کد خبر ۳۴۲۲۲ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۴
در سالروز وفات حضرت معصومه (س)؛

شهر مقدس قم سراسر عزا و ماتم است

ام القرای جهان اسلام شاهد عاشقانه ترین عزاداری ها از سوی زائران و مجاوران حضرت فاطمه معصومه (س) است که همگام با ملکوتیان بر سر و سینه می زنند ،حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) یکپارچه سیاهپوش شده و زائران همراه مجاوران با قلب های شکسته و چشمانی اشکبار بر این مصیبت بزرگ عزاداری می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، هیئت های مذهبی از سراسر قم با حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت عصمت و طهارت(س) درحالی که بر سرو سینه می زنند، نالان و اشک ریزان، در فراق حضرت فاطمه معصومه (س) ناله می کنند.

در بیوت آیات عظام تقلید در قم نیز به همین مناسبت، مجالس سوگواری برپا شده و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گهربار آن حضرت را بیان کردند.

مسجد مقدس جمکران نیز این روزها شاهد حضور گسترده زائرانی است که از نقاط مختلف کشور در این مکان حضور یافته اند و ضمن دعا و نیایش در سوگ وفات حضرت فاطمه معصومه (س) اشک می ریزند.

مقابر امامزادگان نیز در این روز غمبار شاهد برگزاری آیین های عزاداری و سخنرانی با حضور زائران و مجاوران است.

نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است، پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است.

ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال 173 هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است، دیرى نپایید که در همان سنین کودکى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد، لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.

در سال ‎200هجری قمری در پی اصرار و تهدید مامون عباسی سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسی از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده‌ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد.

آن حضرت نیز در این سفر همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مومن و مسلمان می‌رساند و مخالفت خود و اهل بیت (ع) را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار می‌کرد.

از این رو به محض رسیدن کاروان آن حضرت به شهر ساوه، عده‌ای از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانی ماموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریبا همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت معصومه (س) را نیز مسموم کردند.

با وقوع این حادثه یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را کرد.

آن حضرت در ادامه این سفر پرسید: از این شهر(ساوه) تا قم چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است.

آن بانوی بزرگوار بنابر روایات در روز ‎23ریبع الاول سال ‎201هجری قمری به قم رسید، بزرگان شهر قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و در حالی که موسی بن خزرج بزرگ خاندان اشعری زمام ناقه آن حضرت را به دوش می‌کشید، عده فراوانی از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند.

سپس در محلی که امروز میدان میر نامیده می‌شود شتر آن حضرت در جلو در منزل موسی بن خزرج زانو زد و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت ‎17روز در این شهر زندگی کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.

محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام بیت النور هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.

سرانجام آن بانوی بزرگوار در روز دهم ربیع الثانی سال ‎201هجری قمری پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوی محل فعلی که در آن روز بیرون شهر و به نام باغ بابلان معروف بود تشییع کردند.

همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسی بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکی از آن دو وارد قبر شد و دیگری جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد.

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسی سخن بگویند بر اسب‌های خود سوار و از محل دور شدند.

بنا به گفته بعضی از علما به نظر می‌رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند زیرا که معمولا مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیاء الهی انجام شده است.

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسی بن خزرج سایبانی از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ‎256هجری قمری اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوی بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهل بیت (ع) و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت و امامت شد.

 


برای اعلام برنامه و مشاهده برنامه های وفات حضرت معصومه (س) در شهر قم بر روی بنر زیر کلیک کنید

راهنمای عقیق | دهه دوم صفر هیئت کجا برویم؟

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com