کد خبر ۳۵۱۴۰ انتشار : ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱

باید و نبایدهای شعر انقلاب در نقد و نظر چهارم مطرح شد

چهارمین جلسه از نشست نقد و نظر به چیستی و باید و نباید‌های شعر انقلاب و بررسی اشعار محمد جواد الهی‌پور اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، چهارمین نشست نقد و نظر عصر یکشنبه 2 اسفند ماه 1394 در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزلر شد. در ابتداء و در بخش نظر این نشست که استاد سید مهدی حسینی دبیرعلمی و سید محمد جواد شرافت مجری کارشناس آن هستند، به موضوع چیستی و باید و نبایدهای شعر انقلاب پرداخته شد. پس از بیان نظرات حاضران درباره شعر انقلاب و ارائه تعاریف و ویژگی‌های گوناگون آن، دبیر علمی نشست به جمع‌بندی دیدگاه‌های مختلف پرداخت.

به رسمیت شناختن شعر انقلاب به عنوان یک مکتب ادبی، تلاش برای ایجاد یک تعریف مشخص، کامل و جامع از این مکتب و پرداختن به مفاهیم و مصادیق فراموش شده و الگوسازی، از جمله مباحثی بود که در جمع‌بندی بخش نخست، به آن اشاره شد.

در بخش نقد که به بررسی اشعار محمد جواد الهی‌پور شاعر جوان قمی اختصاص داشت، ابتداء سه تن از شاعران حاضر در نشست به بیان نظرتاشان درباره اشعار وی پرداختند. زهرا بشری موحد، محمد غفاری و میثم داودی شاعرانی بودند که در این بخش به نقد و بررسی پرداختند.

میثم داودی از منظر روانشناسانه و با نگاه به کتاب «شعر و کودکی» قیصر امین‌پور به بررسی اشعار الهی‌پور پرداخت و پس از آن زهرا بشری موحد نظراتش را درباره مضامین، محتوا و درون مایه ی اشعار  وی بیان کرد. محمد غفاری در ادامه به نقد و بررسی اشعار محمد جواد الهی‌پور از منظر فرم، ساختار و ویژگی‌های وزن و موسیقیایی  پرداخت.

سپس سید مهدی حسینی ضمن نقد و بررسی اشعار الهی‌پور از منظر ویژگی‌های بیانی و زبانی، به نقاط قوت و منفی اشعار وی اشاره کرد و به جمع‌بندی نظرات سایرین پرداخت. محمد جواد الهی‌پور نیز در پایان ضمن تشکر از حاضران و منتقدین، به قرائت شعری در مدح امام جواد علیه السلام پرداخت.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com