کد خبر ۳۴۶۹۸ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
همزمان با دهه فجر؛

آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی قم افتتاح شد

آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی قم با اعتبار بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال با حضور استاندار قم افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از استانداری قم، آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان قم با حضور استاندار قم و جمعی از مسئولان کشوری و استانی سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

استاندار قم در این مراسم، ارتقاء شاخص‌های سلامت دام را بسیار مهم برشمرد و افزود: با بهره گیری از روش‌های صحیح پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با دام می‌توانیم سلامت جامعه را تا حد قابل قبولی تضمین کنیم.

سید مهدی صادقی، بهره‌گیری این مرکز از فناوری‌های روز دنیا در راستای نمونه‌گیری و آزمایشات مرتبط با دام را مورد توجه قرار داد و افزود: امیدواریم در آینده شاهد بهبود سلامت دام و کاهش بیماری‌های مرتبط باشیم.


همچنین بر اساس اعلام دامپزشکی قم، مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در این مراسم، در سخنرانی ضمن تبریک دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت، احداث آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی قم از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان قم تأمین شده است.

محمد مهدی رفیعی همچنین اظهار با بیان اینکه برای ساخت این آزمایشگاه ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تأکنون هزینه شده است، گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲۰۵ مترمربع و زیربنای  ۱۰۳۰ مترمربع احداث شده است.

وی در خصوص آزمایش‌های انجام گرفته در استان افزود، سالیانه ۱۵۰ هزار آزمایش در قم انجام می‌شود که حدود نیمی در بخش خصوصی ومابقی مربوط به بخش دولتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در مورد برخی از آزمایشات که باید در بخش دولتی انجام شود، گفت، آزمایشاتی مانند نمونه برداری‌های اکیپ‌های سل و بروسلوز (تب مالت)، نمونه‌های محموله‌های صادراتی، آزمایشات محموله‌های توقیفی و نظارت‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از جمله مواردی است که حتماً باید در اداره کل دامپزشکی انجام شود.


وی در رابطه با امکانات آزمایشگاه مذکور گفت: آزمایشات pcr، انگلی، میکربی مواد غذایی، شیمی مواد غذای و خوراک دام، سرولوژی دام وطیور، آزمایشات میکربی نمونه‌های مرضی دام طبق ضوابط استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵، اطاق کالبدگشایی و سایر تجهیزات مرتبط با یک آزمایشگاه استاندارد در این مرکز انجام می‌شود.


رفیعی در خصوص مزایای آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی قم گفت، این آزمایشگاه تمامی نیازهای دامپزشکی استان را تأمین و از ارسال نمونه‌ها به سایر استانها و تهران می‌کاهد.

وی در پایان اظهار داشت، درصورت موافقت سازمان دامپزشکی کشور این آزمایشگاه می‌تواند دیده بان مراقبت بیماری‌های مخاطی در میادین دام کشور باشد.

خداوردی‌زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور نیز در این مراسم، ضمن تبریک دهه مبارک فجر، آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان قم را هشتمین آزمایشگاه منطقه‌ای کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد دامپزشکی استان بتواند از پتانسیل آزمایشگاه مذکور کمال بهره‌برداری را داشته باشد.

در انتهای مراسم از کلیه دست اندرکارانی که در احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان نقش داشتند با اهداء لوح و هدیه تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است، راه اندازی این آزمایشگاه به تشخیص بیماری‌ها در اقدامات پاراکلینیکی در استان کمک بسیار خواهد کرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com