کد خبر ۳۳۸۱۱ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

سیدمرتضی علم‌الهدی در میان علمای اهل‌ سنت مقبولیت خاصی داشت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مقبولیت سیدمرتضی علم‌الهدی در میان اهل‌ سنت گفت: ایشان جامعیتی در تمام علوم اسلامی داشتند و نه تنها میان شیعیان بلکه میان اهل سنت نیز دارای مقبولیت و احترام خاصی بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت‌الله رضا استادی در نشست مقدماتی کنگره بین‌المللی بزرگداشت سیدمرتضی علم‌الهدی که در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، گفت: سیدمرتضی علم‌الهدی یک امامزاده بود چون نسل خاندان او هم از طرف پدر و هم از طرف مادر به امامان معصوم می‌رسید و کمتر از 200 سال با امام کاظم (ع) فاصله داشت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: بارگاه ایشان و سید رضی در کربلا و کاظمین از جایگاه بالایی میان مردم برخوردارند.

وی افزود: ایشان امامزاده، عالم و رئیس مکتب تشیع در زمان خودش بود و زمامداری شیعیان را بعد از شیخ مفید به عهده گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مقبولیت سیدمرتضی علم‌الهدی در میان اهل‌ سنت خاطرنشان کرد: از آنجایی که ایشان عقل‌گرا بودند و جامعیتی در تمام علوم اسلامی داشتند نه تنها میان شیعیان بلکه میان اهل سنت نیز مقبولیت و احترام خاصی داشتند.

وی ادامه داد: ابن حجر یکی از علمای اهل‌ سنت است که همواره با احترام از سیدمرتضی علم‌الهدی یاد می‌کرد و درباره ایشان گفته بود که سید با وجود داشتن ریاست و مقبولیت میان مردم، هیچ چیز را بر خدمت به علم ترجیح نمی‌داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سید مرتضی علم‌الهدی عالمی خلاق و مبتکر بود، تصریح کرد: کتاب‌هایی که از ایشان به جا مانده بیانگر این است که او عالمی خلاق و مبتکر بود و حاصل پژوهش‌های خودش را در قالب کتاب می‌نوشت نه اینکه از کتاب‌های علمای پیش از خود تقلید یا رونویسی کند.

استادی سیدمرتضی علم‌الهدی را شاگردپرور توصیف کرد و گفت: وقتی زندگی بسیاری از علمای برجسته و بزرگ را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که از شاگردان ایشان بودند؛ چرا که ایشان جایگاه علمی بالایی داشتند و علاوه بر آن صاحب کمالات معنوی نیز بودند.

وی تعریف و تمجیدهای علمای بزرگ از سیدمرتضی علم‌الهدی را مورد توجه قرار داد و افزود: علامه طبرسی، علامه حلی، علامه بحرالعلوم، شیخ بهایی و شیخ مفید از ایشان با احترام یاد کرده‌اند و به وی القاب بسیاری همچون سید علمای امت و مروج مکتب اسلام داده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جذابیت سخنان و کتاب‌های سیدمرتضی علم‌الهدی اظهار کرد: جذابیت و علمیت بیان ایشان به اندازه‌ای بود که شیخ مفید پای درسش می‌نشست و شاگردانش تالیفاتش را پیش از به پایان رسیدن از وی می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه فروتنی سیدمرتضی علم‌الهدی برای ما درس بزرگی است، تاکید کرد: جایگاه علمی، کمالات معنوی و خدمات فراوان ایشان به دین بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ولی با این حال ایشان هنگام مرگ خود را فقیر و ضعیف می‌دانست و می‌گفت من با دست خالی از این دنیا می‌روم.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com