کد خبر ۳۴۱۶۸ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
مدیرکل محیط‌زیست استان قم:

۳۰۰۰ هکتار از کانون‎های تولید ریزگرد در استان قم بوته‌کاری شد

مدیرکل محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه در استان قم ۱۲۰ هزار هکتار عرصه تولید ریزگرد وجود دارد از بوته‌کاری ۳ هزار هکتار از این عرصه خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، سید رحمان دانیالی در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره‌کل محیط‌زیست استان قم به برگزار شد، با اشاره به اینکه فرد فرد مردم جامعه در ایجاد هوای آلوده نقش دارند، اظهار داشت: هر فردی می‌تواند با اقدامات مناسب و پایبندی به باور زیست‌محیطی در پاکی هوا نقش ایفا کند.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه هوا اساسی‌ترین نیاز بشر برای فرد است، افزود: هر انسان به‌طور متوسط 22هزار بار تنفس می‌کند و هر فرد در روز به 15 کیلوگرم هوا نیاز دارد.

وی با اشاره به منشا آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: منشا آلودگی هوا هم طبیعی وهم انسانی می‌تواند باشد که در استان قم ما هر دو این عوامل را با هم داریم، در منشاء آلودگی محیطی دریاچه نمک به‌عنوان کانون تولید ریزگرد‌ها و در آلودگی هوای انسان‌ساز همه ما بی‌تاثیر نبوده‌ایم.

دانیالی با انتقاد از روند کاهشی فعالیت‌های کشاورزی در استان قم، عنوان کرد: برخلاف گذشته که کشاورزی در استان قم گسترده بود امروز سیر نزولی داشته و در حال حاضر 6 درصد مشاغل در استان قم کشاورزی و 94 درصد صنعت و خدمات است که براساس آمار 39 درصد در قالب صنعت است.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع استان قم معیارهای حداقلی زیرمحیطی را ندارند، بیان کرد: در ایجاد صنایع بحث‌های زیست محیطی تا به امروز نادیده گرفته شده، بحث ریزگرد‌ها از عوامل دیگر آلودگی هوا است که این مقدار این ذرات 2 و نیم میکرونی در تابستان به 40 برابر استاندارد هم رسید.

وی خاطرنشان کرد: این ذرات به واسطه ریزبودن به عمق نای نفوذ می‌کنند و سرطان‌های عدیده و پارکینسون از جمله تبعات پزشکی است که به همراه دارد.

مدیرکل محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: بر اساس آمار تلفات آلودگی هوا بسیار بیشتر از تلفات رانندگی و سوانح بوده است، همین آلودگی‌ها که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود تبعات بسیاری را دامن‌گیر کشور خواهد کرد و از نظر اقتصادی هم برای کشور ایجاد مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه استان قم تنها کلان شهر بالای یک میلیون جمعیت است که آلودگی هوایش به نقطه بحرانی نرسیده است، تصریح کرد: اقدامات عدیده‌ای در استان قم برای مقابله با ریزگرد‌ها به خصوص توسط منابع طبیعی انجام شده است.

دانیالی با اشاره به اینکه از 120 هزارهکتار کانون ریزگرد در استان قم 3 هزار هکتار بوته کاری شده است، عنوان کرد: استاندار قم هم مکاتباتی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است و درصدد هستیم که اثرات ریزگرد دریاچه نمک به صورت گسترده مطرح شود و اقدامات متناسب با آن انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان قم در راستای کاهش آلودگی هوا شهرداری برنامه‌های ایجاد فضای سبز را با جدیت دنبال می‌کند، افزود: در استفاده از پساب و بهینه سازی پساب خروجی در راستای ایجاد فضای سبز مشکلاتی وجود دارد که شهرداری اقداماتی در راستای آن انجام داده است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات استان قم صنایع مزاحم و درون شهری است که باید ساماندهی شوند که در این راستا هم هماهنگی‌هایی با صنعت و معدن و شهرداری انجام شده است.

دانیالی با تاکید بر استفاده از وسایل نقلیه عمومی، افزود: هر وسیله نقلیه خصوصی 4 برابر وسیله عمومی آلودگی تولید می‌کند، استان قم هم به نسبت جمعیت بیشترین سرانه موتور سیلکت را دارد که 8 برابر آلودگی هوا و 6 برابر آلودگی صوتی و 4 برابر وزن خود دی اکسید کربن تولید می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه استان قم به سمت توریست مذهبی پیش می‌رود، بیان کرد: در مناسبت‌ها با 3 برابر وسایل نقلیه ناسالم را در شهر مواجه هستیم از طرفی وسایل نقلیه عمومی ما هم وسایل نقلیه مساعدی نیستند و معیارهای زیست محیطی را ندارند اما به هر حال باید برای برنامه‌های استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی تلاش می‌کنیم.

وی با انتقاد از وجود نیروگاه‌های آلاینده در استان قم، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌ها یکی از معضلات بزرگ قم است، یکی از نیروگاه‌های استان یک میلیارد و 140 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند.

دانیالی با تاکید بر اینکه اگر بحث ریزگرد را نادیده بگیریم نیروگاه فعلی رتبه دوم آلودگی را می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: حداقل خواسته ما از استان و بر آن اصرار داریم جابه‌جایی نیروگاه است که هم آلودگی بسیاری به همراه داشته و هم در جایگه نامساعدی ودر مسیر باد قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان قم افزود: مخالف گازرسانی به کوره‌های آجر پزی و صنایع آلاینده اطراف شهر هستیم که خود این امرسبب تداوم این صنایع آلاینده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد چهارده بندی به مدیریت بحران استان قم داده شده است، عنوان کرد: تخلیه هسته مرکزی شهر از تمام وسایل نقلیه یکی از پیشنهادهایی است که ارائه شده اما پیش زمینه آن در قم فراهم نیست و نیاز به اقدامت وسیعی دارد.

دانیالی از تشدید برخورد با وسایل آلاینده به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات نام برد و افزود: بازدید رایگان از موزه محیط زیست و برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو از جمله برنامه‌هایی است که برای توجه بیشتر مردم به محیط زیست در دست اقدام است.

مدیرکل محیط زیست استان قم بیان کرد: آلودگی هوا یک شبه ایجاد نشده و یک شبه هم از بین نمی‌رود باید صنایع را به سمت صنعت پاک ببریم و مقامات اجرایی به باوری برسند که صنایع پاک و جاذبه‌های عدیده استان می‌تواند درایجاد هوای پاک موثر باشد.

وی از برگزاری همایش ملی اسلام و محیط زیست در 28 بهمن در دانشگاه مفید خبر داد و افزود: این همایش بعد از وقفه 10 ساله برگزارمی شود و محیط زیست به‌دنبال تداوم سالانه این همایش است.

دانیالی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری کار فوق‌العاده در عرصه محیط زیست بود، تصریح کرد: همایش عمومی و ادرای مدنظر محیط زیست است و علاوه بر آن در 7 و8 بهمن همایش روابط عمومی‌ها محیط زیست سراسر کشور راخواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه در بحث ریزگرد‌ها قابلیت اندازه گیری تا2.5 میکرون را داریم و بیش از آن را توان نداریم، بیان کرد: اگر شهرداری همکاری کند می‌توانیم ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را در اختیار شهرداری قرار دهیم و نگهداری آن در اختیار شهرداری باشد.

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com