کد خبر ۳۴۱۷۰ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۷
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

امام حسن عسکری(ع) تمهیدات دوران غیبت را فراهم کردند

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در دوران امام حسن عسکری(ع) مردم ارتباط کمتری با امام معصوم داشتند و این تمهیدسازی و مقدمه‌سازی برای دوران غیبت بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حجت‌الاسلام محمد مهدی نادری ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) با بیان اینکه دوران زندگی این امام را می‌توانیم به سه دوره تقسیم کنیم، اظهار کرد: عمر حضرت 29 سال است که دوره اول 13 سال در مدینه، دوره دوم 10 سال در سامرا و دوره سوم به مدت 6 سال امامت حضرت است.

وی خاطرنشان کرد: پیشوای یازدهم شیعیان در دوران امامت خود در زندان و زیر نظر بودند و آزادی لازم و کافی را نداشتند و دستگاه خلافت عباسی حضرت را زیر نظر داشت.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه پیروان و دوستداران اهل بیت(ع) نمی‌توانستند تماس مستقیم با امام حسن عسکری(ع) داشته باشند، گفت: این وضعیت به نوعی تمهیدسازی و مقدمه‌سازی برای دوران غیبت بود تا مردم ارتباط کمتری با امام معصوم داشته باشند و این آمادگی را پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم اینگونه به تمرین می‌پرداختند که با وجود آنکه به امام و رهبر دسترسی نداشته باشند، بتوانند مسائل و مشکلات خود را حل کرده و جامعه شیعی ادامه حیات پیدا کند و با وجود کنترل‌های شدید از فعالیت‌های علمی دریغ نمی‌کردند.

نادری با اشاره به فعالیت‌های علمی امام حسن عسکری(ع) گفت: اسحاق کندی پس از مناظره با امام به افکار باطل خود آگاه شد و در صف دوستداران اهل بیت(ع) و پیروان امام قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در زندگی حضرت شناسایی و شناساندن امام پس از خود به مردم بود و ایشان با وجود فشار و اختناق این وظیفه را به خوبی انجام دادند و با آنکه طول امامت ایشان 6 سال بود، توانستند به خوبی جانشین پس از خود را به جامعه شیعی و پیروان اهل بیت(ع) معرفی کنند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد:‌ امروز هیچ یک از پیروان اختلاف ندارند که پس از امام حسن عسکری(ع)، امام زمان(عج) به عنوان ولی است، این امر نتیجه تلاش و موفقیت پیشوای یازدهم شیعیان در معرفی جانشین پس از خود بوده است.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com