کد خبر ۳۳۸۳۰ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم:

باغ موزه دفاع مقدس قم، سال ۹۶ به بهره برداری می رسد

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم گفت: اگر مشکل خاص مالی و بودجه ای پیش نیاید، پروژه عظیم فرهنگی و معنوی باغ موزه دفاع مقدس استان قم، خردادماه سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، احمد حسینی طی سخنانی با بیان این که احداث باغ موزه دفاع مقدس در قم یکی از برکات و دستاوردهای سفر تاریخی سال 89 مقام معظم رهبری به استان می باشد که به عنوان یکی از پروژه های مصوب این سفر است، ابراز داشت: کار احداث این پروژه عظیم و معنوی پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان و کارشناسان در تهران و قم آغاز شد و البته پیش از آن نقشه پروژه، طراحی و تصویب شد.



توقف مقطعی و حمایت های فرا اُستانی برای ادامه کار
وی همچنین با اشاره به این که در دو سه سال اخیر کشور با مشکل کمبود بودجه و اعتبارات طرح های عمرانی روبرو بوده است، گفت: همین مساله باعث شد که در آذرماه سال 92 عملاً این پروژه به جهت عدم تامین بودجه لازم متوقف شود اما پس از آن به لطف الهی و حمایت های خاص دفتر رهبر معظم انقلاب ، همچنین استاندار وقت و نمایندگان مردم در مجلس مقرر شد که با هدف تسریع در اجرای پروژه هئیت امنایی به ریاست استاندار و حضور 16 نفر از مدیران استان و با دبیری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با سه کارگروه تشکیل شود.

حسینی ادامه داد: اواخر سال گذشته بود که با انجام یک مناقصه ، پیمانکار پروژه تعیین شد و اوایل امسال نیز کار اجرایی پروژه عملاً آغاز شد.



اتمام پروژه در خرداد 96
وی با بیان این که تاکنون پروژه 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، پیش بینی کرد: اگر اعتبارات در زمان مقرر تامین شود و از حیث بودجه ای به مشکل خاصی برنخوریم انشاالله باغ موزه دفاع مقدس استان قم خردادماه سال 96 به بهره برداری می رسد و ما در حال حاضر طبق جدول زمان بندی شده پیش می رویم.

وی همچنین در خصوص کارگروه های تشکیل شده در هیئت امنای این پروژه گفت: سه کارگروه فنی و مهندسی، رسانه و محتوایی در هئیت امنا را مورد توجه قرار گرفته که کارگروه تخصصی فنی و مهندسی به ریاست معاون عمرانی استاندار، کارگروه رسانه با مسئولیت مرکز صداوسیمای قم و کارگروه محتوایی نیز با محوریت اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است و همه این کارگروه ها با نگاهی جامع و انسجام در برنامه ریزی ها به دنبال آن هستند که انشاالله این پروژه به نحو احسن به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.



جزییاتی از پروژه و توجه به ابعاد مختلف
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در ادامه با اشاره به این که بنای اصلی پروژه در مساحتی به ابعاد 8 هزار متر مربع ساخته می شود، اظهار داشت: البته در کل محوطه که مساحتی بیش از 25 هکتار را شامل می شود به همه موضوعات و نیازمندی های مردم و زائرین مانند فضاهای سبز، استراحتگاه، مکان های آموزشی، معنوی، نمایشی، فرهنگی، نماد های ارزشی دفاع مقدس و مکان های هنری و تفرحی توجه شده است.



نیازمند مساعدت واقفان و خیران هستیم
وی همچنین به تغییر عنوان پروژه از باغ موزه دفاع مقدس به مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: این پروژه اختصاص به هیچ مرکز، اداره و سازمانی ندارد و متعلق به کل استان قم است لذا باید با یک همدلی و مساعدت این پروژه به سرانجام برسد و با توجه به بعد فرهنگی و معنوی آن و این که خیرات و برکات آن عام المنفعه می باشد ما در همین جا از کلیه خیران و واقفان خیراندیش می خواهیم که ما را در ادامه ساخت این پروژه عظیم یاری دهند، چه آن که این قبیل طرح ها و برنامه ها جزو بهترین خدمت کردن ها در مکتب شهیدان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

لزوم حمایت همه جانبه مردم و مسئولان استان
حسینی با بیان این که استان قم خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی و به جهت وجود حرم ملکوتی حضرت معصومه(س) ، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه، پایتخت معنوی جهان تشیع به شمار می رود، گفت: قم در طول سال بنابر آمار مستند، پذیرای بیش از 20 میلیون زایر ایرانی و غیرایرانی است و در داخل کشور هم شاهراه ارتباطی 17 استان کشور محسوب می شود و لذا توجه و حمایت از این پروژه به عنوان یک کار فرهنگی بزرگ و تاثیرگذار یک نیاز ضروری است که حمایت همه جانبه مردم و مسئولان استان و بلکه کشور را می طلبد.

وی اضافه کرد: اگر ما می خواهیم که تاثیرگذاری مطلوب فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی بر این خیل عظیم زایر و نیز مردم استان داشته باشیم، بی شک یکی از بهترین راه هایش عنایت به ساخت این گونه بناهاست که علاوه بر مباحث اقتصادی و اجتماعی حتی از حیث اقتصادی نیز می تواند برای استان مفید به فایده باشد و در آن با برآوردن نیازمندی های مسافرین، زائرین و مردم ، منجر به سودآوری اقتصادی شود.



تدریس رشته ادبیات پایداری در دانشگاه های قم
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همچنین با اشاره به ایجاد رشته ادبیات پایداری در دانشگاه های استان در مقطع کارشناسی ارشد گفت: در حال حاضر دو واحد درسی آشنایی با فرهنگ مقاومت در کلیه مراکز آموزش عالی استان تدریس می‌شود و تاکنون نیز بیش از 20 هزار دانشجو این واحد را گذرانده‌اند.



عضویت هزار محقق و فعال دفاع مقدس در کتابخانه تخصصی
وی همچنین با اشاره به فعالیت مجهزترین و غنی‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از ۱۶ هزار جلد کتاب در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، بیان داشت: هم اکنون

بیش از هزار تن از پژوهشگران و نویسندگان و فعالان حوزه دفاع مقدس، عضو این کتابخانه هستند و از خدمات آن به صورت رایگان در موضوعات تازه‌های نشر، خاطرات، داستان، شعر، عملیات‌ها، تحقیقات، وصیت نامه شهدا و رزمندگان اسلام، تفحص، مجلات تخصصی و آلبوم تصاویر استفاده می کنند.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به بخش آرشیو پایان نامه‌های حوزه دفاع مقدس در این کتابخانه افزود: تا کنون بیش از ۳۰ عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا از سوی این اداره کل حمایت شده و این مجموعه آمادگی دارد از تمامی پایان نامه‌های مقطع ارشد و دکترا با موضوع دفاع مقدس حمایت مالی کند.

 

منبع: خبرگزاري بسيج

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com