کد خبر ۳۵۳۰۷ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳

یامین‌پور: افراد حزب‌اللهی نباید در فضای مجازی مصرف کننده باشند

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: افراد حزب‌اللهی نباید در فضای مجازی مصرف‌کننده باشند بلکه باید تولیدات خود را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، وحید یامین‌پور ديشب در جلسه سلسله نشست‌های سواد رسانه‌ای که با عنوان «شبکه‌های اجتماعی مرزهای شیشه‌ای» در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه فضای مجازی بسترهای مناسبی برای انتقال حجم قابل توجهی از اطلاعات در کم‌ترین زمان را ایجاد کرده است، اظهار کرد: مردم از اعمال عبادی اطلاع دارند اما در این راستا تشرف لازم برای آنها فراهم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه حالات معنوی نمی‌تواند در متن کثرت تعریف شود، اضافه کرد: جنس عبادت با بسترهایی که اطلاعات انبوه را به دنبال دارد هم‌خوانی ندارد؛ در شبکه‌های اجتماعی معناهای متعارضی هم‌نشین می‌شوند که نمی‌توانیم میان آنها یکی را انتخاب کنیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی خاطرنشان کرد: در شبکه‌های اجتماعی تشرف به حالت‌های معنوی و نگاه نسبت به تفاوت میان متن ارزشمند و بی‌ارزش از انسان گرفته می‌شود به همین علت با گذشت زمان مفاهیم اصلی آموزه‌ها از دست رفته و بی‌تربیتی بشر مدرن رقم زده می‌شود.

وی اینترنت را عرصه پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی دانست و تصریح کرد: تبادل اطلاعات نیاز بشر و اطلاعات عامل اصلی تولید احساس نیاز است؛ انسان‌هایی که تبدیل به داده شده راحت‌تر قابل نظارت هستند به همین علت در عصر اطلاعات هر انسان یک داده است.

یامین‌پور با اشاره به اینکه در عصر اطلاعات انسان قابل کنترل می‌شود، عنوان کرد: در این حوزه نیازهایی برای انسان ایجاد می‌شود که پاسخ‌های مشخصی برای آنها تعیین شده است به همین علت دنیا قابل کنترل و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در دوران کنونی رسانه‌ها واقعیت را تولید می‌کنند، ادامه داد: انقلاب در عرصه مجازی نیازمند مقابله با تهدیدات است؛ فضای مجازی برای داخل کشور تهدید و اما برای خارج از کشور فرصت او است زیرا ماهیت نرم افزارهای اجتماعی فساد بوده و در این شر مفیدی وجود ندارد.

یامین‌پور یادآور شد: اگر از بودن در فضای مجازی لذت کاذب می‌بریم باید از این عرصه دور شویم فضای مجازی نباید زندگی دوم افراد باشد تا بخشی از امور خود را در این فضا پیگیری کنند.

وی از کتاب به عنوان رسانه نخست نام برد و گفت: افراد حزب‌اللهی نباید در فضای مجازی مصرف کننده باشند بلکه باید به دنبال اگاهی در این عرصه بوده و تولیدات خود را افزایش دهند؛ افرادی که توان شکستن مارپیچ سکوت مخالف انقلاب را در گروه‌های اجتماعی ندارند نباید از این بسترها استفاده کنند.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com