کد خبر ۳۵۳۸۲ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

اقتصاد مقاومتی چیزعجیب وغریبی نیست/ جوایجاد شده از لغو تحریم ها مصرف گرایی را تبلیغ می کند

وضعیتی که اکنون در برنامه ریزی اقتصادی وجود دارد عملا الگوی اقتصاد مقاومتی نیست بلکه الگوهای توسعه ای است که بخشی را از اقتصاد سرمایه داری و بخشی را از اقتصاد سوسیالیستی و بخش هایی را هم از اقتصاد های دیگر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، محمد جواد توکلی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه اظهار داشت:اجرای اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری وابسته به تحریم ها نیست، اقتصاد مقاومتی به بیان ساده یعنی اقتصادی داشته باشیم که در برابر اسیب پذیری های درونی و بیرونی مقاوم باشد، که می توان ان را به ساختمانی تشبیه کرد که  مقابل زلزله مقاوم است البته این مسئله به این مفهوم نیست که  حتما باید زلزله رخ دهد یا ندهد بلکه منظور  این است که ساختمان باید طوری ساخته شود که اگر زلزله هم  آمد این ساختمان بتواند لرزه ها را تحمل کند.

وی بیان داشت:اقتصاد مقاومتی مختص ایران هم نیست و در ادبیات اقتصادی متعارف هم مطرح شده است که ناظر بر این مسئله است که شوک ها در نظام های اقتصادی مختلف از جمله تحریم های خارجی و بحران های  مالی اجتناب ناپذیر است، به همین خاطر در اقتصاد مقاومتی این سوال مطرح می شود که چه کاری باید انجام شود که نظام اقتصادی کشور در برابر این احتمالات اسیب پذیری کمتری داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تحریم هایی که بر ملت ایران تحمیل شده بود باعث شد اقتصاد ایران دچار تب و لرز شود، و این روزها که زمزمه برداشته شدن تحریم ها به گوش می رسد باید به این نکته توجه کنیم که چرا زمانی که با تحریم مواجه شدیم اقتصاد دچار مشکل شد گویا اقتصاد ایران ضد زلزله نبوده که به واسطه تحریم ها دچار مشکل شد.

توکلی خاطر نشان کرد: این روزها که قرار است تحریم ها برداشته شود هنوز زمینه هایی که اقتصاد ایران را آسیب پذیر کرده بود وجود دارد، هنوز اقتصاد کشور متکی به نفت است، و این نفتی بودن اقتصاد خود اقتصاد را اسیب پذیر می کند، هنوز اقتصاد ایران در بخش صنعت مبتنی بر مونتاژ است، 70الی80درصد واردات به کشور مواد اولیه است، این یعنی مواد اولیه خارجی را وارد می کنیم و در داخل تولید می کنیم و مصرف می کنیم که ارزش افزوده چندانی ندارد، و تنها کمی اشتغال ان هم در بخش مونتاژ ایجاد می کند.

استاد دانشگاه عنوان کرد: اگر یک بیمار قلبی دچار تب و لرز شود، نمی شود گفت با درمان تب و لرز بیماری قلبی وی نیز خوب خواهد شد تحریم ها هم نقش همین تب و لرز یک بیمار قلبی را در اقتصاد دارد، با برداشته شدن تحریم ها هم همین مقدار در اقتصاد ایران تاثیر می گذارد.

وی بیان داشت: بسیاری از اقتصاد دان ها اعتقاد دارند که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران مشکل درونی است که امدن و رفتن تحریم  ها خیلی بر روی آن مشکلات اثر گذار نیست، برداشته شدن تحریم مشکل اقتصاد نفتی ایران را رفع نمی کند، برداشته شدن تحریم نمی تواند مشکل واردات  بی رویه را حل کند، برداشته شدن تحریم نمی تواند مشکلات کلان شهرهای ما را حل کند،رفع تحریم ها برخی سوء مدیریت ها را مرتفع نمی کند.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: لغو تحریم را اگر به صورت حداکثری ببینیم می تواند  مانند یک مُسکن عمل کند و یک بستر ایجاد کند ،اما اساس  مسئله همان فرمایش مقام معظم رهبری است که اگر ما بخواهیم یک اقتصاد پویا داشته باشیم باید اقتصاد  مقاومتی را دنبال کنیم اقتصاد مقاومتی چیزعجیب و غریبی هم نیست.

