کد خبر ۳۴۶۲۷ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰

طرح مایه کوبی رایگان دام ها علیه تب برفکی در قم آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: طرح مایه کوبی رایگان دام ها علیه تب برفکی در این استان آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) از روابط عمومی دامپزشکی قم، مهدی رفیعی روز سه شنبه در این زمینه افزود: این طرح در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر اجرا و دام ها با واکسن های جدید و باکیفیت به مدت 20 روز واکسینه می شوند.


وی پیش بینی کرد: در این طرح 80 هزار راس گاو و گوساله زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.


وی بیان کرد: در این طرح از توان 11 اکیپ عملیاتی جهت مایه کوبی در دامداری ها و روستاهای استان در بخش های مرکزی، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و کهک استفاده می شود.


وی از دامداران تقاضا کرد: با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد خود را با شماره تلفن 1512 این اداره کل در میان بگذارند.


تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.


این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com