کد خبر ۳۴۴۲۶ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹

آیت الله نوری همدانی: آیت الله بروجردی تحول عظیمی در حوزه‌های علمیه ایجاد کرد

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه مرحوم آیت الله بروجردی تحولی عظیم در حوزه‌های علمیه ایجاد کرد، گفت: بیان عظمت آیت الله بروجردی برای ما مقدور نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر سه‌شنبه در دیدار با برگزارکنندگان نکوداشت آیت‌الله العظمی بروجردی و اعضای شورای انجمن اصول فقه حوزه بیان کرد: شخصیت آیت‌الله بروجردی به اندازه‌ای بزرگ و با عظمت است که در یک یا دو جلسه نمی‌توانیم ابعاد شخصیت ایشان را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه بیان عظمت آیت الله بروجردی برای ما مقدور نیست، افزود: از اینکه سعی شده تا آثار و کتابخانه این عالم بزرگوار حفظ شود، جای تقدیر و تشکر دارد.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه آیت الله بروجردی در نجف و قم شخصیت با عظمتی بودند، افزود: ایشان حدود ۵۰ سال در بروجرد بودند و بعد از آن به نجف، اصفهان و سپس به قم آمدند.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: دو تحول در زمینه علمی، فرهنگی و سیاسی در حوزه علمیه روی داده که در بخش اول آیت‌الله بروجردی و در بخش دوم امام خمینی(ره) نقش داشتند.

وی گفت: قبل از اینکه آیت الله بروجردی به قم بیایند حوزه علمیه با عظمت بود اما در مسائل فنی ریشه و سیر تاریخی، مسائلی که در زمان ائمه و فقها وجود داشت نیازمند مهارت بود که با حضور آیت الله بروجردی این مسئله در حوزه علمیه پررنگ شد.

این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: مهارت این عالم بزرگوار در زمینه‌های مختلف به حافظه، مطالعه و تلاش نیاز دارد، به طوری که احاطه و تسلط ایشان به فقه و علم رجال عجیب بود، به همین دلیل تحولی در حوزه‌های علمیه ایجاد کردند که در آثار وی می‌توان آثار این تحول را مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله بروجردی در شهامت زبانزد بودند، افزود: مبارزه با محمدرضا شاه یکی از کارهای مهم ایشان بوده است.

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: این عالم با عنایتی که به شاگردان خود داشتند به شاگردپروری می‌پرداختند و حتی نوشته‌های شاگردان را برای تشویق آنها مطالعه می‌کردند.

 

منبع: مهرنيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com