توکلی گفت: در ادبیات اقتصاد توسعه برخی از اقتصاد دانان معتقد هستند برخی از کشورها مانند ایران با دورهای باطل فقر مواجه هستند، به صورت مثال تصمیم گرفته می شود مشکل  اقتصاد نفتی حل شود از طرفی با مشکل بودجه نفت مواجه می شود، از طرفی مشکل بودجه دولت قرار است حل شود در حالی که شرکت هایی دارد که پر هزینه است،می خواهد مشکل شرکت های دولتی حل شود که با مشکل کارمندان متعدد و زیاد این شرکت ها مواجه می شود.

وی اظهار داشت:باید برای حل  مشکل اقتصاد کشور به صورت ریشه ای به  سمت اقتصاد مقاومتی برویم و راه دیگر هم نداریم، ولی مسئله اصلی این است که چگونه این باید آن را مدیریت کرد، امروز انتظاراتی در مردم شکل گرفته است حالا که تحریم ها برداشته شده است اوضاع  اقتصادی خوب می شود و با الگوی مصرفی تجملی که بین مردم رایج شده مشکلات اقتصادی تشدید هم می شود.

استاد دانشگاه افزود: یکی از لوازم اقتصاد مقاومتی تغییر سبک زندگی و مقابله با مصرف گرایی است  همچنین  باید فرهنگ کار اصلاح شود،یعنی مقوله فرهنگ،قوانین،ساختار همگی باید مورد توجه قرار گیرد و در نهایت  به شرطی می توانیم موفق شویم که یک طرح و نقشه داشته باشیم.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: دانشگاه ها در ابتدا باید درگیر مسئله و طرح سازی برای اقتصاد مقاومتی شوند زیرا هنوز جواب روشنی برای اینکه قرار است با چه تئوری به سمت اقتصاد مقاومتی برویم به دست نیامده است، متاسفانه  اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که مرتب  تئوری های سرمایه داری را در  اقتصاد ایران پیاده می کنیم و نام آن را گذاشتیم اقتصادی مقاومتی!مخصوصا که با این شیوه به جایی نمی رسیم.

وی گفت: راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری این است که  یک نظریه اقتصاد مقاومتی در برابر اقتصاد سرمایه داری متعارف تعریف کنیم، نظریه پردازها اقتصادی  کشور  نقشه راه را براساس انچه رهبر معظم انقلاب به عنوان الگوی ایرانی اسلامی که پیشتر مطرح کردند ترسیم کنند.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وضعیتی که اکنون در برنامه ریزی اقتصادی وجود دارد عملا الگوی اقتصاد مقاومتی نیست بلکه الگوهای توسعه ای است که بخشی را از اقتصاد سرمایه داری و بخشی را از  اقتصاد سوسیالیستی و بخش هایی را هم از اقتصاد های دیگر گرفته است.

توکلی عنوان داشت: مسئله ای که رهبر معظم انقلاب به عنوان دانش بنیانی در اقتصاد مقاومتی مطرح کردند یک بحث کلیدی است که اقتصاد کشور باید به سمت آن حرکت کند، و شاید گام اول هم دانش بنیانی در تولید نظریه در اقتصاد مقاومتی باشد، و سپس در غالب همان نظریه های تولید شده به این مسئله دست پیدا کنیم که چگونه دانش را مبنای تولید ثروت در ایران نماییم.

استاد دانشگاه اظهار داشت: شاید خیلی از دولتمردان  در اجرای اقتصاد مقاومتی دچار سردرگمی شوند مانند این که چگونه مشکلات نظام بانکی حل شود؟ مشکل فرهنگ مالیاتی را چه کنیم؟ و مجموعه ای از مشکلات که ممکن از پیش روی دولتمردان باشد، لازمه حل همه این مشکلات عزمی است که باید در جامعه دانشگاهی شکل بگیرد و به این نکته برسیم که الگوهای عاریتی و سرمایه داری غربی نمی تواند مشکل کشور را حل کند.

کارشناس اقتصادی در پایان گفت: در گام بعدی باید به صورت  پایه ای و با توجه به اقتضائات ایران و اندیشه های اسلامی باید برنامه ریزی شود که چه سازوکاری هایی پیاده شود تا بر مبنای آن فرهنگ اقتصادی اصلاح شودو سپس تغییرات قوانین و سپس تغییر ساختارها رخ دهد که اگر چنین عزمی صورت بگیرد می توان در یک برهه زمانی پایه های اقتصاد ایران را تقویت کنیم و اقتصاد مقاومتی محقق شود.

 

منبع: پايگاه خبري ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com