کد خبر ۳۳۹۰۸ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
با حضور کمپین «قلب من برای میراثمان می‌تپد»؛

مجموعه تاریخی کاروانسرا و آب انبارهای پاسنگان قم پاکسازی شد

محوطه و آثار ملی مجموعه تاریخی پاسنگان شامل آب انبار‌ها و محیط کاروانسرای صفوی، با حضور کمپین «قلب من برای میراثمان می‌تپد» پاکسازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، پاکسازی مجموعه تاریخی پاسنگان با حضور ۵۰ نفر از اعضای کمپین مردم نهاد «قلب من برای میراثمان می‌تپد» و مسئولان اداره کل حفاظت از محیط زیست و با هدف فرهنگسازی حفاظت از میراث ایران اجرا شد.

 

در این طرح کیسه‌های زباله در بین شرکت کنندگان توزیع شد تا با پاکسازی این آثار تاریخی که بخشی از هویت ملی است، حمایت خود را در خصوص حفظ از آثار تاریخی اعلام کنند.

 

طبق مشاهدات که محوطه آب انبار‌ها به صورت غیر قانونی به عنوان محل انباشت زباله‌های درمانی و دارویی مرغداری‌ها و سایر موارد درآمده بود توسط حافظان آثار تاریخی ملی، پاکسازی شد و زباله‌ها به کمک بخشداری مرکزی و دهیاری روستای جنت آباد به مرکز پسماند زباله منتقل شد.

 

در این طرح، کاروانسرای پاسنگان مربوط به دوره صفوی که در شهرستان قم، بخش مرکزی، کیلومتر ۲۰ جاده کاشان و جزو آثار ثبتی با شماره ۳۵۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران است مورد پاکسازی قرار گرفت.

 

همچنین آب انبارپاسنگان (آجری) مربوط به دوره صفوی که در اسفندماه سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۷۱۴ و آب انبار پاسنگان (سنگی) مربوط به دوره ایلخانی در آبانماه سال با شماره ۲۰۲۳۱ به ثبت رسیده است، توسط دوستداران آثار تاریخی و ملی پاکسازی شد.

 

استان قم دارای ۳۵۹ اثر تاریخی ثبت شده ملی از جمله، کاروانسرا، آب انبار، قلعه، خانه‌های تاریخی، محوطه، میل‌ها، تپه، امامزاده، حمام و سایر اماکن تاریخی است.

 

منبع: مهرنيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com