کد خبر ۳۵۱۰۶ انتشار : ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۲

آیت‌الله علوی گرگانی:16 هزار حدیث در اصول کافی مدال لیاقت شیخ کلینی (ره)‌

یکی از مراجع تقلید با اشاره به شمار احادیثی که در کتاب اصول کافی گردآوری شده است گفت: 16 هزار و 199 حدیث معصومین (ع)‌ در کتاب اصول کافی جمع آوری شده که این نشان از لیاقت شیخ کلینی (ره) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای جشنواره شیخ کلینی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) ‌اظهار کرد: بیان علم‌الحدیث موجب رضایت حضرت زهرا (س) ‌است و هدف این بانوی بزرگوار چنین بود که احادیث نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) در جامعه نقل شود.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: «هر کسی که عامل خیر است از نظر مرتبه و درجه بهتر از خود عمل خیر است و گوینده‌ای که کلامی را به زیبایی بیان می‌کند از نظر مرتبه و درجات بهتر از اصل کلام است زیرا که به آن علم زینت می‌دهد و کسی که حامل حدیث است بهتر از خود حدیث است» زیرا که مورد عنایت قرار گرفته است‌.

این مرجع تقلید با اشاره به ماندگاری کتب مرحوم کلینی (ره) در دوران گوناگون اظهار داشت: مرحوم کلینی در ابتدای اصول کافی نوشته است که "از خدا خواستم که این اثر جاویدان بماند" ولی باید به این نکته پی برد که چرا این اثر، ماندگار شده است که در نتیجه تحقیق متوجه می‌شویم مرحوم کلینی در آن برهه زمانی از خداوند درخواست کرد و برای خدا کار انجام داد و همین موجب ماندگاری آثار این عالم برجسته شد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به زمان حیات مرحوم کلینی (ره) عنوان کرد: این عالم بزرگوار در زمان غیبت صغری حضرت مهدی (عج) ‌ می‌زیست و مردم به دلیل غیبت وجود نازنین امام دوازدهم در سرگردانی به سر می‌بردند.

وی به بحبوحه زمان غیبت صغری که با زمان حیات مرحوم کلینی (ره) مقارن شده بود اشاره و اضافه کرد: پس از حضور 11 امام معصوم (ع) در بطن جامعه، به یکباره مردم از دیدن چهره مبارک امام عصر (عج) محروم شده بودند و نایبان خاص ایشان پاسخگوی مردم بودند که می‌توان از این زمان به عنوان سخت‌ترین زمان‌ها برای شیعیان یاد کرد.

این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به سنین شهادت امامان معصوم (ع) پس از شهادت امام رضا (ع) ‌عنوان کرد: دشمنان اسلام ائمه معصومین (ع) را پس از شهادت امام رضا (ع) در سنین جوانی به شهادت می‌رساندند، همچنین در سنین پایین نوجوانی و کودکی به مقام امامت می‌رسیدند که تامل در این موارد نشان از حکمتی است که خداوند زمینه را برای غیبت صغری مهیا کند.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به شمار احادیثی که در کتاب اصول کافی شیخ کلینی (ره) جمع‌آوری شده است، گفت: شیخ کلینی در بحرانی که مردم در غیبت صغری گرفتار سرگردانی شده بودند توانست 16 هزار و 199 حدیث در این کتاب گردآوری کند.

وی با اشاره به زمان رحلت این عالم بزرگ گفت: شیخ کلینی پس از گذشت 70 سال از شهادت امام حسن عسکری (ع) رخت از این دنیا بر بست و این کتاب برای شیعیان باقی ماند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وجود شیخ کلینی (ره) دفاعیه‌ای برای وجود حضرت موسی بن ‌جعفر (ع) شد، تصریح کرد: یکی از حکام بغداد، ‌زمانی که متوجه حضور مشتاقانه مردم برای زیارت مزار این امام همام شد، بسیار دگرگون شد و از این موضوع ابراز ناراحتی کرد.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اقدام تلافی‌جویانه حاکم بغداد برای از بین بردن اشتیاق مسلمانان برای زیارت امام کاظم (ع) اضافه کرد: دستوری مبنی بر شکافتن مزار امام هفتم (ع) از سوی حاکم بغداد صادر شد.

وی با اشاره به اهداف این حاکم از چنین کاری گفت: حاکم بغدادی بر این باور بود که اگر موسی بن جعفر (ع) به واقع امام شیعیان است باید بدن ایشان سالم باشد و بزرگان کاظمین مانع شدند و گفتند نیازی به شکافتن مزار این امام شریف نیست مزار شیخ کلینی که از علمای شیعه است بشکافید اگر پیکر این عالم سالم بود نشان از این است که امام شیعیان نیز اینگونه است.

این مرجع تقلید وضعیت پیکر مرحوم کلینی (ره) ‌را پس از شکافتن قبر مورد توجه قرار داد و بیان کرد: زمانی که مزار این عالم بزرگ شکافته شد، همه با پیکر سالم این عالم بزرگ در قبر مواجه شدند و اینگونه شیخ کلینی (ره) مدافع حریم موسی بن جعفر (ع) ‌شد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به جشنواره شیخ کلینی (ره) گفت: باید به مسئله حدیث‌شناسی بیش از پیش اهمیت داد به گونه‌ای که اگر کلامی را شنیدیم متوجه شویم این کلام ذکر شده به کدام معصوم منسوب است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شیخ مرتضی انصاری از محدثین بزرگ عصر ما بود تاکید کرد: طلاب باید از این علما الگو بگیرند و همه مدرس علوم حدیث شوند و این مهم نیازمند تلاش همه‌جانبه است.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com