کد خبر ۳۴۶۳۱ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد

نباید اقتصادمان را به پسابرجام گره بزنیم/افزایش سال‌به‌سال قیمت‌ها غلط است

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه مهم قیمت نهایی کالاهاست نه آمارهای مسئولین گفت: مسئولین هرچقدر که آمارها را بالا و پایین کنند مردم در نهایت به قیمت‌ها نگاه می‌کنند و منتظر تاثیر ملموس آن بر زندگی‌شان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار با آیت‌الله عالمی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان این وزارت‌خانه، گفت: زندگی انسان دارای ابعاد مختلفی است و دین مبین اسلام به همه این ابعاد توجه کامل دارد چون اگر یکی از آن‌ها مورد غفلت واقع شود انسان به رشد کامل نمی‌رسد.

وی با اشاره به بعد اقتصادی زندگی انسان ابراز کرد: بعد اقتصادی در کنار سایر ابعاد فرهنگی، سیاسی و نظامی اهمیت ویژه‌ای دارد و خیلی زود خودش را نشان می‌دهد بنابراین توجه به آن مهم است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خدا به این کشور نعمت‌های زیادی داده است که اگر با وحدت، همدلی و مدیریت درست از آن‌ها استفاده کنیم مشکلات اقتصادی‌مان حل می‌شوند و به بی‌نیازی می‌رسیم.

وی سود بالای بانکی را یکی از مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: صاحبان سرمایه اگر خودشان بخواهند وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند باید زحمت فراوانی بکشند به همین دلیل با گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود خیالشان را راحت می‌کنند که این امر یکی از مشکلات بانکی ماست.

آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: پول‌های موجود در بانک‌ها باید با مدیریت صحیح در راه صنعت، تولید و کشاورزی به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه نباید اقتصادمان را به پسابرجام گره بزنیم گفت: 80 درصد مسائل اقتصادی ما به خودمان مربوط است و نیاز به مدیریت صحیحی دارند که از توان امکانات وسیع کشور بهره گرفته شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با انتقاد از مشکل بیکاری تصریح کرد: آمار بالایی از بیکاری جوانان ارائه می‌شود و این مشکلات بیانگر نیاز ما به مدیریت صحیح هستند.

وی پول‌های بلوکه شده‌ای که اخیرا آزاد شدند را مورد توجه قرار داد و گفت: اخیرا در روزنامه‌ها خواندیم که 100 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده‌ آزاد شدند، این مبالغ کلان باید در راه تولید و اشتغال به کار گرفته شوند.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر مسئله نظارت بر قیمت‌ها اظهار کرد: در کشورهای خارجی پس از تولید یک محصول آن را به دست کارشناسان می‌دهند تا قیمت مناسبش را تشخیص دهند اما در ایران این‌گونه نیست و تولیدکننده، محصولش را به قیمت دلخواه خود می‌فروشد.

وی اهمیت ثبات قیمت‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: یک کالا باید در بالا، پایین، بیرون و درون شهر قیمت یکسانی داشته باشد اما ما شاهد اختلاف قیمت محصولات مشابه در مناطق مختلف هستیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عدم نظارت بر قیمت‌ها گرانی‌آور است گفت: هنگامی که بر قیمت‌ها نظارت دقیق و صحیح نباشد شاهد ایجاد گرانی‌های بی‌رویه خواهیم بود.

وی با انتقاد از گران بودن کرایه مسافرخانه‌های شهر مشهد ابراز کرد: شهر مقدس مشهد شهری است که مسافران زیادی به آن تردد می‌کنند اما به دلیل گرانی فراوان کرایه هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با مشکل رو به رو می‌شوند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به مسئله گرانی کالاهای اساسی تصریح کرد: خوراک و پوشاک در درجه اول نیازهای مردم قرار دارند اما نه تنها بسیار گران هستند که روز به روز بر قیمت‌شان افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: گران بودن اجاره‌ها و کالاها از طرفی و پایین بودن حقوق کارگران و کارمندان از طرفی دیگر سبب ایجاد مشکل در معیشت برای مردم شده است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: در مسائل اقتصادی مثل مسائل نظامی باید به خودکفایی برسیم نه اینکه چشممان را به خارج بدوزیم چون کشورهای استکباری در پی تبدیل کردن ما به بازار مصرف هستند.

وی با اشاره به لزوم توسعه کشاورزی در زمین‌های اطراف شهر گفت: در اطراف شهرها شاهد زمین‌های خالی فراوان هستیم که باید با انجام کار کارشناسی بر روی خاک آن‌ها، به کاربری‌شان پی ببریم.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه ارائه آمار توسط مسئولین تاثیری بر زندگی مردم ندارد گفت: مسئولین هر چقدر که آمارها را بالا و پایین کنند مردم در نهایت به قیمت‌ها نگاه می‌کنند.

وی افزود: تلقی غلط حاکم بر کشور این است که قیمت‌ها سال به سال باید افزایش یابند در حالی که در برخی از کشورها 10 سال است که قیمت‌ها تغییری نکرده‌اند.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com