کد خبر ۳۴۳۳۲ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۹
شهردار قم:

مردم باید از طریق فناوری روز بر کار شهرداری نظارت کنند

شهردار قم با بیان اینکه مردم باید از طریق فناوری روز بر کار شهرداری نظارت کنند، گفت: در شهرداری شیشه‌ای قوانین، مقررات و ارتباط با مردم شفاف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مرتضی سقاییان‌نژاد اظهار کرد: به دلیل اینکه امروز 70 درصد مردم شهر نشین هستند و در کلانشهرها شهرنشینی بالای 80 درصد و در قم بیش از 90 درصد است محور مباحث اقتصادی شهرها هستند و قلب تپنده اقتصاد در شهرها توسط مردم شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی شهرداری‌ها در کارآفرینی، عوارض و مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و در ساختارهای تولید اقتصادی تاثیرگذار هستند.

شهردار قم با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها را مردم تامین می‌کنند بنابراین مشارکت مردم در مدیریت شهرداری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: اعتماد سازی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و این اعتماد زمانی حاصل می‌شود که ما در ارتباط با مسائل مالی و قوانین و مقررات شفاف سازی کنیم.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم از فناوری‌های الکترونیکی و شهرداری الکترونیکی استفاده کنیم و عامل انسانی کمتر باشد و امور به صورت مکانیزه پیش برود شفاف سازی ایجاد خواهد شد و این شفاف سازی می‌تواند پایه اصلی حرکت شهرداری‌ها بوده و اعتماد مردم را جلب کند.

سقاییان‌نژاد خاطرنشان کرد: در شهرداری شیشه‌ای قوانین، مقررات و ارتباط با مردم شفاف است و این شفافیت فقط و فقط می‌تواند در قالب بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و الکترونیک شکل بگیرد و در چنین شرایطی اعتماد مردم به این شفاف سازی گره می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقرارت شهرداری‌ها مربوط به سال 1334 است و باید تغییر و بازنگری در خود قوانین صورت گیرد گفت: از طرفی طرح‌های تفصیلی و تبصره‌هایی که در طول سال‌ها به این قوانین اضافه شده شرایط پیچیده ای را برای مردم به وجود آورده است.

شهردار قم اظهار کرد: عوارضی که برای قسمت‌های مختلف در نظر گرفته شده متفاوت است و این ناهماهنگی‌ها موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود و این در حالی است که اگر مسائل مالی، قوانین و مقررات و نظارت مردم شفاف شود اعتماد مردم جلب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از طریق فناوری روز بر کار ما نظارت کنند خاطرنشان کرد: شیوه نامه‌های متحدالشکل باید در بخش‌های مختلف اعم از صدور پروانه، عوارض و... باشد و مردم باید مطمئن باشند که رفتار شهرداری در قالبی مستقیم و منطقی و بدون هیچ مشکلی دنبال می‌شود.

سقاییان‌نژاد ادامه داد: در اقتصاد پایداری شهری باید شهر به وسیله نقشه راه مدون حرکت کرده و برنامه محور باشد، در این برنامه باید عوامل زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی هر کدام جایگاه خود را داشته باشد و اینگونه نباشد که صرفا مسائل اقتصادی، زیست محیطی و... در شهر مطرح باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد شهرداری نباید بر مبنای فروش تراکم استوار باشد و اگر شهر در بخش فروش تراکم با خشکسالی مواجه شد، اقتصاد شهرداری با مشکل روبه‌رو شود.

شهردار قم با بیان اینکه وحدت رویه در مدیریت از نکات مهمی است که می‌تواند به شکل گیری پایداری اقتصاد شهری کمک کند، اظهار کرد: اقتصاد شهری باید درون‌زا باشد و شهر باید یاد بگیرد روی پای خودش بایستد و از داده‌های خود استفاده کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com