کد خبر ۳۴۸۸۲ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱

آغاز اکران 35 فیلم کوتاه برگزیده جشنواره بین المللی فیلم رشد در قم

آیین آغاز اکران 35 فیلم کوتاه برگزیده در چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در مدارس و واحدهای آموزشی قم، روز شنبه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی مریم قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در این آیین با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم رشد، آن را به لحاظ پیوند و آمیختگی فناوری با هنر و همچنین ارتقاء سطح علمی دانش آموزان فوق العاده مفید و سودمند توصیف کرد.


حمید رضا شیخ الاسلام با تاکید بر ضرورت توسعه علمی آموزشی در کشور، تصریح کرد: توسعه علمی باید با توجه به تغییرات و تحولاتی که در حوزه علوم و فنون در حال روی دادن است، رخ دهد.


وی افزود: با توجه به این تغییرات، نسل امروز با همین نگاه و رویکرد به فکر تربیت نسل آینده باشد.


شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه جهان امروز درس خواندن و تحصیل علم با هدف کسب مدرک را مردود می داند، تصریح کرد: امروز رویکرد نظام آموزشی ما کاملا یک رویکرد پژوهش محور، المپیاد محور و کنکور محور است، و با توجه به تحولات بنیادینی که در سیستم آموزشی کشور در مقاطع مختلف تحصیلی ایجاد شده، دیگر روش های گذشته و سنتی تدریس و یادگیری کارساز نیست.


وی با اشاره به نقش مثلث خانواده، مدرسه و دانش آموز در تقویت زیرساخت های علمی جامعه، افزود: بدون شک اگر هر کدام از اضلاع این مثلث در این راستا کوچکترین تعللی کنند، افق های روشنی که برای آینده کشور از سوی تحصیلکردگان و نخبگان جامعه پیش بینی و ترسیم شده، تحقق پیدا نخواهد کرد.


وی با بیان اینکه هر کدام از دانش آموزان قم متناسب با این رویکرد جدید می توانند جزء افتخارات این استان باشند، تصریح کرد: دانش آموزان قمی از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند و کسب رتبه پنجم در کنکور سراسری سال تحصیلی جاری که محصول تعامل و هماهنگی مثلث خانواده، مدرسه و دانش آموز است، اثبات کننده این مدعاست.


معاون پژوهشی و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این آیین با بیان اینکه جشنواره مذکور محصول فعالیت های ترکیبی حوزه های مختلف تعلیم، تربیت و رسانه است، تصریح کرد: فیلم های علمی، آموزشی و مستندی که در این فعالیت ها تولید و اکران می شود، در تحقق اهداف تعلیم و تربیتی مدنظر وزارت آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد.


حسین محمودی افزود: فلسفه و هدف اصلی از برگزاری فیلم رشد این است که دانش آموزان غیر از نگاه تحصیلی با بهره گیری از صنعت پیچیده فیلم سازی یک رویکرد هنری نیز به مسائل پیرامونی خود داشته باشند.


وی با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد پس از ارزیابی آثار دریافتی، تعدادی از فیلم های برگزیده را به استان ها جهت نمایش و اکران ارسال می کند، افزود: این جشنواره به لحاظ دریافت آثار از اقصی نقاط جهان از گستردگی زیادی برخورار است.


معاون آموزش و پرورش قم با بیان اینکه برای این دوره از جشنواره در مجموع 946 اثر از داخل و خارج کشور به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: حدود 270 اثر آن بین المللی است، و از بیش از 35 کشور مختلف جهان دریافت شده است.


محمودی افزود: از این تعداد آثار ارایه شده پنج اثر در بخش دانش آموزی و یک اثر نیز در بخش فرهنگیان متعلق به قم است، که موفق به کسب رتبه و پذیرش در مسابقه شدند.


وی با بیان اینکه کار اکران 35 اثر ارسالی از دبیرخانه مرکزی به استان ها، در قم از امروز تا 29 بهمن تقریبا در همه مدارس استان صورت می گیرد، افزود: آموزش و پرورش به شدت می کوشد، با تقویت بیش از پیش امکانات و زیرساخت های لازم برای ساخت فیلم کوتاه مسیر تحقق یکی از ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت یعنی تعلیم و تربیت هنری و زیبا شناختی را تقویت کند.


وی با تبیین مهمترین شاخص های فیلم کوتاه، از آن به عنوان ابزاری برای بهتر دیدن پدیده ها یاد کرد و افزود: به طور کلی با توجه به جذابیتی که فیلم و صنعت سینما به عنوان یکی از رسانه های مهم و تاثیر گذار دارد، یکی از راهکارهای موثر برای انتقال ارزش ها و ماموریت های فرهنگی و تربیتی، آموزش و پرورش محسوب می شود.


رئیس اداره فرهنگی هنری و فوق برنامه اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این آیین با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد یکی از قدیمی ترین جشنواره های فیلم در سطح کشور به شمار می آید، تصریح کرد: این جشنواره به همت وزارت آموزش و پرورش از سال 42 کار خود را آغاز و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پس از یک وقفه پنج ساله، از سال 64 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.


ابوالفضل سیفی، جشنواره یاد شده را جشنواره ای متعلق به آموزش و پرورش توصیف کرد و افزود: هدف از این کار استفاده از ظرفیت فیلم برای پیشبرد بهتر امر آموزش در آموزش و پرورش است.


وی با اذعان به اینکه در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان به خوبی از این صنعت استفاده می شود، گفت: فیلم های آموزشی و تربیتی در جهان امروز یک ارزش شناخته شده محسوب می شود.


وی خاطرنشان کرد: اگر یک کتاب یا محتوای درسی را در قالب یک فیلم کوتاه به دانش آموزان، آموزش دهیم، تاثیرات ماندگارتری را در درون و همچنین ذهن آنها خواهد داشت.
سیفی با بیان اینکه آثار دانش آموزان قم همواره در دوره های گذشته جشنواره فیلم رشد جزء شاخص ترین و برترین آثار آن بوده است، تصریح کرد: دانش آموزان قمی در این دوره نیز بیشترین فیلم برگزیده این جشنواره را به خود اختصاص دادند و این موفقیت با توجه به حضور استان هایی مانند تهران، اصفهان، مازندران و فارس موفقیت بزرگی محسوب می شود.


وی همچنین با اشاره به فرآیند انتخاب آثار دانش آموزان برای شرکت در این جشنواره، تصریح کرد: سالانه بیش از 150 فیلم به حوزه هنری آموزش و پرورش ارسال می شود، که پس از راه یافتن 50 مورد از این تعداد فیلم به مسابقات فرهنگی، تعدادی از آنها به جشنواره فیلم رشد راه پیدا می کند.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com