کد خبر ۳۵۲۷۳ انتشار : ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶

همایش استانی کاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماری ها در قم برگزار شد

همایش استانی کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری‎‌ها، روز یکشنبه با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه قم، در تالار شهید بهشتی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، در ابتدای این نشست که به همت شعبه جهاددانشگاهی دانشگاه قم و بخش فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم برگزار شد، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم گفت: سلول درمانی از جمله مهمترین عرصه‎های پزشکی امروز است و حرکت در این زمینه در حقیقت حرکت در مرز علم است.

دکتر محمد جواد سلمی زاده، افزود: رهبرمعظم انقلاب اسلامی همواره تاکیدات فراوانی مبنی بر اقتدار علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارند که باید در مرزهای علم حرکت کرد و این مسیر از جمله مسیرهایی است که می‎تواند ما را در رسیدن به مرز علم کمک کند.

وی اظهارکرد: درمان‌های بسیاری برای بیماری‎ها ایجاد شده است که امروزه بحث سلول درمانی از جمله مهمترین درمان ها در دنیا شناخته شده است و به همین جهت امروز دنیا به سمت تولید سلول های جنسی است که اگر این مساله روی دهد تحول شگرفی در دنیای پزشکی رخ خواهد داد.

وی گفت: خوشبختانه جهاددانشگاهی کشور و واحد استان قم در سال‎های اخیر تلاش های موفقی در زمینه آزمایشات و ابداعات جدید انجام داده است که باید دانشجویان و فرهیختگان کشور بیش از پیش با این دستاوردها آشنایی داشته باشند تا زمینه رشد این عرصه در کشور فراهم شود.

در ادامه این مراسم معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان قم و نخبه سال 94 استان، گفت: بشر همیشه به دنبال یافتن راه هایی برای درمان آسان بیماری های صعب العلاج بوده است و امروزه سلول درمانی به عنوان یکی از بهترین روش ها برای درمان بیماری ها در دسترس بشر است.

سیدرضا طباطبایی افزود: وقتی که کشورهای توسعه یافته جهان سرمایه گذاری هنگفتی در زمینه سلول درمانی می کنند و کشور ژاپن به دنبال درآمدزایی از ساخت اعضای بدن از این راه است و شرکت های صوتی و تصویری و لوازم خانگی بزرگ جهان سرمایه عظیمی در این زمینه صرف می کنند، نشان می دهد که دنیا به سمتی می رود که در آینده این چرخ علمی بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه 300 کلینیک در چین و 100 کلینیک در روسیه در این حوزه فعالیت دارند و اگر امروز این عرصه را جدی نگیریم قطعا در آینده به این کشورها و این دستاوردها نیازمند خواهیم بود.

معاون پژوهش جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: تاکنون تحولات گسترده‎ای در علم سلول درمانی انجام شده است؛ سلول های بنیادی دارای دو ویژگی خاص هستند که شامل قدرت بالای تکثیر و قدرت تمایز است.

طباطبایی گفت: امروزه شیوه هایی برای رفع مشکلاتی چون رد پیوند و ایجاد داربست های سه بعدی برای شکل‎دهی، مهندسی و رفع مشکل عدم شکل پذیری این سلول ها به کار گرفته می شود که ضریب موفقیت این شیوه درمانی را ارتقا داده است.

وی بیان کرد: در این شیوه درمانی باید مراقبت هایی نیز انجام داد که از آن جمله می توان به تلاش در زمینه عدم شناسایی توسط سیستم ایمنی بدن، تجزیه  پذیر کردن داربست های سه بعدی، سوارکردن سلول ها و قابلیت رگ زایی اشاره کرد.

وی گفت: خوشبختانه امروز جهاددانشگاهی واحد استان قم با ظرفیت‎های استانی کارهایی انجام داده که در این عرصه بسیار موفق بوده است که قطعا فرهیختگان، دانشجویان، فعالان علمی و فرهنگی و حتی مردم قم باید از آنها مطلع شوند.

وی با اشاره به دو عمل سلولی در زمینه ترمیم نای و ترمیم غضروفی با شیوه بسیار پیچیده در این مرکز تصریح کرد: عمل موفقی که در زمینه ترمیم بافت نای سگی به نام لاکی شد، امروز این تجربه موفق در سراسر جهان به عنوان یک پروژه ایرانی موفق به دنیا معرفی شده است.

طباطبایی بیان کرد: ترمیم بافت غضروفی از دیگر دستاوردهای این واحد در استان قم بود که با آزمایش موفق روی حیوان توانست این شیوه بدیع علمی را روی غضروف آسیب دیده با گرید 4 با موفقیت آزمایش کند و فردی که توان حرکتی تا نزدیک ترین نقاط را نداشت امروز پس از مدت ها به راحتی به زندگی خود ادامه می دهد.

وی گفت: از دیگر دستاوردهای این علم که امروز جهاددانشگاهی واحد قم از پیشتازان این عرصه است و متاسفانه بسیاری از مردم در کشور از آن بی اطلاع هستند، ایجاد بانک قوی خون بند ناف است که این بانک ظرفیت عظیمی برای درمان بیماری های مختلف است که می توان از خون بند ناف که از مهمترین سلول های بنیادی است استفاده کرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: یکی از مسایلی که در زمینه توسعه فناوری و و تحقیقات و نوآوری های درمانی در این زمینه حائز اهمیت است، مسایل اخلاقی، فقهی و حقوقی در این زمینه است.

طباطبایی در پایان ابراز امیدواری کرد که امیدواریم دانشجویان رشته حقوق و الهیات با سوق دادن پایان نامه های علمی خود در این زمینه، بسترهای جدیدی برای بالندگی بیشتر در این زمینه و رفع مشکلاتی که ممکن است در این زمینه ایجاد شود را فراهم کنند.

 

منبع: ايسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com