کد خبر ۳۴۱۲۸ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم:

تفسیر قرآن از آثار ارزشمند امام حسن عسکری(ع) است

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: تفسیر قرآن امام حسن عسکری(ع) از آثار به یادگار مانده از حضرت است که اکنون مورد توجه علمای شیعه است.

حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: مدت عمر بابرکت این امام بزرگوار 29 سال و مدت امامت ایشان 6 سال است که ایشان در مدت کوتاه امامت خدمات ارزشمندی ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) سه سال از دوران امامت خود را در بین مردم و سه سال را در زندان بودند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به شرایط دوران پیشوای یازدهم شیعیان گفت: پس از شهادت امام رضا(ع)، مامون خلیفه عباسی به شدت شیعیان را زیر نظر داشتند و در مکان‌های تجمع شیعیان حاکمان خونخوار را انتخاب می‌کردند.

وی ادامه داد: حضرت از یک سو با برگزاری جلسات درس و بحث، تربیت شاگردان و اعزام نمایندگان به اطراف در زمینه ترویج مکتب تشیع تلاش می‌کردند و از سویی دیگر به مبارزه با فرقه‌های انحرافی که مورد حمایت دستگاه بنی عباس بودند، می‌پرداختند.

عظیمی خاطرنشان کرد:‌ یکی از راه‌های انحرافی بنی عباس ترویج فرقه‌های انحرافی زیادی بود که هر روز گسترش پیدا می‌کرد و حضرت در این زمینه مبارزات فراوانی داشتند و با اعزام شاگردان توانمند و جلسات بحث و تالیف کتاب‌هایی در زمینه فرقه‌های انحرافی مبارزه می‌کردند.

وی روش حضرت برای مبارزه با فرقه‌های انحرافی را مورد توجه قرار داد و افزود: امام حسن عسکری(ع) برای مبارزه با فرقه‌های انحرافی در زمینه فلسفه و علم کلام شاگردانی تربیت کردند تا در جامعه در این زمینه جلسات درس و بحث داشته باشند تا بتوانند جلوی این فرقه‌ها را بگیرند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: زمانی که یعقوب بن اسحاق با حضرت رو به رو شد و سخنان امام حسن عسکری(ع) را شنید، کتاب انحرافی علیه تشیع خود را آتش زد و در جلسات آموزشی امام حسن عسکری(ع) حضور پیدا کرد.

وی مسئله آماده‌سازی مردم برای غیبت را از مباحث مهم ذکر کرد و افزود: مردم آن دوران باید برای بحث غیبت امام زمان(عج) مهیا می‌شدند، بنابراین امام ارتباط خود را با مردم کاهش داد و مراجعات مردمی را به نائبان و جانشینان خود ارجاع می‌دادند.

عظیمی با بیان اینکه مردم اینگونه می‌آموختند تا در چنین مواقعی به نائبان مراجعه کنند تا گرفتار انحرافات نشوند، عنوان کرد: تفسیر قرآن امام حسن عسکری(ع) از آثار به یادگار مانده حضرت بوده که اکنون مورد توجه علمای شیعه است.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com