کد خبر ۳۴۵۰۳ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خبر داد:

رشد 20 درصدی صادرات استان قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: صادرات استان از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه، در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 بیش از 20 درصد رشد داشته است که فرش جزء 10 کالای برتر صادراتی استان قم به شمار می آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، احمد ذاکری با اشاره به وجود ظرفیت‎های تولیدی و صنعتی در قم گفت: ظرفیت‎های مهمی در استان در بخش صنعت و تجارت وجود دارد و می توان در شرایط پسا تحریم از فرصت‎های اقتصادی در جهت استفاده از ظرفیت‎های تولیدی  قم بهره گرفت.

وی ادامه داد: استان قم ظرفیت‎های اقتصادی زیادی در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دارد کافی است در این زمینه به شناسایی ظرفیت‎ها و حمایت از تولید و رفع موانع قانونی پرداخت.

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‎های مهم استان قم در تولید فرش دستباف است خوشبختانه فرش ابریشم قم در دنیا زبانزد است و بسیاری از کشورهای جهان همچون هند و پاکستان تلاش کردند در تولید فرش ابریشم از قم پیشی بگیرند اما موفق نشدند چرا که کیفیت فرش قم در جهان بی نظیر است.

به گفته وی؛ در استان قم تعداد 300 پروانه فعال واحدهای تولیدی فرش صادر شده و این 300 پروانه، اشتغال 40 هزار تن را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به رکودی که پس از تحریم ها بوجود آمده است از تعداد 40 هزار تن سهم اشتغال بخش فرش استان قم، تعداد 28 هزار تن شاغل هستند اما رویکردی که اقتصاد کشور در شرایط پساتحریم دارد فرصت مناسبی را برای صادرات فرش بوجود آورده است.

وی گفت: از کل تعداد کارت‎های بازرگانی صادر شده برای صادرات قم، 28 هزار کارت به صادرات فرش اختصاص داشته است.

ذاکری، اعضای اتحادیه روستایی بافندگان فرش در استان قم را 500 تن عنوان کرد و افزود: تعداد کارگاه های فعال خانگی استان قم 20 هزار واحد است و با توجه به موقعیت شهر مذهبی قم باید از این گونه شغل‎های خانگی حمایت بیشتری شود.

وی با اشاره به این که در استان قم 12هزار بافنده بیمه شده اند ابراز کرد: در سال گذشته در بحث بیمه بافندگان پیگیری‎های بسیاری خوبی انجام دادیم و باید نزدیک به 10 هزار تن دیگر به این جمع اضافه شوند و در این مساله یکی از دغدغه‎ها محدودیت منابع مالی تامین اجتماعی است.

ذاکری افزود: کشورهای هدف صادرات فرش ایران بیشتر شامل ژاپن، لبنان، روسیه، عربستان، چین و هنگ کنگ هستند این در حالی است که به دلیل تحریم، بازار بسیاری از کشورهای اروپایی را از دست دادیم ولی دوران پساتحریم موقعیت های ویژه ای را برای صادرات فرش قم فراهم می کند.

وی تاکید کرد: با بررسی کارشناسی انجام شده، هیچ کالایی به اندازه فرش ارزش افزوده ایجاد نمی کند و اگر دولت در این بخش سیاست گذاری درستی داشته باشد در چارچوب اقتصاد مقاومتی به دستاورد های خوبی خواهیم رسید.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‎های مهم اقتصادی در قم گفت: یکی دیگر از پتانسیل‎های مهم استان قم دریاپچه نمک است که در یکی دو دهه اخیر کاری در این زمینه نشده است ما باید با برنامه ریزی‎های کامل بر روی ظرفیت ارزشمند دریاچه نمک کار کنیم و از صنایع معدنی در کنار این شورابه‎ها بهره‎برداری نمائیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: همچنین احداث کمپینگ در حوض سلطان در جهت لجن درمانی یکی از طرح‎های مهم اقتصادی استان قم و از بسترهای مهم در جذب سرمایه گذار است که می تواند اشتغال‎زایی خوبی را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر تمرکز صنعت و معدن و تجارت بر روی بحث معادن استان است در این باره ژئوفیزیک هوایی در اوایل سال انجام شده است و در این اتباط نقشه کشی 25 هزار متری توسط یک تیم زمین شناسی کشوری در 4 نقطه استان انجام می شود.

ذاکری عنوان کرد: ما در این عرصه ذخایر خوبی داریم که تا پایان سال جاری اگر اکتشافات آزمایشی انجام پذیرد سرمایه گذاری خوبی را در این بخش خواهیم داشت و در صورتی که ذخایر مشخص شود فرصت‎های خوبی در سرمایه گذاری ایجاد می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: در این زمینه در صورتی که در تجارت خارجی تدبیر داشته باشیم و تولید و صادرات با نگاه علمی دنبال شود و برنامه‎ای راهبردی و هدفمند در اعزام هیات‎های اقتصادی داشته باشیم توسعه اقتصادی میسر می شود.

وی در رابطه با ورود هیات‎های تجاری نیز تصریح کرد: در پسا تحریم یک موضوع مهم که پیگیری می شود ورود هیات‎های تجاری است در این باره باید به سمت جذب سرمایه گذار حرکت کنیم.

ذاکری با تاکید بر توسعه فرهنگ تولید و کالای ایرانی گفت: آموزش ما باید از پایه‎های نخستین آغاز شود و آموزش و پرورش در این عرصه ظرفیت مهمی در ترویج فرهنگ تولید و ترویج کالای ایرانی است در این خصوص رسانه ها نیز نقش به سزایی دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: بازدیدهای مشترکی با واحدهای تولیدی فعال در جهت آشنایی با اشتغال‎زایی و تولید با حضور دانش آموزان انجام شده که تاثیر زیادی بر ذهن دانش آموزان در انتخاب شغل و ترویج تولید دارد و ایده‎های خلاقانه‎ای در امر تولید در فرزندان ما ایجاد خواهد کرد.

ذاکری افزود: وقتی دانش آموزان در این بازدیدها متوجه می شوند ظرفیت‎های تولیدی با کیفیت عالی در داخل استان وجود دارد و یا اینکه در جریان کیفیت مطلوب کالای ایرانی قرار بگیرند می توانند در ترویج فرهنگ تولید و مصرف کالای داخلی در کانون خانواده خود موثر باشند ضمن اینکه می تواند در جهت ایجاد علاقه مندی و انتخاب شغل در عرصه تولید و اشتغال زایی موثر باشد.

ذاکری تصریح کرد:تکیه بر تولید داخلی و شناخت ظرفیت‌های اقتصادی و توانمندی‌های صنعتی گامی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی در خصوص اهمیت توجه به کیفیت تولیدات بیان کرد: تولید کنندگان تعهداتی نسبت به مصرف کننده دارند اگر کالای ما دارای کیفیت و قیمت مناسب نباشد اینها آیتم‎هایی است که مصرف کننده ما را به سمت کالای خارجی سوق می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد: دولت نیز باید در جهت کاهش هزینه‎های تولید تلاش کند تا تولید کالای داخلی گرانتر از کالای وارداتی نباشد و بتوان فضای رقابتی مناسبی را در مواجهه با کالای خارجی فراهم ساخت و گرنه اگر کالای خارجی ارزان تر از تولیدات داخلی باشد رغبتی برای استفاده از کالای داخلی در جامعه وجود ندارد.

 

منبع: ايسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com