کد خبر ۳۳۹۹۶ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
آیت الله مکارم شیرازی مطرح كردند:

ضرورت نظارت حوزه های علمیه برکتاب های درسی و فیلم ها

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه حوزه علمیه از محتوای کتاب های درسی مدارس غافل نباشد، گفت: باید گروهی از اساتید حوزه های علمیه در زمینه تدوین محتوای کتاب های درسی و فیلم ها در مدارس ، دانشگاه ها و صدا و سیما نظارت داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، ايشان چهارشنبه شب در اولین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطیایی قم افزود: کتاب های درسی می تواند خود مبلغ خوبی برای اسلام، تقوا و پاکی باشد و حوزه های علمیه نباید خود را از این مسائل کنار بکشد.


وی ادامه داد: به تازگی برخی گروه های حوزوی بر این کتاب های درسی نظارتی دارند ولی باید این نظارت ها بیشتر باشد.


وی همچنین حضور در صدا و سیما را از دیگر روش های تبلیغ دانست و گفت: حوزه علمیه امروز در صدا وسیما حضور دارد ولی این اندازه کافی نیست و باید برنامه های صدا و سیما با همکاری حوزه تفکیک و کارهای آموزنده و غیرآموزنده از هم جدا شود.


وی گفت: صدا و سیما بسیار تاثیرگذار است و نباید این تاثیرگذاری در برنامه های خاصی محدود شود.


آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: حتی برنامه های طنز تلویزیون نیز می تواند تبلیغ اسلام باشد، حضور در فیلم ها بسیار مهم است، ما نمی گوییم حوزه ها باید فیلم تهیه کنند ولی باید گروهی از حوزویان به صورت عملی از طریق نظارت در فیلم های صدا و سیما حضور داشته باشند.


این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که فساد فراگیر شده است، نمی توان تبلیغ را از یک راه خاص دنبال کرد، باید از جنبه ها، فرصت و سوژه های مختلف برای تبلیغ دین استفاده کنیم.


آیت الله مکارم شیرازی همچنین حضوردر رسانه های مکتوب را بسیار مهم دانست و گفت: باید گروهی از حوزویان، در میان رسانه های مکتوب نظارت داشته باشند که اگر عوامل نفوذی وخطرناک در میان آنها باشند به مراجع تقلید، حوزه و مسوولان اطلاع رسانی و محتوای این رسانه ها را بررسی کنند.


وی گفت: یکی دیگر از وسایل ارتباطی ما، تشویق به تاسیس کتابخانه و کتابخوانی است و جوانان را به خواندن کتاب دعوت کنیم، سهم مطالعه کتاب در کشور ما بسیار پایین است در حالی که خود جوانانی که مطالعه می کنند می توانند مبلغ خوبی برای دین باشند، تنها سخنرانی کردن برای تبلیغ کافی نیست.


آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: ارتباطات در کنار فایده ها و مزایایی که در برخی زمینه ها دارد با معایبی از جمله گسترش مفاسد اخلاقی، ترویج دروغ، تهمت، فحشا و ...نیز همراه می باشد و اگر ملتی داری فرهنگ صحیح باشد نقاط مثبت آن را می گیرد ولی اگر کشوری فاسد و بی تفاوت باشد از جنبه های منفی این ارتباطات و ابزارها استفاده می کند.


آیت الله مکارم شیرازی گفت: تبلیغ واقعی این است که ما از تمام فرصت ها، سوژه ها و امکانات برای دعوت مردم به سمت دین استفاده کنیم، بعد از انقلاب اسلامی نمازجمعه ها جایگاه واقعی خود پیدا کرده است ولی مسائل سیاسی بر مسائل عبادی نمازجمعه غلبه پیدا نکند، در هر دو خطبه باید مردم را به تقوا الهی دعوت کنیم.


وی گفت: مسائل سیاسی روز باید در خطبه های نماز جمعه مطرح و اطلاع مردم برسد ولی این بر جنبه های عبادی غلبه نکند.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com