کد خبر ۳۵۲۸۲ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲

کشف شش قطعه تاریخی از قاچاقچیان در قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، از کشف شش قطعه تاریخی مربوط به هزاره اول و دوره اسلامی از دو قاچاقچی در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، عیسی رضایی با اعلام این خبر افزود: این قاچاقچیان در نظر داشتند که شش قطعه از آثار تاریخی شهر دیگر را به یک خریدار اشیاء عتیقه در قم به فروش برسانند که با هوشیاری تیم های یگان حفاظت این اداره کل مورد پیگیری قرار گرفتند.


وی ادامه داد: جانشین فرماندهی یگان حفاظت وعوامل یگان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با مدیریت صحیح طی عملیاتی از وجود قاچاقچیان آثار تاریخی در قم اطلاع پیدا کردند و با تعامل نیروی انتظامی استان قم اقدام به دستگیری این افراد کردند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ابراز داشت: این دو قاچاقچی به همراه پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شدند و آثار کشف شده به سازمان میراث فرهنگی تحویل شد.


وی با اشاره به مشخصات آثار کشف شده گفت: کاسه بزرگ از جنس سفال به ارتفاع 75.12 سانتی متر رنگ خاکستری، دو عدد دیکچه از جنس سفال به ارتفاع 11.13 سانتی متر، سه پایه منقوش به رنگ قرمز، پیاله از جنس سفال به ارتفاع 10 سانتی متر دسته دار به رنگ خاکستری، لیوان پایه دوکمه ای از جنس سفال به ارتفاع 80.11 سانتی متری دسته دار لبه خاکستری که این پنج قطعه مربوط به دوران هزاره اول هستند.


وی ادامه داد: بشقاب لعاب دار از جنس سفال مربوط به دوره اسلامی مایل به رنگ آبی از دیگر اشیاء کشف شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خواستار همکاری مردم با این اداره کل شد و گفت: مردم باید در حفظ آثار تاریخی که بخشی از هویت ملی کشورمان است تلاش کنند و در صورت اطلاع از اقدام های مشکوک در اطراف آثار تاریخی با شماره های 37212280و7213660 برای پیگیری تماس حاصل کنند تا تیم های یگان حفاظت این اداره کل حضور پیدا کنند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com