی خانواده های ایرانی بیان شده است.

 

عبدالحسین طالعی استاد دانشگاه (کتابداری)، معرفی کتاب «اهل البیت فی المکتب العربیه» نوشته سیدعبدالعزیز طباطبایی

در این کتاب بیش از چهارصد کتاب اهل تسنن در باره حضرت علی ع به زبانهای مختلف معرفی شده است، کتابهایی که تا سال ۱۳۸۷ در کتابخانه مشهد فهرست شده است.  و بر حقانیت شیعه وبزرگی و مقام عصمت هل بیت از دیدگاه اهل سنت پرداخته است. در این کتاب هم نگاهی است به امامی که برای هدایت مردم و نجات آنها از دشواری های قیامت و رهایی آنها از زندگی های شیطانی، بسی سخن برای گفتن دارد. با دیدن این کتاب به یاد آیه قرآن می افتیم که فرمود: فمن الناس من یقول ربنا آتنا في الدنیا، و ماله في الآخرة من خلاق. صدق الله العلی العظی


فاطمه صادقی کتابدار کتابخانه‌ها آیت الله خامنه ای، معرفی کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی زاده

این کتاب حکایتی از یک زندگی در پشت صحنه جنگ است؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع‌مقدس، با دشواری‌های دوری همسر و بزرگ کردن فرزندانش، کنار آمد و به تنهایی زندگی‌ را اداره کرد، چهار دختر و یک پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا آمدن یکی‌شان در کنارش بود. «دختر شینا» از معدود کتاب‌های خاطرات است که زندگی پرفراز و نشیب یک دختر جوان و مرفه و نازپرورده روستایی را در برابر چشمان ما به نمایش می‌گذارد، دختری که آن‌قدر می‌ایستد و می‌افتد و دوباره برمی‌خیزد تا جنگ را تحقیرکند. «دختر شینا» از 19 فصل تشکیل شده و از روایت کودکی قدم خیر آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی‌اش را در پشت جبهه‌ها رقم زد.

 

فاطمه شجاع کتابدار، معرفی کتاب « انسان 250 ساله» گردآورنده مرکز صهبا

این کتاب شامل هفده فصل است که شامل بیانات مقام معظم رهبری از دوران پیامبر اعظم تا دورة امام جواد، امام هادی و امام عسکری می باشد و در این کتاب به سیره عملی و سیاسی ائمه اطهار ع پرداخته شده است. که همه این بزرگواران یک هدف و یک مسیر را طی کرده اند در این کتاب به شبهات بسیاری به طور جامع پاسخ داده شده است.


نیره خدادادشهری کتابدار، معرفی کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی

این کتاب در ۹۹ فصل تدوین شده‌ است که بر موضوعات خودشناسی، راونشناسی و جامعه شناسی تاکید دارد. هر کدام از فصول به یکی از معضلات همه‌گیر در حیطه‌ی زندگی فردی و اجتماعی اشخاص مربوط است و راه‌کارهایی برای برون‌ رفت از آن می پردازد. در مقدمه کتاب مآمده است: «تصور کنید در زمین هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتاد. آن وقت واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم‌معنا نداشت. اشک‌ها و لبخندها محو می‌شدند و زیبایی فوتبال هم‌ رنگ می‌باخت. آدم‌ها شبیه ربات‌های برنامه ‌ریزی‌شده بودند که وظیفه‌شان بردن بدون کوچک‌ترین اشتباه بود. در واقع اگر ما بتوانیم بزرگترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها در زندگی شخصی، شغلی یا … پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیطه ی های جدید، طرح های نوین، ابزارهای ضروری و پرکاری طاقت فرسا نیست؛ تمام آنچه ما بدان نیاز داریم، پرهیز از بی خردی است.»

 

سیدکاظم موسوی مدیر کتابخانه ملاصدرا با معرفی کتاب «جنگ دوست داشتنی » نوشته سعید تاجیک

این کتاب لحظه‌هايي را در جنگ به تصوير مي‌كشد كه كمتر در ديد ديگران به‌ويژه خبرنگاران داخلي و خارجي آمده است. در جنگ به خلق آدمياني پرداخته شده كه عينيت داشتند مردان بزرگي كه همگي در آفرينش قصه‌هاي او نقش يكسان دارند، شهيد همت و باكري براي او فرماندهاني است كه تاريخ اين مرز و بوم فقط مي‌تواند بپروراند. تاجيك تلاش مي‌كند در اين كتاب چهره آنان را زيبا بنمايد و پرده از بقاي زيباي آنان بردارد تلخی ها و ناکامی های جنگ شیرین و زیبا بیان شده است.


گفتنی است این  10 نفر کتابدارانی  بودند که به بیان چکیده یکی از بهترین کتاب های مورد علاقه خود را به اشتراک گذاشتند و حاضرین را به خواندن ترغیب کردند.


نشست کتابخوان به منظور آشنایی افراد علاقمند به مطالعه و معرفی کتاب‌های برتر و همچنین تقویت اعتماد به نفس و فن بیان برگزار می‌شود.


در راستای این برنامه طی گفتگویی که با حجت الاسلام و المسلمین امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه های عموم استان قم انجام شد: ایشان به برخی از اقدامات انجام شده در این اداره‌کل به منظور ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی در جامعه اسلامی می‌تواند برای هدایت فرهنگ عمومی جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر فراوانی داشته باشد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با تاکید بر اینکه معرفی کتاب‌های ممتاز به اقشار مختلف جامعه می‌تواند در پیشبرد اهداف کتابخانه‌ها موثر باشد، خاطرنشان کرد: افرادی که به کتابخوانی تجربه و علاقه زیادی دارند، باید مشارکت خود را در برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان گسترش دهند تا بتوانیم دستاوردهای گسترده‌تری از این نشست‌ها داشته باشیم.


جباری از مشارکت و همکاری کتابداران و نیروهای ستادی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در راستای برگزاری این نشست تقدیر و عنوان کرد: امیدواریم با گسترش حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بتوانیم حرکت‌های گسترده‌تری در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اسلامی داشته باشیم.


در پایان از ارائه دهندگان به رسم یادبود لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.
       
 



    

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com